En konsert – to verdener

Etter en kaotisk fremførelse av Strauss’ tonediktning redder Kristiansand Symfoniorkester seg inn med en strålende Sjostakovitsj-symfoni.

Rytmisk volum og kjempende positurer

Det ble mye lyd over lang tid i Oslo-Filharmonien forrige torsdag. Programmet var interessant, og utholdenheten imponerende. Men sjefdirigent Klaus Mäkelä må ikke glemme verdien av det intime pianissimo, skriver Emil Bernhardt.

Slapt teater og mektig musikk

Ann-Helen Moen briljerer i tittelrollen i Puccinis Tosca i Kristiansund, i en produksjon som aldri finner helt ut hva den vil være.

Svaret er land!

Vellykket og bevegende om tilknytning mellom mennesker, steder og natur.

Ambisjoner om noe egenartet

Lars Petter Hagen er ny direktør for Festspillene i Bergen. Han vil berøre og bevege.

Edward Gardner blir ny musikksjef i Operaen

Edward Gardner blir ny musikksjef i Operaen. Det melder Den Norske Opera & Ballett i en pressemelding.

Lars Petter Hagen blir festspilldirektør

Komponist, kurator og kulturleder Lars Petter Hagen (46) blir direktør for Festspillene i Bergen. Det melder Festspillene i en pressemelding.

Et spørsmål om stemme

Hvor stor påvirkningskraft har en sangers fortolkning?

Sakte-opera fra Helvete

Orfeus i underverdenen er full av skrullete påfunn, men kunne gått mye lenger og vært både strammere og skarpere.

Kjølig og kraftløs Mahler

Hverken Oslo-Filharmonien eller Operaorkesteret sin Mahler-fremføring fikk hårene til å reise seg på underarmene.

Stor kammermusisering og enorm orkesterklang

Stort musikalsk overskudd og initiativ preget Stavanger Symfoniorkesters gjestespill i Oslo Konserthus.

Slagkraftig urpremiere

Gode musikalske prestasjoner preget urpremieren på Ole Olsens opera Klippeøerne, 102 år etter at den ble skrevet.  

Vi ser deg, storebror!

Personhood set i gang tankeprosessar rundt digital undertrykkelse og kontroll

Psykedelisk meditasjon

360-gradersformatet ‘Kinokammer’ kaster publikum ned i et fascinerende visuelt og auditivt kaninhull, men de to verkene er så ulike at de ville stått sterkere separat.

Famlende ekstase og gammeltestamentlig alvor

Til tross for litt rusk til å begynne med, var Oslo Filharmoniske Kor og Oslo-Filharmonien i godt sig med musikk av Holst, Bloch og Walton.

SISTE SAKER