Koreograf Hege Haagenrud svarer på Scenekunst.nos forestillingskritikk i Periskop.nos spalte “Svar en kritiker”:
– I “Anatomi for nybegynnere” lar Hege Haagenrud barna gjenfortelle kroppens anatomi gjennom den lyse, lette stemmen til Trond Viggo Torgersen og to samtidsdansere med stoffinnvoller i magen og undergang i blikket. Interessant dissonans, men er stykket for barn, spør Ragnhild Brochmann.
– Jeg er svak for ideen og konseptet, men forestillingen inneholder flere konseptuelle lag jeg gjerne skulle sett utøverne utforske, skriver Judith Dybendal om “The table turns” i BIT Teatergarasjens INTRO-serie.
– Hvem får plass i kunsten, og hvilke historier og uttrykk kommer til syne hvis en åpner opp for “vanlige folks” liv? Hanne F. Håkonsen var på festivalen “De Grønne” der vanlige mennesker har laget forestillinger i samarbeid med profesjonelle dansekunstnere. Hun ble nysgjerrig på hvilke typer utfordringer kunstnere og utøvere har møtt på underveis.
– Det sies at en dårlig generalprøve gir en god premiere. Dette var generalprøvenes Donald Trump, skriver Kate Pendry. Vi gjenpubliserer skuespiller Kate Pendrys dagbok (engelsk) fra prøvene til forestillingen “America Ep. 2 – Psychopatriot” på Dansens Hus.
“America – Ep. 2 Psychopatriot” er ingen danseforestilling, og likevel gjennomsyres alt, selv replikkene, av en dansemessig tankegang, skriver Chris Erichsen.
– I’m glad we’re making a thing of beauty. It seems like the right response. Vi gjenpubliserer skuespiller Kate Pendrys dagbok (engelsk) fra prøvene til forestillingen “America Ep. 2 – Psychopatriot” på Dansens Hus.
– Jeg holder ikke ut tanken på å sitte i Elvisparykk og lamé og vite at Donald Trump er valgt til president i USA, skriver Kate Pendry. Vi gjenpubliserer skuespiller Kate Pendrys dagbok (engelsk) fra prøvene til forestillingen “America Ep. 2 – Psychopatriot” på Dansens Hus.
14. november reiste Danse- og teatersentrum med en norsk delegasjon til CINARS i Montreal i Canada. CINARS er en messe for internasjonal promotering av dans og teater som arrangeres annethvert år. I 2016 reiser den norske delegasjonen under overskriften «Nordics Combined» sammen med samarbeidspartnere fra Danish Arts Agency, Swedish Arts Council, Dance Info Finland og … Les mer
– Det er som om ensemblet insisterer på at det er poetisk, det vi utsettes for. Judith Dybendal har sett “Løperjenten (rekonstruert)”.
– De siste fire danseproduksjonene jeg har sett, har hatt mer snakk enn dans i seg. Vi gjenpubliserer skuespiller Kate Pendrys dagbok (engelsk) fra prøvene til forestillingen “America Ep. 2 – Psychopatriot” på Dansens Hus.
– I begynnelsen er scenografien urokkelig, som bevisstløse fulle folk eller småbarn, den nekter å samarbeide. Selvfølgelig handler det mer om oss enn om den. Vi har fått viderepublisere skuespiller Kate Pendrys dagbok (engelsk) fra prøvene til forestillingen “America Ep. 2 – Psychopatriot” på Dansens Hus.
På fjerde prøvedag blir kompaniets kunstneriske leder kjørt vekk i ambulanse. Vi viderepubliserer skuespiller Kate Pendrys dagbok (engelsk) fra prøvene til forestillingen “America Ep. 2 – Psychopatriot” på Dansens Hus.
I andre prøveuke jobber winter guests med flyten i en scene som utspiller seg i kontorene til Norsk kulturråd. Vi gjenpubliserer skuespiller Kate Pendrys dagbok (engelsk) fra prøvene til forestillingen “America Ep. 2 – Psychopatriot” på Dansens Hus.
– Praksisbegrepet kan for en dansekunstner omfatte alt fra dansetrening til produksjon av forestillinger og tekstarbeid. Dansekunstner og kritiker Venke Marie Sortland deler tanker fra Praksisfestivalen i Oslo i august.