Bilde: Karma Consult

Absolutt improvisasjon

Julyen Hamilton, nestor i scenisk improvisasjon, koreograferte i
øyeblikket på Rom for Dans i helgen, sammen med Ellen Johannesen.
Et overbevisende stykke danseimprovisasjon i den mest krevende
kunstformen, mener dance.no og scenekunst.nos anmelder, Sidsel
Pape.

Forestillingsnavn: Other side gone

Spillested: Rom for Dans / Dansens Hus

Dans og tekster: Ellen Johannesen og Julyen
Hamilton

Lys: Svante Grogarn

Hvite dansematter er lagt ut i et kryss over det svarte gulvet på
Rom for DansŽ scene. Lyset faller i striper som treffes og skilles.
Karma Consults Other side gone handler om korsveier, møter
mellom tekst, dans, lys og musikk i en absolutt improvisert
forestilling.

Ved et stort sort bord sitter Julyen Hamilton og
Ellen Johannesen. De snakker med seg selv mens vi går inn.
Monologene øker i styrke når vi sitter på tribuneputene. Johannesen
har mikrofon, likevel går oppmerksomheten til Hamiltons betroelser.
Han har hengt seg opp i en sirkulær albuegnukk av den blanke
bordflaten. Han gnir seg fram til det han kaller et karrierevalg på
P, eliminert ned til ”polisher or poet”.

Resten av forestilling fortsetter han som den
fødte dansedikter. Både Hamilton og Johannesen kan kunsten å
deklamere samtidig som de danser. Dans og tekst fremheves når de
utøves i gjensidig utveksling.

Mektig materiale

Danserne har en haug av egne tekster tilgjengelig, både på
engelsk og tibetansk. Likeledes har Svante Grogarn tilrettelagt
utallige muligheter for lyssetting og musikkspor, de siste blant
andre av Hamilton selv. Utover det har de tre bestemt at
forestillingen skal vare 50-60 min. De balanserer hverandre i å by
på bilder i tekst, lys og bevegelse. Alle er årvåkne nok til å vite
når de må slutte seg til, tre til side, endre eller bryte det de
har begynt.

Når de bommer, innhenter de seg suverent:
Hamilton henger seg på Johannesen sirkelgange, men hun bryter ut og
han mister grepet. Når han bekjenner sin idé som ikke ble,
inkluderer han publikum i sin prosess. Han innlemmer underteksten i
teksten. Ved å ramme inn det som skjer, kommer han tilbake til
forestillingsflyten. Other side gone er et overbevisende
stykke dansimprovisasjon, kanskje den mest krevende formen for
scenisk kunst.

Postmoderne

Hamilton vil spille gitar og setter seg ved pianoet. Han legger
vakre akkorder, også på noen imaginære tangenter utenfor
instrumentet. I dansen som overtar for spillet, kan vi se tonene
han forestiller seg utover pianoets skala. Det å innlemme gester,
transformere og stiliserer dem inn i abstrakt bevegelse er et
kjennetegn på postmoderne dans. Hamiltons releaseteknikk er
inkorporert og virker ikke reprodusert slik den noen ganger gjør på
Johannesen. Hennes bevegelser er noe stivere, mer formet enn
flytende i stilen.

Johannesen lar seg ikke skremme av Hamiltons
overlegne mestring av scenisk improvisasjon. Hun presenterer sine
sterke tilbud og spiller videre på hans. Hun behersker engelsk uten
tvil, men også tibetansk! Med hodekniks og klikkelyder blir hun i
øyeblikk en overbærende, betraktende buddistmunk. Johannesens
uredde innsats på scenen sammen med nestoren Hamilton er
beundringsverdig.

Solisters samspill

Hamilton spiller på mange strenger: Piano, fabelaktige fysiske
ferdigheter og humoristisk sans. Mannen blir klassisk nok den
morsomste, selv om Johannesen har nok av svart humor.
Forestillingen er ellers befriende fri for tradisjonelt spill på
spenning mellom kjønn. Danserne er solister i et samspill som gir
egen logikk, selv uten åpenbar sammenheng mellom scenene.

Mellomrommet mellom utøverne, møtene og
materialet gir forestillingen pust og rom. Other side gone
forteller like mye om det immaterielle, det som er forbi eller
aldri ble.

Under forestillingen kiler impulser til å herme i
kroppen. Trioen Johannesen, Hamilton og Grogarn setter vår
empatiske kinestetiske sans i sving. Vi er med fordi vi er
inkludert som inspirasjonskilde. To kritikere blafrer med papir
blant publikum. En penn ruller på vei mot bordkanten, men bes pent
om å bli liggende. Mot slutten får pennen en dans med Hamilton og
den skrives rundt i rommet. Slik ”koreograferes” Other side
gone
i øyeblikket.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER