– Calixto Bieitos iscenesettelse hamrer poengene inn med storslegge. Det fører til at vi får smerten rett i blodet uten nåde, men også til at lite overlates til fantasien, eller viktigere – til musikken, skriver Hilde Halvorsrød om “War Requiem” på Operaen.
– Petrenko gjør et modig valg i første symfoni, men jeg heller mot å ønske meg litt mer nerve. I den andre finner han og orkesteret en fin balanse, skriver Hilde Halvorsrød. Hun savner også mer entusiasme og mindre rettferdiggjøring i kommunikasjonen av Filharmoniens serie med Beethoven-symfonier.
Her er de nominerte til årets kritikerpriser i teater, musikk og dans! Les kritikker og tekster om flere av forestillingene på scenekunst.no
Høsten på Scenekunst.no åpnet med en debatt om hudfarge på scenen. Like etter publiserte Det Norske Teatret en video der regissør Vidar Magnussen peker mot veggene i salen på Hovudscenen og sier at han trenger utøvere med samme farge. – Vi trenger skuespillere og sangere som ser ut som de er fra Uganda, forklarer Magnussen.
– Mange av de filosofiske og teoretiske poengene ville nok for eksempel ha gått en 12-åring hus forbi, men det spektakulære, det absurde, det musikalske, det mystiske, det morsomme, det visuelle, oppfinnsomme, det fysiske og sanselige hadde definitivt en appell løsrevet fra konteksten. Hilde Halvorsrød har vært i “Konserthuset” og på opra under festivalen TOpublic.
Kunstfaglig er programmeringen i TOpublic imponerende presist tenkt og plassert. Hvilken rolle en festival spiller i rommet og offentligheten mellom kunst og publikum, er imidlertid ikke like tydelig reflektert over, skriver Hild Borchgrevink.
– Tar jeg på meg musikkbrillene, fremstår prosjektet som et viktig forsøk på å lage antiopera. Men jeg forstår aldri hvorfor historien om Tycho Brahe er viktig å fortelle, skriver Judith Dybendal.
– Sangerne kan spasere ut av Operaen med hevet hode, men konseptet ‘komprimert wagnersk kammeropera’ har fremdeles litt å gå på. Hilde Halvorsrød har hørt avskjedsforestillingen til to av Nasjonaloperaens solister.
– Ingenting er for krevende for publikum. Teatersjef i Kilden i Kristiansand, Birgit Amalie Nilssen, drømmer om et hus der alle forestillinger involverer opera, teater og orkester.
– Det er fint at det vitenskapelige ikke har hovedrollen i forestillingen, men ligger som et bakteppe, skriver Maria Stødle om The Maras blanding av konsert og forestilling på Vårscenefest.
Scenekunstbruket er partner i to europeiske nettverksprosjekter om scenekunst for ungdom som har fått støtte fra EU-programmet Kreativt Europa. Begge starter opp høsten 2016 og involverer til sammen ni land.
Søndag 10. april ble vinnerne av årets musikkteaterpriser annonsert på Chat Noir.
Søndag 10. april 2016 inviterer Musikkteaterforum til utdeling av årets musikkteaterpriser på Chat Noir. Nominerte i kategorien Årets musikalartist: Herborg Kråkevik: For rollen som Petra Friman i musikalen Hellemyrsfolket på Den Nationale Scene. André Søfteland: For rollen som Sivert Sjursen i musikalen Hellemyrsfolket på Den Nationale Scene. Heidi Ruud Ellingsen: For rollen som Mary Poppins … Les mer
Bernt E. Bauge har takket ja til en ny åremålsperiode som administrerende direktør for stiftelsen som driver Bergen Filharmoniske Orkester. Det forteller orkesteret i en pressemelding. Bauge tiltrådte sin nåværende stilling 1. oktober 2010. Styret for stiftelsen vedtok på styremøte mandag 1. februar enstemmig å tilby Bauge en ny åremålsperiode på seks år fra 1. … Les mer