S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 6. mars 2012

Utfaser statens garantiinntekt


Publisert
6. mars 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Om Statens Garantiinntekt (GI):

GI ble innført i 1977. Tidligere ordninger kalt “kunstnerlønn” opprettet i 1863.

Garantiinntekten skal gi kunstnere økonomisk trygghet og mulighet til å kunne ha kunstnerisk aktivitet som sin hovedbeskjeftigelse.

Målgruppe Garantiinntekt kan gis til yrkesaktive kunstnere som gjennom noen års virksomhet har gjort en kvalitetsmessig verdifull innsats. Ved tildeling skal det kun legges vekt på kunstnerisk innsats, omfang og kvalitet. Kunstnere som mottar garantiinntekt kan beholde retten til inntekten fram til folketrygdens pensjonsalder, så fremt vedkommende er yrkesaktiv som kunstner.

Antall søkere/tildelinger for 2011: 408 / 40

Maksimalt årsbeløp: Kr 214 900 pr. mai 2011

Antall: 499 hjemler I I 2005 omfattet støtteordningen 635 kunstnere.

Bevilgning over statsbudsjettet: Ca. 107 mill kroner i 2011

I 2008 fikk de ulike kunstnergruppene ulikt antall garantiinntekter: Dramatikere: 2 stk Skuespillere 10 Scenekunstinstruktører 2 Scenografer 2 Dansekunstnere 21

Se her for flere tall og fakta om GI.

Innehavere av garantiinntekt må sende inn årlig rapport. Om egeninntekten overstiger en gitt grense, vil GI bli avkortet.

De som allerede har fått innvilget GI, vil beholde den ihht reglene for garantiinntekt.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/utfaser-statens-garantiinntekt/
Facebook

Kulturminister Anniken Huitfeldt vil avvikle dagens ordning med statlig garantiinntekt til kunstnere og er i dialog med Kunstnernettverket om endringer.

Kulturministeren vil endre ordningen med livslønn for kunstnere.

Kunstnernettverket, en samling av 20 landsomfattende kunstnere, har satt ned et forhandlingsutvalg som er i dialog med ministeren om en endring i dagens ordning. Norske Billedkunstnere (NBK) har trukket seg fra samarbeidet, og jobber for å beholde garantiinntekten (GI). De resterende organisasjonene fortsetter samarbeidet om de nye løsningene.

– Skuespillere og dukkespillere og fortellere har hatt stabile 10 stk GI i meget lang tid. I 2011 ble to hjemler frigjort, og én omgjort til arbeidsstipend, slik av vi per dags dato har 9 GI-innehavere. To av hjemlene blir imidlertid frigjort i 2012, oppsummerer Hauk Heyerdahl, leder for Norsk Skuespillerforbund dagens status for den yrkesgruppen han representerer.

– Vi vil konvertere GI-hjemlene til arbeidsstipend. Det fungerer bedre for medlemmene i vår organisasjon og for scenekunstinstruktørene.

Hvorfor? – Som frilansskuespiller jobber man mer prosjektbasert. Får du garantiinntekt, vil du i de periodene du er ansatt ikke kunne hente ut penger fra ordningen. Det lønner seg ikke. De som har GI i dag er naturligvis tilfredse og takker ordningen for at de fortsatt er skuespillere, men i det store og det hele ser vi at de ikke får hentet ut nok penger derfra, sier Heyerdahl til Scenekunst.no.

Hvilke alternativer har dere? – Ministeren har signalisert kraftig at hun ønsker et alternativ til dagens garantiinntekt, og det har vi i Kunstnernettverket sagt oss villig til å legge fram. Vi ble litt overrasket over at hun ønsket endring, og noen av organisasjonene i Kunstnernettverket har bestemt seg for å diskutere andre alternativer. Billedkunstnerne ønsker å kjempe for å beholde dagens ordning.

Hva slags arbeidsstipend vil dere foreslå? – Vi ser for oss stipender av 1- og 2-årig varighet med anledning til å få støtte over enda lengre tid. Vi jobber også med Skuespiller- og danseralliansen, som også er et alternativ for støtte mellom uregelmessige ansettelser. En del av medlemmene våre initierer prosjekter selv, og for den type prosjekter er kortere arbeidsstipend bedre enn garantiinntekt, forklarer Heyerdahl (t.v. på bildet).

Dansere mister GI Peder Horgen (t.h. på bildet) er leder for Norske Dansekunstnere (NoDa) og er med i forhandlingsutvalget. Han oppfatter ikke endringsarbeidet som frivillig.

– NoDa følger samme spor som Kunstnernettverket. Det er dialogsporet med kulturdepartementet, som for så vidt er oppstått under tvang. Huitfeldt signaliserer klart at hun ikke er interessert i å forbedre ordningen, men vil utfase den. Ingen politikere vil forsvare ordningen. Vi synes i utgangspunktet at ordningene er verdt å ta vare på, men vi har landet på at vi må være med på dialogen for å få være med på å utforme alternativet. Hvis ikke, blir det ordinære arbeidsstipender. Den utviklingen ser vi allerede, sier Horgen til Scenekunst.no.

