Etter en kaotisk fremførelse av Strauss’ tonediktning redder Kristiansand Symfoniorkester seg inn med en strålende Sjostakovitsj-symfoni.
Det ble mye lyd over lang tid i Oslo-Filharmonien forrige torsdag. Programmet var interessant, og utholdenheten imponerende. Men sjefdirigent Klaus Mäkelä må ikke glemme verdien av det intime pianissimo, skriver Emil Bernhardt.
Ann-Helen Moen briljerer i tittelrollen i Puccinis Tosca i Kristiansund, i en produksjon som aldri finner helt ut hva den vil være.
Lars Petter Hagen er ny direktør for Festspillene i Bergen. Han vil berøre og bevege.
Edward Gardner blir ny musikksjef i Operaen. Det melder Den Norske Opera & Ballett i en pressemelding.
Komponist, kurator og kulturleder Lars Petter Hagen (46) blir direktør for Festspillene i Bergen. Det melder Festspillene i en pressemelding.
Orfeus i underverdenen er full av skrullete påfunn, men kunne gått mye lenger og vært både strammere og skarpere.
Hverken Oslo-Filharmonien eller Operaorkesteret sin Mahler-fremføring fikk hårene til å reise seg på underarmene.
Stort musikalsk overskudd og initiativ preget Stavanger Symfoniorkesters gjestespill i Oslo Konserthus.
Gode musikalske prestasjoner preget urpremieren på Ole Olsens opera Klippeøerne, 102 år etter at den ble skrevet.
Personhood set i gang tankeprosessar rundt digital undertrykkelse og kontroll
360-gradersformatet ‘Kinokammer’ kaster publikum ned i et fascinerende visuelt og auditivt kaninhull, men de to verkene er så ulike at de ville stått sterkere separat.
Til tross for litt rusk til å begynne med, var Oslo Filharmoniske Kor og Oslo-Filharmonien i godt sig med musikk av Holst, Bloch og Walton.