S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Julie Rongved Amundsen – 23. juni 2020

- Vi får et inntrykk av talent også digitalt

Påtroppende teatersjef på Hålogaland Teater Egill Pálsson. Foto: Foto: Jan Fredrik Frantzen


Publisert
23. juni 2020
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Intervju

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/vi-far-et-inntrykk-av-talent-ogsa-digitalt/
Facebook

Hålogaland Teater satser på digital audition for å ansette skuespillere i koronatiden.

Koronapandemien har gjort at mange teatre har måttet tenke nytt. På Hålogaland Teater har det blant annet utsatt en ansettelsesprosess av nye skuespillere i prosjektstillinger. Nå velger de å gjøre deler av auditionprosessen digitalt. De søker både skuespillere til stykkekontrakt og til lengre engasjementet på opptil fem år. Påtroppende teatersjef Egill Pálsson sier i denne samtalen med Scenekunst.no at nyansettelsene er en del av hans kunstneriske visjon for teatret og mener tiden er inne for å forsøke å bruke digitale virkemidler for å finne de riktige skuespillerne til oppgaven.

Kan du først fortelle litt om den nye auditionutlysningen?

Vi på Hålogaland Teater (HT) drømmer om etablere et ensembleteater for et større ensemble med faste skuespillere i de årene jeg skal være teatersjef der. Det betyr at vi vil gjøre et taktskifte i virksomheten fra en suite til repertoar. En suite er et format der man prøver i åtte uker, spiller i fire uker og så er man ferdig. Vi vil gå til repertoar. Det betyr at hvis vi gjør en forestilling én sesong og den går bra så kan vi ta den opp igjen sesongen etter og deretter og deretter. Forestillingene kan ha lengre levetid. Da krever det at man har folk på huset, for å ta opp igjen en forestillingen må størstedelen av mannskapet være det samme. Tidligere har HT tatt inn masse frilansere og bygget på de fem faste ansatte som er i ensemblet for å spille en suite. Folk blir flyttet opp og så bor de der en tid, og så drar de igjen. Nå vil vi prøve repertoarteater. Det hviler på en tanke om det vi kaller det kunstneriske teatret. Hvis vi har et produkt som er kunstnerisk bra så kan vi ta det opp igjen. Vi skal ha en mer aktiv dialog med et større og mer dynamisk ensemble som har innflytelse på hva som skjer på teatret. De kan få komme med ideer til repertoaret og ta ansvar for hverandre for den kunstneriske utviklingen hver og en har i de årene man er der.

Er dette en del av din teatersjefvisjon?

Ja, det er en del av min teatersjefvisjon. Jeg liker å tenke sånn. Samtidig kommer vi til å ha samarbeid med regissører, scenografer og folk som går inn og jobber med oss om å bygge opp en mer langsiktig dialog med kunstnere som kommer tilbake til oss. Jeg er ny i Norge, og jeg vil gi alle like muligheter til å søke eller komme til audition. Derfor utlyser vi den før sommeren, og etter erfaringene med korona begynner vi digitalt der folk kan sende inn en treminutters monolog av eget valg, og så tar vi det derfra. Så kommer det andre steget hvor man har en samtale og gjennom digitale prøver en scene. Så kommer det tredje stadiet der vi har fysiske auditions i Tromsø og i Oslo der vi skal jobbe med den gruppen som har kommet videre på hvert sted. Der skal de jobbe med hverandre og med meg, noen flere fra det faste ensemblet og dramaturg, og ut fra det starter vi et ensemble. Det skal vi gjøre til høsten. Vi hadde egentlig tenkt å gjøre det i vår, men det fikk vi ikke til på grunn av korona.

Så det er korona som har fått dere på ideen om å gjøre auditionen delvis digital?

Ja, vi har fått mer mot. Nå sitter jeg i Berlin, og du sitter i Oslo. I vår har jeg hatt undervisning på Zoom, vi er blitt tvunget inn i nye medier. Vi har hatt internasjonale seminarer på Zoom med 70 personer. Selvfølgelig skal man tenke annerledes når man bruker disse mediene, men det fungerer. Man kommer i berøring med hverandre, vi er blitt vant til det. Dessuten tror jeg det er litt farlig med store auditions med 100 mennesker på samme sted. Nå må vi ta andre forholdsregler.

Men kan man få et ordentlig bilde av en teaterskuespillers kompetanse og egnethet digitalt på en skjerm?

Det er et godt spørsmål. Nå får vi prøve det. Jeg tror du kan få en opplevelse av skuespillertalentet i det mediet også. Vi har også tenkt å jobbe i det mediet i fremtiden. Det som HT har gjort med digitale HT, den femte scenen som har åpnet seg, har fått omkring 10 000 tilskuere i koronatiden, så jeg er veldig spent på hva dette mediet kan.

Blir det lettere å nå bredere geografisk når dere holder auditons på denne måten? Tromsø er jo ganske langt unna Oslo, Bergen og Trondheim. Blir det lettere å rekruttere fra et helhetlig norsk skuespillermiljø?

Ja, jeg tror det. Folk behøver ikke fly eller reise. Så vi gjør det sånn i de første to rundene, og så må vi møtes, det er avgjørende. Men jeg tror det gir flere muligheter og flere sjanser. Som professor her i Berlin har jeg jobbet med å skape et nettverk av syv ulike regiutdannelser i hele Skandinavia, Baltikum og Tyskland som heter Aleksandria Nova. Det har vært vanskelig gjennom årene å møtes, så nå var vi tvunget til å avlyse noe vi hadde organisert fysisk. Da møttes vi på Zoom, og det var ikke noe problem. Selvfølgelig blir det kortere, det blir annerledes, men vi kom i kontakt, vi fikk gjort ufattelig masse jobb, og vi fikk undervist på kryss og tvers. Så nå går det inn i skolekalenderen til alle skolene at på mandag ettermiddag er det Aleksandria Nova-skole der ulike lærere legger opp ulike forelesninger på Zoom. Det gjør at mange flere kan delta. Jeg tror heller ikke folk er så sjenerte for dette lenger som det de var før krisen.

Tror du det er spesielt viktig for et teater til HT som kan knytte seg sterkere til resten av landet med nye virkemidler?

Ja, jeg tror det. Vi så det med de digitale forestillingene vi la ut at det plutselig ikke bare var folk i Troms og Finnmark som så forestillingene våre. Det får større spredning, og er noe vi skal fortsette å jobbe med i fremtiden.

Hva slags prosjekter tenker du at de skuespillerne som får jobbene skal inn i?

Ja, det blir spennende tider fremover. Det er først og fremst det store taktskiftet fra en suite til repertoar. Det stiller helt andre krav til et ensemble. De skal være forberedt, de skal ha flere forestillinger i hodet, forestillingene spilles i kortere tid, de tas opp igjen, de spilles opp mot hverandre og det blir alle mulige fletter. Samtidig skal vi tenke arbeidet vårt veldig bredt, så det er alt fra nyskrevet avant-garde-dramatikk til en storslått familieforestilling med musikalopplevelse, og det er verdensdramatikk og nyfortolkninger av klassikere. Så man må være forberedt på at man får en stor bredde i arbeidet. Og selv om vi bor i det mørkeste Nord-Norge, elsker folk humor. Humoren kan jo også være så svart som fraværet av lyset er der oppe, så det blir gøy. Samtidig er det sånn at min biografi er sånn at jeg har jobbet mye internasjonalt, og jeg har allerede begynt å jobbe med å koble HT til det internasjonale sammen med Ulrikke Benestad Fuller-Gee som er vår prosjektutviklingssjef. Vi legger opp til store samarbeidsprosjekter med europeiske teatre, med Baltikum og helt sør i Europa, ned til grensen mot Tyrkia. Det er også sånn at jeg elsker Norden og har hatt gleden av å jobbe i alle de nordiske landene. Det blir derfor store og mindre prosjekter sammen med teatre på Grønland, Færøyene og Island i tillegg til andre teatre i Norge, Sverige og Finland.

Og så skal det vel lages teater som skal turnere i Troms og Finnmark?

Ja, så har vi jo som regionteater oppgaven med å turnere. Vår region strekker seg helt fra grensen til Russland og ned til Harstad. Vi samarbeider også tett med filmfestivaler, andre scenekunstgrupper og -organisasjoner, andre teatre i regionen og Festspillene i Nord-Norge, så det er et veldig dynamisk arbeidssted for kunstnere å få turnere i regionen, i Norden og i Europa. Samtidig er vi et sterkt og kraftig repertoarteater i Tromsø. Vi drømmer om å øke antallet samarbeidsprosjekter og sette i gang litt schwung.

Er det noe du avslutningsvis vil si til skuespillere som vurderer å søke?

Tromsø er et utrolig vakkert sted å bo og jobbe i. Jeg kan love et dynamisk arbeidssted i fantastisk natur med all den kulturen du kan ha. Vi har verdens beste filmfestival og musikkfestival. Alt finnes i Tromsø i tillegg til den fantastiske naturen. Fikk jeg solgt det tilstrekkelig nå?


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no