Bergen Nasjonale Operas Amahl og de tre vise menn imponerer musikalsk, men ikke alt klaffer når historien flyttes to årtusener frem i tid.
I 100 år har Oslo Filharmoniske Kor opptrådt på Oslo-filharmoniens konserter – uten annen lønn enn selve opplevelsen.
Norsk Operasangerforbund og Creo har utarbeidet anbefalte honorarsatser til frilans operasolister, men oppdragsgiversiden mener beløpene er urealistisk høye.
Operaen satser stort på å modernisere en gammel publikumsfavoritt, men de nye premissene er ikke godt nok integrert.
Journalist og forfatter Bodil Maroni Jensen er tildelt TONOs formidlerpris 2022. Det skriver Tono i en pressemelding.
Barnekorets klang og profesjonalitet er som vanlig uovertruffen, men det er vanskelig å forstå hva slags forestilling «En monsteropera» prøver å være.
Ringsakeroperaens «La bohème» er scenisk vellykket og musikalsk på god vei, men er repertoarvalget egentlig for dristig?
– Det som trengs her, er et supplement til Grieg, Sæverud og Bull og de mytologiseringene av komponisten som gjerne følger med, sier Rebecka Ahvenniemi, årets huskomponist for KODE i Bergen.
Med subtile virkemidler viser Bergen Nasjonale Opera hvorfor «Tryllefløyten» tåler å bli spilt igjen og igjen.
26. oktober disputerte Bjørnar Habbestad med avhandlinga “Chasing the Collaborative. Critical Studies of Performer Agency in Modern Flute Music.” I dette intervjuet fortel han litt om arbeidet.
I tråd med årets slagord «Freedom is around the corner» utforsket Ultima grensene for hva frihet er, kan være, og hvordan vi kan sette dagsorden med vår menneskelighet, levemåte og kunstuttrykk.
På tross av upåklagelig dugnadsinnsats når ikke Opera Rogalands «Carmen» opp til det høye nivået i norsk regionopera.
Hver for seg fungerer de forskjellige elementene i “Kunngjøringer fra Pariserkommunen” fint, men det skjærer seg når de settes sammen.