Påklistret likestillingskamp

Operaen satser stort på å modernisere en gammel publikumsfavoritt, men de nye premissene er ikke godt nok integrert.

Scenesamtaler om opera

Scenekunst.no har laget en spesialutgave av Scenesamtaler om opera.

Bodil Maroni Jensen er tildelt TONOs formidlerpris

Journalist og forfatter Bodil Maroni Jensen er tildelt TONOs formidlerpris 2022. Det skriver Tono i en pressemelding. 

Å hoppe etter Purriot

Barnekorets klang og profesjonalitet er som vanlig uovertruffen, men det er vanskelig å forstå hva slags forestilling «En monsteropera» prøver å være.

Risikovillig distriktsopera

Ringsakeroperaens «La bohème» er scenisk vellykket og musikalsk på god vei, men er repertoarvalget egentlig for dristig?

Komposisjon som fortolkningsaktivitet

– Det som trengs her, er et supplement til Grieg, Sæverud og Bull og de mytologiseringene av komponisten som gjerne følger med, sier Rebecka Ahvenniemi, årets huskomponist for KODE i Bergen.

Antydningens kunst

Med subtile virkemidler viser Bergen Nasjonale Opera hvorfor «Tryllefløyten» tåler å bli spilt igjen og igjen.

Ny komposisjon i verkstad

26. oktober disputerte Bjørnar Habbestad med avhandlinga “Chasing the Collaborative. Critical Studies of Performer Agency in Modern Flute Music.” I dette intervjuet fortel han litt om arbeidet.

Frihetens idéregn

I tråd med årets slagord «Freedom is around the corner» utforsket Ultima grensene for hva frihet er, kan være, og hvordan vi kan sette dagsorden med vår menneskelighet, levemåte og kunstuttrykk.

Et stykke fra toppen

På tross av upåklagelig dugnadsinnsats når ikke Opera Rogalands «Carmen» opp til det høye nivået i norsk regionopera.

Kammeropera på avstand

Hver for seg fungerer de forskjellige elementene i “Kunngjøringer fra Pariserkommunen” fint, men det skjærer seg når de settes sammen.

Heia trompeten!

Rolf Wallins trompetkonsert er rett og slett ganske irriterende – på en god måte.

Frode Olsen – om å synge Fin de partie

I andre del av førsteamanuensis i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo Peter Edwards’ samtale med operasangeren Frode Olsen snakker de om György Kurtágs opera «Fin de partie – Scènes et Monologues».

La traviata i høye hæler

Regissør Arne Fagerholts skeive “La traviata” på Opera Nordfjord går ikke dypt nok.

Kritikerprisene i teater, musikk og dans for 2020–2022

Kritikerprisene i teater, musikk og dans for 2020–2022 ble delt ut på Litteraturhuset i dag kl. 11.00.

SISTE SAKER