Valborg Froeysnes_portrett3

Valborg Frøysnes ny teatersjef på Kilden

Valborg Frøysnes tiltrer som teatersjef på Kilden teater i Kristiansand 1. januar 2020. Hun svarer her på noen spørsmål om sine ambisjoner for jobben og stedet.

Valborg Frøysnes (født 1977) er utdannet skuespiller fra Rose Bruford College of Speech and Drama i London og har en mastergrad fra Goethe Universität Frankfurt am Main. Hun har lang erfaring som skuespiller ved ulike teatre i Norge, og var i ti år fast ansatt ved Teatret Vårt i Molde. I 2010 mottok hun Heddaprisen for beste kvinnelige birolle for rollen som Mariedl i Presidentinnene på Teatret Vårt av Werner Schwab, regissert av Frode Rasmussen. Helt nylig var hun aktuell som skuespiller i forestillingen Mumiebrun med teaterkompaniet Susie Wang som fikk strålende anmeldelse her på Scenekunst.no. Hun har også markert seg som skribent, blant annet i Norsk Shakespearetidsskrift. Hun overtar jobben på Kilden fra Birgit Amalie Nilssen som har hatt jobben siden 2014.

Hvorfor har du lyst til å være teatersjef på Kilden?

Jeg har lyst til å være teatersjef på Kilden fordi jeg synes det er et veldig spennende hus med et stort potensial. Kilden huser både Kristiansand Symfoniorkester, Kilden Opera og Kilden Vokalensemble i tillegg til Kilden Teater. Noe liknende finnes ikke ellers i Norge. Jeg har også veldig lyst til å sette sammen et repertoar som kan nå ut til grupper som kanskje normalt ikke har funnet det naturlig å ta turen til Kilden. Alle skal ikke nødvendigvis med, men alle skal ha muligheten til å oppleve kunst.

Hva tenker du er regionteatrene og Kildens viktigste oppgave?

En ting er at folk i regionen kommer til Kilden og får oppleve huset, men jeg tror nok også at vi må ut på turné og møte folk. Det gleder jeg meg til å se nærmere på. Kunst skal ikke være forbeholdt befolkningen i de store byene, og her har regionteatrene en viktig oppgave. Vi må også nå ut til de som ikke har et fast teater i sitt nærområde.

Ofte når jeg snakker med folk utenfor de store byene, så forteller de meg at de savner Fjernsynsteatret. Man kan sikkert diskutere kvaliteten på de ulike forestillingene, men det hadde en slags dannelseseffekt på befolkningen. Jeg har selv mange ganger vært på turné som skuespiller på Teatret Vårt ute i “huttiheita” (som Dronning Sonja en gang sa, da hun var på besøk på Nordvestlandet), og jeg opplevde at det var et viktig arbeid. Da spilte vi noen ganger for publikummere som aldri hadde opplevd teater før. Det er jo helt fantastisk!

Hvordan vil publikum se at det er du som er teatersjef?

Det vil være viktigere for meg å promotere Kilden Teater enn meg selv som teatersjef. Jeg håper at vi kan lage forestillinger som engasjerer, som kan være relevante for befolkningen i regionen, men som også kan skape debatt og ikke minst underholde.

Hva vil være ditt kunstneriske manifest for Kristiansand og Agder?

Jeg vil ikke skryte på meg at jeg har noe kunstnerisk manifest. Det lyder nesten litt autoritært, men jeg har selvfølgelig gjort meg tanker om hva og hvordan vi kan arbeide fremover. Jeg er enda ikke blitt kjent med huset og ensemblet, så det er nok det første steget, før vi eventuelt skriver et kunstnerisk manifest sammen.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER