Uendelige melodier

Stavanger Symfoniorkester og Andris Poga imponerer med strålende spilt Sibelius og Wagner i sin sesongavslutning.

Martin Taxt ny daglig leder i Verdensteatret

Det melder Verdensteatret i en pressemelding

Nominerte til Årets kritikk 2021/2022

Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst innenfor feltet teater, musikk eller dans. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen torsdag 26. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner. Det melder Norsk kritikerlag i en pressemelding.

En Maskarade på villspor

Selv om det musikalske er tålelig på stell, er det Cusch Jungs regi som roter det helt til for Oper Leipzigs produksjon av Carl Nielsens Maskarade.

Dyrenes samtidsmusikkfestival

Årets Only Connect bød på flere spennende fremføringer, men følelsen av en samtidsmusikalsk oppdagelsesferd uteble.

For lite av det gode

Rossinis absurde overdådighet tøyles til et minimum i Operaens pandemiutsatte versjon av Barberen i Sevilla.

Podkastenes ark

Scenekunst.no lanserer podkasten “Gæmliskomponister” som er laget av Eivind Buene og Trond Reinholdtsen. I den første episoden intervjues Olav Anton Thommessen.

Ujevn messe

Oslo-Filharmoniens påskekonsert inneholdt mange fine øyeblikk, men helheten ble bare delvis vellykket.

Under lysekronene

En reise til Wien og et besøk i byens viktigste konserthus gir rett og slett en ny opplevelse av hva klassisk musikk handler om, skriver Emil Bernhardt.

I en skog av stilsikker ambivalens

«Into the Woods» ved Det Norske Teatret er jevnt over solid musikalhåndverk – som gjerne kunne vært litt rarere.

Trygg moro

Glitrende sangsolister og noen gode ideer gjør Bergen Nasjonale Operas «Den glade enke 2.0» til helt grei underholdning.

Atter en Tosca

Fantastisk sang av Elisabeth Teige redder en ellers alt for statisk Tosca i Trondheim.

Vokal nedtur

De siste årene har det skyhøye nivået på solistene ofte vært høydepunktet i Nasjonaloperaens oppsetninger. Det er ikke tilfelle med «Jenufa» – med visse hederlige unntak.

Mahlers gruoppvekkende forløsning

Med finske Jukka-Pekka Saraste på dirigentpulten kan man oppleve hva Oslo-Filharmonien er gode for, skriver Emil Bernhardt.

Med Schubert gjennom historien

En konsentrert og fortettet tolkning av Schuberts G-dur-kvartett ble høydepunket da Kammerorkesteret fant tonen med fiolinist Lorenza Borrani.   

SISTE SAKER