Levende dans

 Årets utgave av Festival DanseRom viste at prosjektet står stødig og er viktig for å synliggjøre hva som rører seg i dansemiljøet

Kunst og demokrati – frihet og felleskap.

Nagelhus Schia Productions’ oppsetning av Sasha Waltz’ “In C” er en modig og frisk satsning og viser et mangfold vi trenger i den norske dansescenen.

Koreografi som mediering av tekst

I Hege Haagenruds «Do Not Stand Too Close» møtes høy- og lavkultur og mentale sinnslidelser, men utfordrer de egentlig hverandre?

Sjarmerende lek med kjønnsroller

Den ukonvensjonelle duoen Ernestyna Orlowska og Daniel Klingen Borg snur den klassiske duetten på hodet gjennom lekne, sårbare og skulpturelle bevegelser.

Hestekrefter uten sidestykke

Med det sørafrikanske gjestespillet We Wear Our Wheels with Pride… løfter kompaniet Moving into Dance og koreograf Robyn Orlin rickshawenes tapte arkiv frem i lyset

Et annet tyngdepunkt

Siri Jøntvedts søken etter ny kroppslig mening forsvinner i en fragmentert undersøkelse.

Seks kunstnere blir ansatt i Skuespiller- og danseralliansen

SKUDA øker antallet ansatte fra 108 til 114 skuespillere og dansere. Det melder de selv i en pressemelding.

Innadvendt dans

Fabulation er både corny og rar, men mister meg i sin egen innadvendthet

Eventyret og evigheten

Nasjonalballettens oppsetning av Sergej Prokofjevs “Askepott” er som en reise i scenekunstens tidsmaskin. Det er virtuost og vakkert, men hadde absolutt tjent på noen nyvinninger.

Mennesket og maskinen

I Mathilde Caeyers koreografi og Lawrence Malstafs scenografi er mennesket det som finnes mellom automaten og verden.

Boyz 2 Men

Jo Strømgren Kompanis forestilling “Selskapet” har markert 15-årsjubileum med nye visninger i Operaen. Hvilken relevans kan den ha i 2023?

Jordens salt

I “Sacrifice While Lost in Salted Earth” viser Impure Company frem det iranske folkets kamp mot ødeleggelse og usynlighet.

Nedstrippet eleganse

I danseforestillingen Köln Concert utfordres binær og normativ tenkning gjennom ekspressiv og minimalistisk koreografi.

Gud er DJ

MASS har tidvis vilje og energi, men mangler et overordna koreografisk prosjekt.

Hvilket blikk fanger – refleksjoner rundt skeiv kunst

Skeivt kulturår nærmer seg slutten, Ann-Christin Kongsness reflekterer over den skeive kunsten og hvem som ser den.

SISTE SAKER