Operaens barnekor imponerer igjen med sitt profesjonelle nivå – både scenisk og musikalsk.
Nasjonaloperaens nye oppsetning av «Maskeballet» kan knapt bli mindre nyskapende. Likevel lykkes den med det aller meste.
Konserter med noen av Europas beste orkestre kjennetegnes av kraft, stringens og retorikk.
Oslo-filharmonien yter maksimalt under sin æresdirigent, selv i et program hvor prioritering er umulig å unngå.
Etter sju forestillinger fremstår Operaens «Elektra» forfriskende pessimistisk.
Arktisk filharmoni har fjernet «opera» fra navnet og sagt opp operasjefen. Er dette en del av en større trend?
Stavanger symfoniorkester har alt som skal til. Men hvorfor fremstår helheten halvhjertet, selv etter en konsert som presenterer en norsk urfremføring?
Blir engelskspråklige popsanger gangbar teatertekst, bare de synges fra en scene?
Operasjef i Arktisk Filharmoni, Espen Langvik, har mistet jobben. Det kan bety slutten på fullskala profesjonell opera i Nord-Norge.
Høyt kunstnerisk nivå og store tematiske kontraster preget årets to helaftens opera-oppsetninger i Kristiansund.
Rett over nyttår kom nyheten om at Heloisa Amaral er ny direktør for Ultimafestivalen. I dette intervjuet svarer hun på noen spørsmål om hva slags festival vi kan vente oss med henne som leder.
I Wagners Parsifal skjer det forholdsvis lite på fire timer. Bergen Filharmoniske Orkesters oppsetning holder likevel publikum ytterst på stolen fra første til siste tone.
Kari Beate Tindbergs nye bestillingsverker er – for det meste – slående orkesterkunst.
I dag ble det kunngjort hvem som tar over som Ultima-direktør etter Thorbjørn Tønder Hansen. Festivalen skriver følgende på sine nettsider: “Styret i Ultima Oslo Contemporary Music Festival har ansatt kurator, pianist og musikkforsker Heloisa Amaral som ny direktør og kunstnerisk leder. Brasilianske Amaral kommer fra stillingen som prosjektleder i det europeiske samtidsmusikknettverket Ulysses og … Les mer