Pål Svendsberget blir direktør i Kristiansand Symfoniorkester

Pål Svendsberget tar over for Geir Rebbestad som direktør for Kristiansand Symfoniorkester (KSO), fra 1. desember 2022. Det melder Kilden i en pressemelding.

Universell smerte, forløsende gråt

Med jubileumsforestillingen Lament III utvider Grusomhetens teater materialet og formen i Lament-serien, og linjene trekkes mellom universell smerte, forløsende gråt og krig.

Sær, egalitær og noe for enhver

Årets VoxLAB VårFEST bød på et vidt spenn av virtuos, fremoverlent vokalmusikk, medskapende maskinlæring og en praktbuffet av hjemmesnekrede instrumenter.

Ujevnt Wagner-utdrag

Den symboltunge musikken i Parsifals siste akt setter avtrykk på sjelen, selv om Operaens konsertante fremføring halter i flere ledd.

Filharmonisk entusiasme

Klaus Mäkelä fortsetter å imponere med stil og musikalsk tilstedeværelse. En flott åpningskonsert viser likevel at han har en vei å gå i beherskelsen av den symfoniske storformen.

Moro i musikalsk grenseland

Det tar litt tid før snippen løsner, men “Wonderful Bernstein!” i Operaen sjarmerer stort på begge sider av grensen mellom opera og musikal.

De nominerte til kritikerprisene

De nominerte til Kritikerprisene for sesongene 2020/2021/2022 er klare. Prisene deles ut på Litteraturhuset 5. oktober.

Udramatisk Otello på Oscarsborg

Det store dramaet lar vente på seg i OscarsborgOperaens nye produksjon av Verdis “Otello”.

Vakker og intim avkolonisering

Mens Tidemann og Gude henger der opphøyd i glassmonter, lar Elina Waage Mikalsen den samiske kulturkanon invitere deg på rognbollesuppe og si at du er god nok. 

Hvorfor mildere med årene, Cecilie Ore?

Hard modernisme og samfunnskritikk har vært stikkord for Cecilie Ores musikk. På samtidsmusikkfestivalen tonehimmel i Volda i juni fikk hun fremført fire verk, hvorav tre var urfremføringer.

Gæmliskomponister 2: Cecilie Ore

Trond Reinholdtsen og Eivind Buene er tilbake med en ny episode av Gæmliskomponister. I denne episoden snakker de med Cecilie Ore.

Et musikalsk flokkdyr

Musikkjournalist i BBC, Kate Molleson, har skrevet denne teksten om vinneren av Arne Nordheims komponistpris Jan Martin Smørdals musikk.

En flyvende hollender som aldri letter

Med mystisk oppmikking og en produksjon uten noe på hjertet tar “Den flyvende hollender” på Fredriksten festning aldri helt av.

Tre dagers mestermøte

Ujevn balanse og diskutable tolkninger til tross, Det Norske Kammerorkesters minifestival inneholdt fortettede øyeblikk og vant publikum i Universitetets aula.

Musikk i bevegelse

Flere av konsertene under Festspillene i Bergens siste tre dager hadde dans og bevegelse som inspirasjon. Enkelte mer enn andre.

SISTE SAKER