Årets utgave av Festival DanseRom viste at prosjektet står stødig og er viktig for å synliggjøre hva som rører seg i dansemiljøet
Nagelhus Schia Productions’ oppsetning av Sasha Waltz’ “In C” er en modig og frisk satsning og viser et mangfold vi trenger i den norske dansescenen.
I Hege Haagenruds «Do Not Stand Too Close» møtes høy- og lavkultur og mentale sinnslidelser, men utfordrer de egentlig hverandre?
Den ukonvensjonelle duoen Ernestyna Orlowska og Daniel Klingen Borg snur den klassiske duetten på hodet gjennom lekne, sårbare og skulpturelle bevegelser.
Med det sørafrikanske gjestespillet We Wear Our Wheels with Pride… løfter kompaniet Moving into Dance og koreograf Robyn Orlin rickshawenes tapte arkiv frem i lyset
Siri Jøntvedts søken etter ny kroppslig mening forsvinner i en fragmentert undersøkelse.
SKUDA øker antallet ansatte fra 108 til 114 skuespillere og dansere. Det melder de selv i en pressemelding.
Nasjonalballettens oppsetning av Sergej Prokofjevs “Askepott” er som en reise i scenekunstens tidsmaskin. Det er virtuost og vakkert, men hadde absolutt tjent på noen nyvinninger.
I Mathilde Caeyers koreografi og Lawrence Malstafs scenografi er mennesket det som finnes mellom automaten og verden.
Jo Strømgren Kompanis forestilling “Selskapet” har markert 15-årsjubileum med nye visninger i Operaen. Hvilken relevans kan den ha i 2023?
I “Sacrifice While Lost in Salted Earth” viser Impure Company frem det iranske folkets kamp mot ødeleggelse og usynlighet.
I danseforestillingen Köln Concert utfordres binær og normativ tenkning gjennom ekspressiv og minimalistisk koreografi.
Skeivt kulturår nærmer seg slutten, Ann-Christin Kongsness reflekterer over den skeive kunsten og hvem som ser den.