Skakende klangvulkaner og distraherende overdrivelser preget årets åpningsforestilling ved Festspillene i Bergen.
Ingrid Røynesdal tar over jobben som direktør ved Nasjonalmuseet.
Helnorsk og knallsterkt solistlag får ingenting gratis når Così fan tutte finner sted på IKEA.
Trondheim Voices’ konsertforestilling “Bedrock” maner fram spennende visuelle og lydlige landskap, men narrativet spriker.
Opera Trøndelags versjon av «Madama Butterfly» ser ut til å ta den japanske konteksten helt bokstavelig. Det slår uheldig ut.
Dmitri Tcherniakovs “Elektra” i København er tankevekkende, ubehagelig og litt for idérik.
«Tryllefløyta» på Det Norske Teatret går ikke langt nok i å være noe annet enn opera. Dermed blir den bare en halvgod etterligning.
Only Connect ynskjer å etablere seg som Trondheim sin primære samtidsmusikkfestival, og årets festival lovar godt.
Beethovens forhold til religion var sammensatt, og hans store «Missa solemnis» viser sider av komponisten som sjelden kommer frem. To nylige fremføringer var, interessant nok, svært forskjellige.
Den polsk-norske produksjonen av Ståle Kleiberg sin “David and Bathsheba” er slåande, men prega av underlege sceniske grep.
Operaens barnekor imponerer igjen med sitt profesjonelle nivå – både scenisk og musikalsk.
Nasjonaloperaens nye oppsetning av «Maskeballet» kan knapt bli mindre nyskapende. Likevel lykkes den med det aller meste.
Konserter med noen av Europas beste orkestre kjennetegnes av kraft, stringens og retorikk.