– Vi ønsker å ta vare på noe av det gode med GI – at du har et veldig langsiktig perspektiv. Det må være så langsiktig som mulig med ti års arbeidsstipender som en mulighet. Ordinære arbeidsstipender er på 1-5 år. Langsiktigheten gjør at de som får støtten kan fordype seg i kunst og egen produksjon uten å måtte tenke på markedet. Ordningen har hatt en gunstig effekt på den frie kunsten.

– Med et pennestrøk I NoDa har de allerede merket endringene.

– Ved årsskiftet ble 10 GI-hjemler for alle kunstnergruppene konvertert til arbeidsstipender – med et pennestrøk. Det synes vi ikke var bra. For vår kunstnergruppe blir én GI-hjemmel omgjort til arbeidsstipend i denne runden.Vi føler at vi må lappe på denne utviklingen med å komme med bedre alternativer, ikke minst vil vi ha en kvote for kunstnere over 50 år som er i sterk konkurranse med nye, unge kunstnere.

– GI når kun et fåtall Lise Stang Lund er styreleder i Norske Kunsthåndverkere og i arbeidsutvalget i Kunstnernettverket. I en kronikk i Klassekampen den 5. mars beskriver hun problemene rundt dagens ordning med garantert minsteinntekt for kunstnere.

– Per i dag når GI kun ca. ti til elleve prosent av medlemsmassen i NK og NBK (vesentlig færre på andre kunstfelt). Politikerne ønsker at flere kunstnere gis muligheten til å få disse store statlige overføringene

Lund forklarer videre at Huitfeldt vil fjerne avkortingsreglene. I dag får en GI-kunstner som tjener over et visst beløp på egen hånd kutt i den statlige inntekten.

– Kombinasjonen av uavkortet utbetaling og uavkortet tid er problematisk. Vi risikerer at enkeltkunstnere med millioninntekter får en statlig livslønn på 5 millioner på toppen. Det setter ordningens legitimitet i fare, og vi kan alle se for oss potensielle forsideoverskrifter i VG. Videre vil en slik ordning måtte kreve et meget strengt kontrollregime, som ikke er ønskelig, verken når det gjelder kunstens frie stilling eller øket byråkrati. Musikerne ønsker en blanding av stipend og GI

– Fungerer bedre for skapende enn utøvende kunstnere Kunstnerorganisasjonene har ulike syn på GI, men hittil har bare billedkunstnerne meldt seg ut av dialogene med Kulturdepartementet.

Hvor står musikerne? – Vi har gjort felles sak med organisasjonene i Kunstnernettverket og prøvd å komme i forhandlinger med departementet. De ulike kunstnergruppene har ulike behov. De skapende kunstnerne ønsker å beholde dagens ordning, men den fungerer ikke så bra for utøvende kunstnere. Isolert sett ønsker vi en blanding av gode arbeidsstipender og garantiinntekt, forklarer seniorrådgiver i Musikernes Fellesforbund (MFO), Odd Langklopp, til Scenekunst.no.

Hva slags stipender ser dere for dere? – De må være av ulik varighet og størrelse. En del av våre medlemmer kunne helt sikkert ha fått god bruk for veldig lange arbeidsstipender opp mot ti år, i stedet de for kortvarige på 3-5 år som vi har i dag.

Også MFO har allerede fått omgjort noen av hjemlene for GI til medlemmer i organisasjonen til arbeidsstipend.

– Vi har fått omgjort noen av hjemlene allerede, men forslaget er ute på høring og vi vet ikke hva departementet avgjør ennå. Det er blitt foreslått at antall GI for musikere, sangere og dirigenter skal reduseres fra 20 til 18 og at antall arbeidsstipend økes fra 20 til 23 stykker.

Protesterer MFO er ikke fornøyd med dette forslaget.

– Vi har protestert på forslaget. Vi mister to garantiinntekter og får bare tre arbeidsstipend igjen. Enten kan de ikke redusere som mange som to GI, eller antallet arbeidsstipender må økes, mener Langklopp.

Grunnleggende økonomisk trygghet Billedkunstnerne Lotte Konow Lund og Marianne Heier skriver i en kronikk i Morgenbladet den 13. januar at garantiinntekten er sentral for deres yrkesgruppe:

– Da GI i sin tid ble innført, var det på bakgrunn av en levekårsundersøkelse som avdekket elendige forhold for norske kunstnere. Ordningen tilbyr en grunnleggende økonomisk trygghet for de som mottar den. Den tillater kunstnere å jobbe langsiktig med større prosjekter, og den frigjør tid fra brød-jobber kunstnerne ellers må ta for å overleve. Kunstnerisk virksomhet er ikke et personlig privilegium, men en jobb. Størstedelen av norsk kunstproduksjon betales av kunstneres private økonomi. Få andre yrkesgrupper har en tilsvarende situasjon.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no