Pål Svendsberget tar over for Geir Rebbestad som direktør for Kristiansand Symfoniorkester (KSO), fra 1. desember 2022. Det melder Kilden i en pressemelding.
Med jubileumsforestillingen Lament III utvider Grusomhetens teater materialet og formen i Lament-serien, og linjene trekkes mellom universell smerte, forløsende gråt og krig.
Årets VoxLAB VårFEST bød på et vidt spenn av virtuos, fremoverlent vokalmusikk, medskapende maskinlæring og en praktbuffet av hjemmesnekrede instrumenter.
Den symboltunge musikken i Parsifals siste akt setter avtrykk på sjelen, selv om Operaens konsertante fremføring halter i flere ledd.
Klaus Mäkelä fortsetter å imponere med stil og musikalsk tilstedeværelse. En flott åpningskonsert viser likevel at han har en vei å gå i beherskelsen av den symfoniske storformen.
Det tar litt tid før snippen løsner, men “Wonderful Bernstein!” i Operaen sjarmerer stort på begge sider av grensen mellom opera og musikal.
De nominerte til Kritikerprisene for sesongene 2020/2021/2022 er klare. Prisene deles ut på Litteraturhuset 5. oktober.
Det store dramaet lar vente på seg i OscarsborgOperaens nye produksjon av Verdis “Otello”.
Mens Tidemann og Gude henger der opphøyd i glassmonter, lar Elina Waage Mikalsen den samiske kulturkanon invitere deg på rognbollesuppe og si at du er god nok.
Hard modernisme og samfunnskritikk har vært stikkord for Cecilie Ores musikk. På samtidsmusikkfestivalen tonehimmel i Volda i juni fikk hun fremført fire verk, hvorav tre var urfremføringer.
Trond Reinholdtsen og Eivind Buene er tilbake med en ny episode av Gæmliskomponister. I denne episoden snakker de med Cecilie Ore.
Musikkjournalist i BBC, Kate Molleson, har skrevet denne teksten om vinneren av Arne Nordheims komponistpris Jan Martin Smørdals musikk.
Med mystisk oppmikking og en produksjon uten noe på hjertet tar “Den flyvende hollender” på Fredriksten festning aldri helt av.
Ujevn balanse og diskutable tolkninger til tross, Det Norske Kammerorkesters minifestival inneholdt fortettede øyeblikk og vant publikum i Universitetets aula.
Flere av konsertene under Festspillene i Bergens siste tre dager hadde dans og bevegelse som inspirasjon. Enkelte mer enn andre.