Flokken trer frem

Grunnen skjelver når Carte Blanche inntar varslerrollen. I to forestillinger, den ene i store bokstaver og den andre med finjusterte strenger, belyser de noe fellesmenneskelig, skriver Lisa Nøttseter.

“Årets kritikk” til Anette Th. Pettersen

Anette Therese Pettersens dansekritikk “Stille eufori og ekstase”, skrevet for Scenekunst.no, er utpekt til årets kritikk innen teater, musikk og dans. Her er juryens begrunnelse. Vi gratulerer!

Sjuk förvaltning

Lørdag 21. mai lanseres det nye magasinet KOREOGRAFI. I den anledning publiserer Scenekunst.no en av tekstene i magasinet. Stina Nyberg skriver om det motsetningsfylte i å forvalte egen kreativitet som dansekunstner i dagens samfunn.

Nytt tidsskrift for koreografi

Lørdag 21. mai lanseres det nye magasinet KOREOGRAFI på Dansens Hus. KOREOGRAFI er initiert og redigert av Solveig Styve Holte, Ann-Christin Berg Kongsness og Runa Borch Skolseg. Det inneholder nyskrevne tekster av Evfa Lilja, Naja Lee Jensen, Thomas Talawa Prestø, Elle Sofe Henriksen, Marte Reithaug Sterud, Ròsa Òmarsdòttir, Per Roar, Josefine Wikström, Janne-Camilla Lyster, Solveig … Les mer

Nytt styre på Dansens Hus

Det er oppnevnt nytt styre ved Dansens Hus. Ny styreleder er Kristin Danielsen, biblioteksjef i Oslo. Hun erstatter Bente Erichsen, tidligere leder av Nobels Fredssenter. Kristin Danielsen er oppnevnt av Kulturdepartementet, og det er også nestleder Morten Andreassen, som er partner i advokatfirmaet Elden DA. Fra dansefeltet er dansekunstner Halldis Ólafsdóttir og leder av Dansnät … Les mer

Rikskonsertene blir Kulturtanken

Fra nyttår får Rikskonsertene nytt navn.

Scenekunstbruket i to EU-prosjekter

Scenekunstbruket er partner i to europeiske nettverksprosjekter om scenekunst for ungdom som har fått støtte fra EU-programmet Kreativt Europa. Begge starter opp høsten 2016 og involverer til sammen ni land.

Danseambassadør

Sudesh Adhana er årets ambassadør for Dansens Dager, som går av stabelen 29. april – 1. mai.

Konsert for aluminiumsfolie

At et ensemble våger å sette ting på spill på denne måten, spesielt etter så lang tid, skal de ha honnør for. Men når man velger en så åpen og abstrakt form, blir fallhøyden desto større, skriver Torbjørn Oppedal om the MUSIC’s space på Bærum kulturhus.

Får basisfinansiering fra Kulturrådet

Cirka Teater og dansekunstner Mette Edvardsen kommer inn på Kulturrådets basisfinansiering for frie scenekunstgrupper for perioden 2016-2019.

Kroppen som slagmark

KRITIKK: Hege Haagenrud og Kate Pendrys forestillingssamarbeid er nervepirrende, vondt og vakkert på samme tid, skriver Anette Therese Pettersen.

Et utvidet lekerom

dEEp doWN dopEiZM plasserer streetdans på scenen, i samtidsdansens kontekst. Resultatet er suggerende, skriver Hanne B. Nordvåg.

Den nasjonale Ibsenprisen til Mette Edvardsen

Dansekunstneren Mette Edvardsen er vinner av den nasjonale Ibsenprisen for 2016. Prisvinneren selv viser i disse dager sine arbeider på biennalen i Sydney, Australia.

Mot til å feile

KRITIKK: I flere år har jeg unngått å se Carte Blanches forestillinger. De virtuose oppvisningene jeg har slumpet til å se, har jeg ikke opplevd angikk meg eller dansefeltet det minste. Men med teatersjef Sharifis nye programmering plasserer Carte Blanche seg med ett sentralt i norsk samtidsdans, skriver Lisa Nøttseter om “av carte blanche”.

Kraftfeltet Bjørnsgaard

– I deler av det dramatiske materialet ser danserne rett og slett ukomfortable ut. Men i nærheten mellom koreografi og musikk grenser denne forestillingen noen steder mot det sublime, skriver Venke Sortland om Ingun Bjørnsgaard Prosjekts nye produksjon Golden Fleece.

SISTE SAKER