Kombinasjonen av musikk, tekst og video fungerer best når den puster liv i publikums egne assosiasjoner, men som helhet hadde ord/word/Wort & land/land/Land tjent på å bevege seg enda lenger og være mindre forsiktig.
Filharmonien og Morgenbladets storstilte satsning Kår en klassiker har som mål å bidra til økt interesse for klassisk musikk og nå ut til lesere som ikke kjenner musikken fra før. Initiativet er kjærkomment, men har de funnet en innfallsvinkel som treffer?
Musikk som et meningsbærende, likeverdig parameter er et gjennomgangstrekk i produksjonene til Tore Vagn Lid. I Fyrsten fremstår den imidlertid som mindre motivert enn i tidligere forestillinger, og jeg ser i mindre grad at den tilfører et meningsinnhold – skriver Rudolf Terland Bjørnerem.
Johannes Weisser, Christian Eggen og et orkester i storform sørger for ektefølt Mahler-patos av ypperste merke – på fortreffelig kollisjonskurs med Eivind Buenes slentrende hørespill.
Den norske opera og ballett sin utgave av Pelléas og Mélisande er forunderlig og fengslende, men tar også noen spekulative snarveier til publikums mellomgulv.
Mange gode enkeltprestasjoner til tross – uten en felles kunstnerisk idé lykkes ikke Filharmonien og Solistkoret i å formidle at det er livet, døden og evigheten som står på spill.
Bergen nasjonale operas versjon av “Il turco in Italia” er Opera med stor O – på både godt og vondt. Musikalsk og visuelt er det meste på stell, men det hjelper lite når innholdet er glattpolert og flatt som en pannekake.
Lise Davidsen er som vanlig helt suveren, og alene verdt en tur til Bodø – eller nærmest hvor som helst – men noe av essensen i Richard Strauss’ opera går tapt i Katharina Jakhelln Sembs regi, mener Hilde Halvorsrød.
Stjernesopran Lise Davidsens gjorde nydelige tolkninger av Strauss i sin debut med Oslo-Filharmonien, men dirigent og orkester hang ikke helt med i svingene.
Litt rusk i maskineriet til tross – når strålende solister, fantasifull regi og gjennomført scenografi løftes frem av frivillige som gir alt, er det egentlig bare å ta av seg hatten, skriver Hilde Halvorsrød om Perlefiskerne ved Operaen i Kristiansund.
Steinar Larsen (daglig leder i TrondheimSolistene) og Lena Midtveit (administrerende direktør i Sony Music Norge) er blant de nye styremedlemmene i Music Norway.
Operasjef Kasper Holten og regissør Alexander Mørk-Eidem blir festspilldirektør Anders Beyers nye kunstneriske rådgivere.
Stefan Herheims La Cenerentola er gjennomført til fingerspissene med absurd humor, lag på lag med metafortellinger og spektakulære sangprestasjoner.
Det visuelle uttrykket i regissør Jonas Corell Petersens operadebut gir ikke helt rom for flertydigheten og dramatikken som finnes i Cosi fan tutte.
Lars Petter Hagen, nåværende direktør for Ultimafestivalen, er engasjert som prosjektleder for Oslo-Filharmoniens 100-årsjubileum.