Giovanni Sebastiano Sala (Italia), Seugju Bahg, (Sør-Korea), Alexander Roslavets og Pavel Petrov (Hviterussland) og Ruslana Koval (Ukraina) er i finalen i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse 2017. Finalen finner sted i Operaen fredag 18. august. 241 sangere fra 49 land søkte seg til årets konkurranse. Av disse ble 27 sangere invitert til å delta på grunnlag … Les mer
Opera Østfolds Tryllefløyten er en makeløs visuell og musikalsk opplevelse, skreddersydd for utendørs framføring, skriver Hilde Halvorsrød.
Operaens nye oppsetning av Tosca er en psykologisk thriller, en politisk brannfakkel og en musikalsk og scenisk bragd av de sjeldne.
Styret i nyMusikk har ansatt Bjørnar Habbestad som ny kunstnerisk leder, han overtar stillingen etter Anne Hilde Neset og tiltrer i stillingen 1.september 2017.
Foruten to strålende operasangere og diverse wagnerske innavlsreferanser er det lite som rettferdiggjør å kalle Kveiteprnisen for opera. Og det er absolutt ingenting som kunstnerisk sett rettferdiggjør at dette er Kilden Operas eneste iscenesatte produksjon på hovedscenen i sesongen 2017/2018.
Hilde Halvorsrød skrev i sin kommentar her på Scenekunst.no om Telemarksforsknings rapport Operasjon Operanasjon at den manglet musikkfaglig kompetanse. I dette innlegget svarer Telemarksforsking på kritikken.
Anne Hilde Nessets siste Only Connect-festival som leder av Ny Musikk framstår som en strømlinjeformet pakke med rød sløyfe på til den som skal overta stafettpinnen.
Julian Blaues tekst «Allkunstverk Volksbühne 1992–2016: Hvil i krig», som ble publisert i Morgenbladet høsten 2016, er vinner av Årets kritikk 2016/17. Vi gratulerer!
Telemarksforsknings rapport konkluderer, riktignok noe ullent og tvetydig, med at det kunstneriske nivået ved norske distrikts- og regionoperaer er lavt. Kan det veies opp av lokalt engasjement? Hva spørres det egentlig etter i mandatet? Og hva var egentlig opera, nå igjen?
Styret i Ultimafestivalen har ansatt danske Thorbjørn Tønder Hansen i et femårig åremål som direktør og kunstnerisk leder.
«What is the word?». Spørsmålet møtte meg, insisterende, over høyttalerne idet jeg gikk inn i Teaterhuset Avant Gardens dunkle scenerom. To dager var satt av til å feire det som ville vært dramatiker Samuel Becketts 111-årjubileum.
Kombinasjonen av musikk, tekst og video fungerer best når den puster liv i publikums egne assosiasjoner, men som helhet hadde ord/word/Wort & land/land/Land tjent på å bevege seg enda lenger og være mindre forsiktig.
Filharmonien og Morgenbladets storstilte satsning Kår en klassiker har som mål å bidra til økt interesse for klassisk musikk og nå ut til lesere som ikke kjenner musikken fra før. Initiativet er kjærkomment, men har de funnet en innfallsvinkel som treffer?
Musikk som et meningsbærende, likeverdig parameter er et gjennomgangstrekk i produksjonene til Tore Vagn Lid. I Fyrsten fremstår den imidlertid som mindre motivert enn i tidligere forestillinger, og jeg ser i mindre grad at den tilfører et meningsinnhold – skriver Rudolf Terland Bjørnerem.
Johannes Weisser, Christian Eggen og et orkester i storform sørger for ektefølt Mahler-patos av ypperste merke – på fortreffelig kollisjonskurs med Eivind Buenes slentrende hørespill.