Hvilket blikk fanger – refleksjoner rundt skeiv kunst

Skeivt kulturår nærmer seg slutten, Ann-Christin Kongsness reflekterer over den skeive kunsten og hvem som ser den.

Søkere på stillingen som daglig leder i Scenekunstbruket

Her er søkerlisten til stillingen som daglig leder i Scenekunstbruket.

Kapitalismekritikkens maraton

Mia Habib productions «How to. A score» er et tankevekkende og noe ujevnt maraton av soloer.

Festival uten fest

Årets Dansefestival Barents i Hammerfest bød på flere gode forestillinger, men manglet særegenhet og kontakt med byen for øvrig.

Å dyrke det usikre

Årets Oktoberdans var preget av tydelige enkeltkunstnere og en dyrking av risiko i tråd med Sven Åge Birkelands ånd.

Hjemmets lune rede

Wees forestilling «Home Movie» hadde hatt godt av en strengere dramaturg og en tydeligere konseptutvikling.

Kulturformidlingens dilemmaer

Louis Schou-Hansen har skrevet et debattinnlegg om Bærum Kulturhus’ programmering av det israelske dansekompaniet Batsheva som med stor suksess har gjestet Bærum Kulturhus en rekke ganger.

Antihierarkiske utfoldelser

Saturns platz av Wild at art sjonglerer mellom fellesskap og utenforskap i løpet av de fem dagene det musikalske kunstprosjektet pågår. 

Guttenes dans

I “Boys” er sårbarheten på godt og vondt pakket veldig godt inn. Det kan tyde på en god prosess for de involverte, men det blir ikke veldig interessant for publikum.

Valgets dans

The Core er en sjeldent ambisiøs danseforestilling, men uklare dramaturgiske valg gjør at vi mister verkets kjerne.

En tom galakse

Galaksehopen er en reise ut i et intet hvor utøvere og materiale ser ut å lete like mye som meg etter en vei tilbake.

Tre feiringer av forskjellene

I Candoco x 3 oppstår en symbiose av forskjellige språk, kropper og uttrykk som redefinerer hva en dansers kropp kan være.

Ulf Nilseng mottar Danseinformasjonens ærespris

Prisen deles ut på Dansens hus av Ordfører Marianne Borgen 4. november.

Inn i skogen

Den fantasieggende og lekfylte formen i Lavaskogen overlater mye til publikum samtidig som estetikken sannsynligvis er veldig spennende og ny for mange av barna.

Kritikerprisene i teater, musikk og dans for 2020–2022

Kritikerprisene i teater, musikk og dans for 2020–2022 ble delt ut på Litteraturhuset i dag kl. 11.00.

SISTE SAKER