Bilde: Jon Refsdal Moe 2 foto scenekunst.no

Drastisk kutt for Black Box

– Oslo kommunes forslag til kutt på 932 000 kroner vil gå hardt
utover både den kunstneriske profilen og vårt formidlingsarbeid,
sier teatersjef Jon Refsdal Moe på Black Box.

Av Chris Erichsen

– Det var kommunens ønske at vi, fra å være en utleiescene, skulle
bli et sted med en egen kunstnerisk profil. Vi er nå i ferd med å
ta det siste steget i den prosessen. Hvis dette kuttet blir
realisert vil det reversere prosessen og vi vil måtte begynne å øke
leieprisene igjen, sier Refsdal Moe.

Kulturbyråd Torger Ødegaard fra Høyre foreslår et kutt på 800.000
kroner. Inkludert pris og lønnsvekst betyr dette et reellt kutt på
kr 932 000, framhever Moe. – Det kan synes som lite penger i den
store sammenhengen. Men for oss betyr det enormt mye.

Det er de store kommunalt eide prestisjeprosjektene i Bjørvika,
Munchmuseet og Deichmanske bibliotek, som står øverst på
prioriteringslista for Torger Ødegaard. Med en total reduksjon av
budsjettrammen på 14 millioner er det dermed institusjoner som Oslo
Nye Teater og Black Box som blir skadelidende.

Reverserer prosessen

– I 2007 beregnet vi at vi trengte 3 millioner i året for å
styrke den kunstneriske profilen gjennom gjestespill og samtidig
helt å kunne slutte å kreve leie av kompaniene. Vi er nå kommet opp
på 2 millioner og er sånn sett på god vei. Med dette kuttet
reverserer kommunen en prosess den selv har satt i gang, så da må
jeg spørre: Hva vil kommunen med oss? sier Jon Refsdal Moe.

– Black Box Teater er inne i et svært godt år publikumsmessig, og
har hatt stor internasjonal suksess med flere av våre produksjoner.
Dette henger sammen med at vi har kunnet foreta en kvalitetsheving
både av norske og internasjonale kompanier. Vi har kunnet tilby de
norske kompaniene lange strekk med prøvetid på scenen, samt
dramaturgisk og teknisk bistand. Dette har resultert i at
forestillingene har blitt bedre. Vi har dessuten kunnet tilby
publikum flere forestillinger av hver produksjon, fordi vi ikke i
samme grad har vært avhengige av å få inn leieinntekter. Dette har
igjen resultert i at flere tilskuere har funnet veien til teatret
og vi har hatt mange utsolgte hus.

Gjestespill

– Det har også vært mulig for oss å gjenoppta norske
produksjoner som gjestespill – dette må vi slutte med. Oslo
kommunes kutt vil gjøre oss langt mer avhengige av leieinntekter.
Det vil innebære kortere prøveperioder og kortere spilleperioder,
samt kutt av dramaturgisk og teknisk bistand. Altså, færre og
dårligere forestillinger. Det har dessuten vært et langsiktig mål
for oss å kutte leien for de frie gruppene, og vi har ikke
indeksert leieprisene på flere år. Det vil bli umulig for oss å
holde oppe denne ambisjonen, sier Refsdal Moe.

– Vår virksomhet er de siste årene i større og større grad blitt
lagt merke til både innenfor og langt utenfor Norges grenser. Jeg
tror ikke jeg tar munnen for full når jeg sier at Black Box nå er
et av Nordens beste spillesteder for fri scenekunst. Både som
coproduserende scene og gjestespillscene har vi tatt sjumilssteg.
For oss har det vært viktig å få etablert en fast sum for
programmeringsvirksomhet. Den er nå på 1,5 millioner, noe som ikke
kan sies å være et spesiellt høyt beløp. Det er frustrerende å ikke
vite, nå et par måneder før kontrakter skal sendes ut, om vi har
penger.

Formidlingsarbeid

Jon Refsdal Moe frykter også at det viktige arbeidet med å åpne
opp den svarte boksen, å tilgjengeliggjøre det som foregår der for
flere, vil bli rammet.

– Dette formidlingsarbeidet er noe vi så vidt har kommet i gang
med. Det handler om å sette i gang aktiviteter som går utover det å
bare arrangere forestillinger, i form av bl.a. seminarer,
utstillinger, konserter m.m. Og derigjennom skape et mer
fleksibelt, dynamisk og livlig sted. Slike ting kan arrangeres med
kortere planleggingshorisont og kan gjøre Black Box til et sted med
mer liv og mangfold, et sted man kan oppsøke uavhengig av de
enkelte forestillingene.

– Navnet Black Box har en sterk smak av mørkt 80-tall. Det, sammen
med den smale profilen en del av forestillingene våre har, kan nok
virke skremmende på noen. Vi er nå opptatt av å skape et åpnere og
mer inkluderende sted som flere vil kunne oppsøke. Beklageligvis
vil dette arbeidet måtte nedprioriteres dersom byrådet får igjennom
budsjettforslaget sitt, sier Jon Refsdal Moe.

Scenekunst kommer tilbake med mer om dette, deriblant kommentar
fra politiske myndigheter

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER