Magisk barnekor

Operaens barnekor imponerer igjen med sitt profesjonelle nivå – både scenisk og musikalsk.

Levende dans

 Årets utgave av Festival DanseRom viste at prosjektet står stødig og er viktig for å synliggjøre hva som rører seg i dansemiljøet

Ungdomsårenes motvind

Med “Eksotisk dans” tar Kristinsdottir/Willyson og Trøndelag Teater tak i det allmenne på ekstraordinært vis.

Klassikerangrep og tekstsøyler

Da jeg så Johannes Holmen Dahls teater for første gang, digget jeg det jeg trodde jeg mislikte: tekstro minimalisme.

Kunst og demokrati – frihet og felleskap.

Nagelhus Schia Productions’ oppsetning av Sasha Waltz’ “In C” er en modig og frisk satsning og viser et mangfold vi trenger i den norske dansescenen.

Radikalt tradisjonell

Nasjonaloperaens nye oppsetning av «Maskeballet» kan knapt bli mindre nyskapende. Likevel lykkes den med det aller meste.

Koreografi som mediering av tekst

I Hege Haagenruds «Do Not Stand Too Close» møtes høy- og lavkultur og mentale sinnslidelser, men utfordrer de egentlig hverandre?

Dæm satans kukjævlan!

Sporv og engel: Istedet for å forsøke seg på det halsbrekkende, umulige prosjektet det er å synge som Edith Piaf, tar Gjertrud Jynge den helt ut, som seg selv.

Tragedie uten håp

Bergen Nasjonale Operas «Rusalka» er effektfull og gripende, men mangler nerve.

Sjarmerende lek med kjønnsroller

Den ukonvensjonelle duoen Ernestyna Orlowska og Daniel Klingen Borg snur den klassiske duetten på hodet gjennom lekne, sårbare og skulpturelle bevegelser.

Monica Isakstuen er vinner av Den nasjonale Ibsenprisen 2023

Den nasjonale Ibsenprisen ble delt ut under en festaften i Skien i går kveld. Vinneren er Monica Isakstuen for teksten “Dette er ikke oss”.

Avgjørelse om teatervitenskap ved UiB utsatt

Ledelsen ved Det humanistiske fakultet vil bruke mer tid på å diskutere omstridt kutt.

Orkesterets tale

Konserter med noen av Europas beste orkestre kjennetegnes av kraft, stringens og retorikk.

Et forsvar for teatervitenskap

Teater er et fag som er avhengig av et mangfold av innganger, men uten et teoretisk rammeverk å forstå performative praksiser med, forsvinner en stor del av forståelsen av vår kultur og vårt kulturliv.

Filmen og fienden

Kate Pendry er en fabelaktig historieforteller, og denne historien er det verdt å fortelle.

SISTE SAKER