S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Kritikk
En intens og elegant «folkets» Evita

Oslo Nyes Evita puster nytt og vakkert liv i musikalklassikeren, men dessverre blir også denne oppsetningen preget av Lloyd Webbers stormannsgalskap.

av Guro von Germeten
Kritikk
Liten festival i stort tomrom

Årets DanseRom gjør mye for å åpne opp feltet for publikum, men programmet kunne vært modigere og mer lokalt orientert.

av Judith Dybendal
Kritikk
Orkestermusikk til de levende

Storhet av både lyrisk og religiøs karakter fylte Grieghallen sist fredag. Edward Gardner sørget for imponerende oversikt i et krevende program.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Et umulighetsprosjekt

Sportskoret av Elfriede Jelinek er blitt til en old school sportsodysse hvor tekstens mange kvaliteter forsvinner i tysk shoppemani.

av Runa Borch Skolseg
Stillingsannonser
Kommunikasjons- og markedsansvarlig / Norsk Kulturforum (NOKU) Örebro Teater söker producent Avviklingsleder - Rogaland Teater Lystekniker - Teater Innlandet AS Inspisient - Rogaland Teater
Kritikk
En festival i spagat 

Årets utgave av OITF er en brokete miks som mangler en overordnet kuratorisk tanke, men som tidvis glimter til.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Sorg på avstand

De to bestillingsverkene på årets Kirkemusikkfestival tematiserer død og lidelse, men det smertefulle når ikke alltid frem.

av Aksel Tollåli
Nyheter
Arne Lygre mottar Den nasjonale Ibsenprisen 2024

Arne Lygre mottar Den nasjonale Ibsenprisen 2024 for den dramatiske teksten I vårt sted. Det melder Skien kommune i en pressemelding.

Nyheter
Lola Arias får Den internasjonale Ibsenprisen 2024

Forfatteren, musikeren, skuespilleren, regissøren og filmskaperen Lola Arias er tildelt Den internasjonale Ibsenprisen 2024. Det melder Nationaltheatret i en pressemelding.

Kritikk
Drømmen om et fellesskap

Gjennom en vakker og komisk drømmelogikk foreslår Utopia – et drømspel fra Saupstad noen fremtidsscenarier for Trondheims største drabantby.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Dystopiske bånd

Geir Hyttens Red Flag er altfor monoton og kontrollert og lykkes ikke med å skape det refleksjonsrommet han initierer.

av Runa Borch Skolseg
Kalender
Se alle Se alle arrangementer
2. apr. Frida Hålogaland teater/Hålogalátti teáhter 3. apr. Bonnie & Clyde Riksteatret 3. apr. I vårt sted Nationaltheatret 3. apr. Karusell Nationaltheatret 4. apr. Little Shop of Horrors Hålogaland teater/Hålogalátti teáhter 4. apr. Prosessen Nationaltheatret 4. apr. Retorisk selvforsvar Kloden teater 5. apr. Kunsten å være lykkelig - fritt etter Arthur Schopenhauer Brageteatret 6. apr. Stillheten Kloden teater 7. apr. Stillheten Kloden teater
Debatt
På en snurr inn i vår tid

Vi bejubler debatt rundt klassikeres relevans, men mener verdisynet og komediehåndverket som spilles ut i «Karusell» ikke kan avskrives som utdatert, skriver dramaturg Olav Torbjørn Skare.

av Olav Torbjørn Skare
Debatt
Karusell på ville veier

Nationaltheatrets oppsetning av Karusell er gjennomsyret av et utdatert verdisyn.

av Maria Sundby
Kritikk
Uten mål og mening

Centralteatrets forsøk på å skape komedieteater av den gamle tv-suksessen Fredrikssons fabrikk er blitt en pinlig tynn scenesuppe.

av Anderz Døving
Kritikk
Kakofonisk drømmereise

Flat Sun av Verdensteatret er en psykedelisk ørkendrøm, men forestillingen er for fragmentert til å bli en solid helhet.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Adapsjonsperfeksjon

Bergen Nasjonale Operas totalrenovering gjør Flaggermusen til sviende samtidssatire – uten å rokke ved operettesjangerens egenart.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Bekjennende kvinneportrett

Den Nationale Scenes oppsetning av Av måneskinn gror det ingenting er velgjort, men tilbakeholdt.

av Judith Dybendal
Debatt
Ingen ting galt i å kose seg

Thine Sletbakk Bugge og Ida Michaelsen, høvesvis kommunikasjon- og marknadssjef og og informasjonssjef på Det Norske Teatret, svarar her på kommentaren til Eivind Haugland om kos i teateret i Noreg.

av Thine Sletbakk Bugge, Ida Michaelsen
Kommentar
Nå koser vi oss!

