S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 19. januar 2012

- Vi trenger et "off-Broadway-system"


Publisert
19. januar 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/vi-trenger-et-off-broadway-system/
Facebook

Lederen for komponistforeningen Asbjørn Schaathun understreker at en god, norsk musikal må jobbes fram over tid og foran et publikum. – En opphavsmann eller-kvinne kan ikke levere en ferdig klassiker til et teater, mener han.

For å jobbe fram den store, norske musikalen, mener lederen for Komponistforeningen i debatten om mangel på nyskrevet teatermusikk.

Scenekunst.no har skrevet om utspillet som komponist Atle Halstensen kom med i Bergens Tidende om mangelen på nyskrevet musikk ved teatrene.

– Hadde Kulturdepartementet stilt krav til at det skal skapes et bestemt antall minutter ny musikk for statsstøtten, ville det ha vært enklere for teatersjefene å forsvare sine valg overfor styret til teatret, sa Atle Halstensen til Bergens Tidende forrige uke.

Halstensen har blant annet skrevet musikken til ”Mor Courage” som går ved Den Nationale Scene i Bergen for tiden.

– Dårlig debatt Styreleder i Norsk komponistforening (NKF) Asbjørn Schaathun reagerer på tonen i debatten.

– Jeg setter stor pris på at en ute i feltet tar dette opp. Det er helt relevant, men det jeg legger mest merke til er hvordan de som forvalter teatermusikkunsten vår svarer. I stedet for å glede seg over at noen er opptatt av teatermusikk, går de i skyttergravene. Å trekke inn karakteristikker som ”DDR” gir en dårlig debatt.

Schaathun forteller at han ønsker seg en debatt som handler om hvordan problemet kan løses.

– Jeg vil bort fra debatten om hvem som er frommest med hensyn til kunsten og ytringsfriheten og over i det konkrete og praktiske arbeidet med å jobbe fram scenisk musikk.

– Friheten fungerer ikke Schaathun forteller at han ikke er begeistret for den polemiske debatten som setter opp vanntette skott mellom aktørene.

– Det er ikke slik at Komponistforeningen og de andre fagforeningene prinsipielt vil ha slike lovforslag eller ”pålegg”. Det er typisk for slike debatter at en prøver å lage et skille hvor institusjonene står for frihetene og alt det skjønne i livet, og vi står for kontrollen. Vi er akkurat like interessert i at kunsten skal være fri, vi som institusjonene. Problemet er at bare at de kjempestore institusjonene, som koster milliarder – ikke millioner – milliarder, ikke gjør jobben sin. Når friheten ikke fungerer, hva gjør vi da?

Hva mener du med at friheten ikke fungerer? – Det som er mest underlig, er at institusjonene ikke virker å være interesserte i norsk nyskrevet musikk. De setter det i hvert fall ikke øverst på agendaen. Hvis de ikke er stolte av det som er norsk, så ikke vær det, men da bør de heller ikke motta midler fra staten for å utkonkurrere det lille privat-teateret nede i gata som ikke har råd til å sette opp amerikanske ”West Side Story” med 40-manns orkester fordi driften deres kun basert på private midler og billettinntekter. Dette er mildt sagt konkurransevridende.

Dyre produksjoner, ikke komponister Schaathun mener at teatersjefene ikke kan bruke høye utgifter til musikalske bestillingsverk som unnskyldning.

– Honoraret til komponister er bare peanutter i forhold til hva det koster å sette opp gal forestilling. Det er produksjonene som er dyre.

«Off-Broadway-system» Lederen for komponistforeningen understreker at vi trenger et praktisk system for å jobbe fram scenemusikk i Norge: – Vi har et samarbeid med Operaen hvor vi arbeider med et utviklingsprogram over tre år som vi kaller Verker underveis. Det er tre ”nivåer” i denne prosessen. Det siste nivået innebærer en lukket visning for et invitert publikum, bl.a.nordiske operasjefer med tanke på salg. Med opera, musikkteater og ikke minst, musikaler må man ha en utviklingsbase hvor man får teste og får lov til å gjøre feil.

Han understreker viktigheten av en åpen arbeidsprosess:

– Å forlange at en opphavsmann eller -kvinne skal levere en ferdig klassiker, er absurd. Vi må få til et godt "off Broadway"-system i Norge hvor det som ender opp som folkelige musikalklassikere er jobbet fram og bearbeidet og endret underveis, og vist for publikum i ulike versjoner og på ulike stadier. En ny norsk musikal må altså jobbes fram over tid. For å utvikle noe, må man ha det opp på en scene og kanskje feile underveis.

NKF har i samarbeid med NOPA og med midler fra TONO forsøkt å få til et fond for å få til et slikt system, forteller Schaathun.

– Fordi det er ressurskrevende med musikkteaterproduksjoner er vi nødt til å få til et fond for å initiere nye produksjoner. Hvis alle teatrene kunne bidra litt her og lage en fellespott, kunne vi kanskje få til en konstruktiv modell og et konstruktivt arbeid over tid.

Ja til musikaler Schaathun og kolleger er i følge ham selv innstilt på å lage folkelig scenisk musikk, som musikaler, ved teatrene.

– I motsetning til hva mange tror er ikke Komponistforeningen så blåøyde at vi tror at vi skal lage ti avantgarde-operaer i året. Vi skal i samarbeide med Nopa satse på populærfeltet også. Jeg tenker at dersom publikum først blir interessert i populær scenisk musikk, kan de etterhvert interessere seg også for mer avansert musikk.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no