Don Giovanni – et offer for patriarkatet?

Don Giovanni i Kilden byr på fine sangprestasjoner, men produksjonen roter seg helt bort.

Trøblete norgespremiere

Ambisjonsnivået er imponerende, men Interpuls’ oppsetning av «In the Penal Colony» spenner bein på seg selv

Frode Olsen – en karriere i sang

Førsteamanuensis i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, Peter Edwards, har intervjuet operasangeren Frode Olsen om hans liv i sangen og om rollen som Hamm i György Kurtágs opera “Fin de partie – Scènes et Monologues”. Her er første del av intervjuet.

Trippel skuffelse

Intimformatets muligheter skusles bort i Bergen Nasjonale Operas Mozart-kavalkade

Symbolikk og skuffelser i Bayreuth

Nibelungens Ring 2022 i Bayreuth mislykkes med det vesentligste.

For lite ambisiøst

«Undre mæ på» er en monolog om en kvinne som får kreft. Det er en sterk historie, men her gjør ikke teatret historien sterkere.

Pål Svendsberget blir direktør i Kristiansand Symfoniorkester

Pål Svendsberget tar over for Geir Rebbestad som direktør for Kristiansand Symfoniorkester (KSO), fra 1. desember 2022. Det melder Kilden i en pressemelding.

Universell smerte, forløsende gråt

Med jubileumsforestillingen Lament III utvider Grusomhetens teater materialet og formen i Lament-serien, og linjene trekkes mellom universell smerte, forløsende gråt og krig.

Sær, egalitær og noe for enhver

Årets VoxLAB VårFEST bød på et vidt spenn av virtuos, fremoverlent vokalmusikk, medskapende maskinlæring og en praktbuffet av hjemmesnekrede instrumenter.

Ujevnt Wagner-utdrag

Den symboltunge musikken i Parsifals siste akt setter avtrykk på sjelen, selv om Operaens konsertante fremføring halter i flere ledd.

Filharmonisk entusiasme

Klaus Mäkelä fortsetter å imponere med stil og musikalsk tilstedeværelse. En flott åpningskonsert viser likevel at han har en vei å gå i beherskelsen av den symfoniske storformen.

Moro i musikalsk grenseland

Det tar litt tid før snippen løsner, men “Wonderful Bernstein!” i Operaen sjarmerer stort på begge sider av grensen mellom opera og musikal.

De nominerte til kritikerprisene

De nominerte til Kritikerprisene for sesongene 2020/2021/2022 er klare. Prisene deles ut på Litteraturhuset 5. oktober.

Udramatisk Otello på Oscarsborg

Det store dramaet lar vente på seg i OscarsborgOperaens nye produksjon av Verdis “Otello”.

Vakker og intim avkolonisering

Mens Tidemann og Gude henger der opphøyd i glassmonter, lar Elina Waage Mikalsen den samiske kulturkanon invitere deg på rognbollesuppe og si at du er god nok. 

SISTE SAKER