Hvilken status har teatret som kunstopplevelse i Norge i dag?

av Eivind Haugland
Kritikk
Fritt for bullshit

I Prosessen på Nationaltheatret ryddes det plass til det absurde, surrealistiske og humoristiske i historien. Det virker frigjørende på materialet - og på oss som ser på.

av Chris Erichsen
Kritikk
Bedrageriske fortellinger

Byen på Trøndelag Teater utfolder seg i overgangen mellom banal hverdag og fantasiens frie flyt.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Panskandinavisk kunstcollage

La bohème i Trondheim forutsetter for mange, lange tankesprang. 

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Pengene eller livet

I Besøk av gammel dame behandles bekmørk tematikk med komisk letthet, men forestillingen vekker også et tiltrengt ubehag.

av Tomine Sandal
Nyheter
BIT Teatergarasjen utnevner ny lederduo

Bettina Kogler blir teatersjef og Tine Rude administrativ leder. Det meldet BIT Teatergarasjen i en pressemelding.

Debatt
Karusell på ville veier

Nationaltheatrets oppsetning av Karusell er gjennomsyret av et utdatert verdisyn.

av Maria Sundby
Kritikk
Lys og leire

Utforskningen av det formbare er interessant både tematisk og dramaturgisk, men donkey (iteration II) kunne vært enda mer forstyrrende.

av Julie Rongved Amundsen
Podkast
Skuespillerpodden med Harald Fuhrmann

I den nyeste episoden av Skuespillerpodden snakker Øystein Stene med skuespiller, regissør og pedagog Harald Fuhrmann om sosial gestus og arven etter Brecht.

Kritikk
Litt er kanskje bra nok

Langgård/Myhr vil lage et rom der vi skal frigjøre oss fra verden og skape en sanselig og fysisk felles opplevelse. I sin helhet klarer de ikke å gjøre det, men de klarer det litt.

av Azra Halilović
Kritikk
No pain, no gain

Jonas Ørens Kalokagathia drukner i sitt eget speilbilde.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Prakt på kontinentet

De sentraleuropeiske symfoniorkestrene er ikke bare fremragende ensembler. Iblant kan det lukte av rutine, men fremfor alt er det fascinerende hvor forskjellige de er.

av Emil Bernhardt
Kommentar
Sømløst, helproft og eksklusivt

Det beste av nordisk dans har inntatt hovedstadens scener, og bransjen har vært i sving under Ice Hot Nordic Dance Platform.

av Tora de Zwart Rørholt
Kritikk
Stor opera og ukonsentrert kammermusikk

På sitt beste går det kaldt nedover ryggen når Oslo-filharmonien og Klaus Mäkelä fremfører Hertug Blåskjeggs borg.

av Aksel Tollåli
Nyheter
De nominerte til Den nasjonale Ibsenprisen

I dag har Skien kommune offentliggjort de nominerte til Den nasjonale Ibsenprisen.

Kritikk
Leirefattig leven

Tross flere gode scener og skuespillerpresentasjoner er teaterversjonen av Vi er fem preget av uforløst potensial.

av Tomine Sandal
Kritikk
Parallellunivers

Det mørke fortet er et ambisiøst teaterprosjekt for en ung målgruppe som ikke helt klarer å finne sin form.

av Anderz Døving
Kritikk
Ein festival om utvikling

Gjennom eit fokus på dei andre set årets utgave av Vinterscenen lys på samfunnet sine undertrykkande sider gjennom ferdig og uferdig scenekunst.

av Vilde Standal Bøyum
Vil du abonnere vårt nyhetsbrev?

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no