Vinge/Müller plukket ut til Theatertreffen

Er det mulig å skape verden på nytt og sette sitt eget fotavtrykk? Det norske scenekunstkompaniet Vinge/Müller er plukket ut til den prestisjefylte teaterfestivalen Theatertreffen 2018 med forestillingen Nationaltheater Reinickendorf.

Hvert år plukkes det ut ti forestillinger til Theatertreffen. Ifølge hjemmesidene har juryen, som består av syv tyske teaterkritikere, i år sett 409 produksjoner i 54 byer over hele det tyskspråklige området av Europa. Juryen nominerte etter hvert 33 produksjoner, og har til slutt plukket ut 10 vinnere som blir presentert under festivalen. I juryens uttalelse heter det på engelsk om Nationaltheater Reinickendorf:

Is it possible to create the world all over and to give it one’s very own imprint? With “Nationaltheater Reinickendorf”, artist duo Vegard Vinge and Ida Müller have made some significant steps towards the realisation of this gigantic project. The self-constructed theatre building in a storage hall in Reinickendorf is surrounded by the “dramaturg’s tunnel”, outlining their own sources of inspiration, and the “Panini Cathedral”. With an obsessive, excessive formation via comic-book masks, painted scenery, voice-over acoustics, serial structures and audience participation, the two artists and their ensemble not only find connections between canonical works like “Hamlet”, “The Master Builder” and “Tosca”. Vinge also unflinchingly acts out the primal scene of his own creative activity in a Freudian sense. In other words: There’s a lot of personal shit involved, as a specific action and self-reflection within a gesamtkunstwerk that keeps its audience captivated in its contradictions until the next morning.

Det er store ord, og det er helt tydelig at arbeidet har hatt stor innvirkning på juryen. På epost til Scenekunst.no skriver Ida Müller at de synes det er fantastisk å bli plukket ut, og at det er en stor anerkjennelse. Vinge/Müller har imidlertid også tidligere vært plukket ut til festivalen, da i 2012 med forestillingen Borkman.

Dere har vært der før Borkman. Hvilke erfaringer gjorde dere dere da, og hva hadde det å si for forestillingen?
Å vise Borkman på Theatertreffen ga forestillingen en ny, spennende kontekst og konteksten blir altid en del av verket når vi jobber. Theatertreffen var en morsom ramme for å presentere det kunstneriske arbeidet vårt og ga oss muligheten til å nå ut til en større offentlighet, særlig internasjonalt.

Nationaltheater Reinickendorf ble laget for stedet den ble spilt. Må dere flytte den nå? Og hvordan skal dere i så fall gå frem for å få det til?
Nationaltheater Reinickendorf er et eget teater med sal, barokk-scenografier og dioramaer vi har bygd og den kan godt tenkes i nye kontekster og omgivelser.  Men så er det også en monumental-installasjon og det kreves mye tid og arbeid for å få det opp. Vi er i kontakt med Theatertreffen og Berliner Festspiele og kommer til å ha samtaler om det er mulig å presentere den på så kort tid.

Kompaniet Vinge/Müller har siden 2011 fått basisfinansiering av Norsk Kulturråd, men i høst ble det klart at det ikke vil få videre støtte når inneværende støtteperiode løper ut i 2019. Begrunnelsen fra Kulturrådet er at de ikke har spilt forestillinger i Norge siden 2010. Denne begrunnelsen gir på mange måter mening, men når Vinge/Müller nå for andre gang blir plukket ut til Theatertreffen er det ikke mulig å si noe annet enn at de er en av de største representantene for norsk scenekunst på en internasjonal arena.

De ni andre forestillingene som er plukket ut i 2018 kan ses her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER