Vakker og intim avkolonisering

Mens Tidemann og Gude henger der opphøyd i glassmonter, lar Elina Waage Mikalsen den samiske kulturkanon invitere deg på rognbollesuppe og si at du er god nok. 

Hvorfor mildere med årene, Cecilie Ore?

Hard modernisme og samfunnskritikk har vært stikkord for Cecilie Ores musikk. På samtidsmusikkfestivalen tonehimmel i Volda i juni fikk hun fremført fire verk, hvorav tre var urfremføringer.

Gæmliskomponister 2: Cecilie Ore

Trond Reinholdtsen og Eivind Buene er tilbake med en ny episode av Gæmliskomponister. I denne episoden snakker de med Cecilie Ore.

Et musikalsk flokkdyr

Musikkjournalist i BBC, Kate Molleson, har skrevet denne teksten om vinneren av Arne Nordheims komponistpris Jan Martin Smørdals musikk.

En flyvende hollender som aldri letter

Med mystisk oppmikking og en produksjon uten noe på hjertet tar “Den flyvende hollender” på Fredriksten festning aldri helt av.

Tre dagers mestermøte

Ujevn balanse og diskutable tolkninger til tross, Det Norske Kammerorkesters minifestival inneholdt fortettede øyeblikk og vant publikum i Universitetets aula.

Musikk i bevegelse

Flere av konsertene under Festspillene i Bergens siste tre dager hadde dans og bevegelse som inspirasjon. Enkelte mer enn andre.

En klimaopera uten budskap

Unge solister, Operaens barnekor og et strålende barne- og ungdomsorkester redder “Noahs ark” fra havari.

Uendelige melodier

Stavanger Symfoniorkester og Andris Poga imponerer med strålende spilt Sibelius og Wagner i sin sesongavslutning.

Martin Taxt ny daglig leder i Verdensteatret

Det melder Verdensteatret i en pressemelding

Nominerte til Årets kritikk 2021/2022

Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst innenfor feltet teater, musikk eller dans. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen torsdag 26. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner. Det melder Norsk kritikerlag i en pressemelding.

En Maskarade på villspor

Selv om det musikalske er tålelig på stell, er det Cusch Jungs regi som roter det helt til for Oper Leipzigs produksjon av Carl Nielsens Maskarade.

Dyrenes samtidsmusikkfestival

Årets Only Connect bød på flere spennende fremføringer, men følelsen av en samtidsmusikalsk oppdagelsesferd uteble.

For lite av det gode

Rossinis absurde overdådighet tøyles til et minimum i Operaens pandemiutsatte versjon av Barberen i Sevilla.

Podkastenes ark

Scenekunst.no lanserer podkasten “Gæmliskomponister” som er laget av Eivind Buene og Trond Reinholdtsen. I den første episoden intervjues Olav Anton Thommessen.

SISTE SAKER