Bilde: Kvinnedag 2007 1

-Vi føler ansvar, menn får autoritet

-Når en kvinne blir leder, føler hun et stort ansvar. Når en
mann blir leder, får han en vanvittig autoritet, sa leder for
Ibsenfestivalen, Ba Clemetsen, på kulturminister Trond Giskes 8.
mars-treff for kvinner i kultur i Oslo i dag.

Tekst og foto: Julie M. Løddesøl

Slagferdige kvinner i kulturledelse samtalte på
kulturminister Trond Giskes initiativ i dag, om likestilling, i
Nationaltheatrets restaurant i Oslo. Her var lite offerholdning,
såvidt denne (kvinnelige) journalisten kunne oppfatte, snarere
selvironi og humor over egen situasjon og utålmodighet. Kvinnene
ønsker at kultursektoren også skal tenke bevisst på likestilling,
både i ledelse og i kunstutøvelse.

Scenekunstfeltet var godt representert.
Skuespiller Ingjerd Egeberg var tidlig i sin karriere teatersjef på
Rogaland Teater. Ett av hennes poeng var at de som rekrutterer
ledere til kulturinstitusjoner må være åpne for at det finnes andre
måter å lede på. Hun syns hun fikk rare spørsmål før hun ble
ansatt:

Konfliktsky eller ikke

-Kan du ta raske beslutninger, ble jeg spurt. Jada, sa jeg, og
løy for jeg liker slett ikke å ta raske avgjørelser, men det er jo
det man skal kunne. Er du konfliktsky, var neste spørsmål. Nei, det
er jeg ikke, svarte jeg, og løy igjen. Som teatersjef erfarte jeg
at alle beslutningene jeg tok raskt, måtte jeg ta omigjen, for de
var ikke riktige. Og jeg lærte at det går an å gå inn i situasjoner
og ta saken før det er blitt konflikt, sa Egeberg, som sa at hun
liker å lede gjennom å jobbe i team, og samtale med folk før
avgjørelser fattes. Er man moderne i måten man leter etter
lederkandidater på, vil man finne flere, var hennes påstand om
headhuntere, og fikk støtte av andre talere.

Ikke bare ledere, men også styrene for
kulturinstitusjonene var med i statistikken som Trond Giske presenterte. Tallene
er som alle vet i mennenes favør, selv om kvinner er de største
kulturbrukere (publikum) og det er flest kvinner som utdanner seg
innen kulturfagene. Selve statistikken med likestillingsperspektiv
er ny, og den fikk Giske skryt for å ha laget, men man ønsket flere
tall, gjerne mer dokumentasjon. Giske tok selvkritikk på at
fordelingen av kvinner og menn i styrene ikke er god nok.

Ikke bare halleluja

Noen få kritiske røster fantes: Shanti Brahmachari, leder for
Norsk skuespillersenter, har jobbet med maktutredning og sett en
dobbel diskriminering; når man både er kvinne og innvandrer.

-Hvite menn ansetter hvite menn, og hvite kvinner
ansetter hvite kvinner, sa Brahmachari, til de øvrige deltakerne,
som alle var hvite. Det finnes altså ikke en felles motstander for
kvinner i kultur i Norge. Litt malurt helte også musiker og
syngedame (hun bruker tittelen selv) Marianne Antonsen, styreleder
i Gramart, i begeret. Hun sa:

-Ingen har gjort det så vanskelig for meg å være
kvinnelig leder som andre kvinner. Vi har alle her et ansvar for å
backe kvinnelige ledere.

Festivalleder Ba Clemetsen fra Nationaltheatret
sa at det også finnes en aldersmessig diskriminering. Til stor
latter siterte hun teatermannen Allan Edwall:

“När man entligen har supit till sig et andlete,
då har man tappat minnet.”

Eget lederopplegg

Hva kommer ut av at Trond Giske samler 25 spesielt utvalgte
gjester til å snakke om likestilling i kultur? I sin oppsummering
lovet kulturministeren i hvert fall å sette igang et eget
leder-/mentoropplegg for kvinner i kultursektoren. Forslaget ble
diskuterte 8. mars ifjor, og det ble applaudert av de fleste i år.
Dessuten lovet Giske å se på styresammensetningen i
kulturinstitusjonene, utvide statistikken på kulturfeltet, og at
neste møte om likestilling i kultur skal holdes før 8.mars
2008.

Les om Norsk
teater- og orkesterforenings egen likestillingsstatistikk
her!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER