Foto: Kristin Aafløy Opdan

Vil bidra til kunstformens fremgang

Yngvild Aspeli begynner i jobben som kunstnerisk leder for Figurteateret i Nordland etter sommeren 2022. I dette intervjuet snakket hun om figurteatret som innovativ kunstform.

Figurteateret i Nordland er Norges eneste teater som har en rendyrket profil for figurteater. Dagens leder Preben Faye-Schøll har vært ansatt som leder siden 2004. Han er utdannet regissør og var i sin tid én av initiativtakerne til BIT-Teatergarasjen i Bergen. Da det ble klart at han skulle gå av med pensjon, og teatret hadde begynt jobben med å finne hans etterfølger, var det flere i figurteatermiljøet som var skeptiske til at det ikke ble presisert at de var ute etter søkere med figurteaterkompetanse. Nå er det klart at Yngvild Aspeli skal etterfølge ham i jobben, og selv om hun har hatt base i Paris en stund, er det ikke tvil om at hun er en av Norges mest profilerte figurteaterkunstnere. Hun overtar sjefsjobben på Figurteateret etter sommerferien 2022, og arbeidet med nytt teaterbygg vil være en av de store oppgavene i sjefsperioden.

Aspeli er utdannet i Frankrike ved skolene Ecole Jacques Lecoq of Ecole Nationale Supérieure des Arts de la Marionette. Hun har i en årrekke ledet kompaniet Plexus Polaire, og hun har samarbeidet med flere institusjoner i Norge. Nå flytter hun fra Paris til Stamsund for å bidra til figurteatrets fremgang som kunstart.

Hvorfor har du lyst å være kunstnerisk leder for Figurteateret i Nordland

Fordi Figurteatret er et unikt sted hvor kunstnerens behov er hovedfokus. Et teater som i tillegg til sin lokale og nasjonale tilhørighet, har et bredt internasjonalt vingespenn. Jeg ønsker å ta del i videreføringen av det verdifulle som dette teatret kan tilby teatermiljøet.

Du har bakgrunn som figurteaterkunstner og leder for kompaniet Plexus Polaire, hva blir nytt i denne jobben? 

Både det å flytte fra Paris til Stamsund og å gå fra et evig turnerende frilanser-liv til fast ansatt i en teaterinstitusjon blir en overgang. Men jeg ser frem til å måtte løfte blikket, se lenger enn mitt eget arbeid, og aktivt delta i utviklingen av figurteater og visuelt teater på et større plan.

Hva mener du er Figurteatrets viktigste oppgave? 

Ved å produsere og turnere nyskapende, solid arbeid som representerer mangfoldet innen visuelt teater og figurteater kan vi bidra til kunstformens fremgang, og det er viktig at dette fortsetter å være hovedoppgaven til Figurteateret.

Hvordan vil publikum og figurteaterkunstnere merke at du er kunstnerisk leder?

Det er viktig å opprettholde det internasjonale aspektet ved teaterets virksomhet, fordi dette fører til et mangfoldig spekter av kunstneriske uttrykk og arbeidsmetoder, som etablerer et nysgjerrig, utfordrende og interessant arbeidsmiljø. For å styrke yrket og posisjonen til figurteater i Norge ønsker jeg også å organisere workshops og laboratorier på Figurteatret ledet av profesjonelle utøvere spesialisert på ulike områder innen figurteater og animerte former.

Har du et manifest for figurteaterfeltet og Figurteatret i Nordland?

For at en kunstform skal kunne eksistere, leve og utvikle seg, er det essensielt å ha et sted dedikert til å styrke og forsvare denne kunstformen. Det å aktivt jobbe for en bedre forståelse for hva figurteater er og kan være, betyr å både forsvare kjernen i håndverket og samtidig la kunstarten utvikle seg. Figurteater er en innovativ og engasjert kunstform, som uredd krysser grenser til andre kunstarter for å lære, vokse og gjenoppfinne seg selv i en myriade av former. Figurteatret i Stamsund er, og skal fortsette å være, et sted hvor den utvidede kunstarten figurteater kan leve og utvikle seg til et sterkt og mangesidet kunstnerisk uttrykk.

KOMMENTAR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER