Magisk barnekor

Operaens barnekor imponerer igjen med sitt profesjonelle nivå – både scenisk og musikalsk.

Radikalt tradisjonell

Nasjonaloperaens nye oppsetning av «Maskeballet» kan knapt bli mindre nyskapende. Likevel lykkes den med det aller meste.

Orkesterets tale

Konserter med noen av Europas beste orkestre kjennetegnes av kraft, stringens og retorikk.

Beregnet og forløst

Oslo-filharmonien yter maksimalt under sin æresdirigent, selv i et program hvor prioritering er umulig å unngå.

Tre uker i sjelens barnehage

Etter sju forestillinger fremstår Operaens «Elektra» forfriskende pessimistisk.

Regionopera under radaren

Arktisk filharmoni har fjernet «opera» fra navnet og sagt opp operasjefen. Er dette en del av en større trend?

Dype toner i luftig strategi

Stavanger symfoniorkester har alt som skal til. Men hvorfor fremstår helheten halvhjertet, selv etter en konsert som presenterer en norsk urfremføring?

Engelsk som scenespråk i nynorskens høyborg

Blir engelskspråklige popsanger gangbar teatertekst, bare de synges fra en scene?

Mulig slutt for opera i Nord-Norge

Operasjef i Arktisk Filharmoni, Espen Langvik, har mistet jobben. Det kan bety slutten på fullskala profesjonell opera i Nord-Norge.

Mørke fangehull og glitrende kabaret

Høyt kunstnerisk nivå og store tematiske kontraster preget årets to helaftens opera-oppsetninger i Kristiansund.

Gjestfri, men ikke trygg og koselig

Rett over nyttår kom nyheten om at Heloisa Amaral er ny direktør for Ultimafestivalen. I dette intervjuet svarer hun på noen spørsmål om hva slags festival vi kan vente oss med henne som leder.

Skakende skrekkregime

Musikk og scenebilde virker sjeldent godt sammen i Nasjonaloperaens Elektra.

Langsomhetens kraft

I Wagners Parsifal skjer det forholdsvis lite på fire timer. Bergen Filharmoniske Orkesters oppsetning holder likevel publikum ytterst på stolen fra første til siste tone.

Svingende energinivå

Kari Beate Tindbergs nye bestillingsverker er – for det meste – slående orkesterkunst.

Ny direktør og kunstnerisk leder for Ultimafestivalen

I dag ble det kunngjort hvem som tar over som Ultima-direktør etter Thorbjørn Tønder Hansen. Festivalen skriver følgende på sine nettsider: “Styret i Ultima Oslo Contemporary Music Festival har ansatt kurator, pianist og musikkforsker Heloisa Amaral som ny direktør og kunstnerisk leder. Brasilianske Amaral kommer fra stillingen som prosjektleder i det europeiske samtidsmusikknettverket Ulysses og … Les mer

SISTE SAKER