S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 7. april 2006

Tynset Projects vellykkete iscenesettelse


Publisert
7. april 2006
Sist endret
25. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/tynset-projects-vellykkete-iscenesettelse/
Facebook

Tynset Project er en forestilling på Black Box i Oslo etter påske. Men iscenesettelsen startet i forrige uke, i Dagbladet.

Utgangspunktet var en redaksjonell artikkel i Dagbladet 30.3., om oppsetningen som måtte hyre inn latviske skuespillere, fordi prosjektgruppen Tynset Project, der blant andre Kjetil Skøien er med, skulle ha fått for lite penger i støtte fra Kulturrådet.

Artikkelen vakte reaksjoner, blant annet hos leder i Skuespillerforbundet, Agnethe Haaland.

Igår kunne NRK P2 i et “avsløre” at det hele var et mediestunt i forkant av forestillingen.

I dag forklarer teatersjef Kristian Seltun nærmere hva det handler om i et debattinnlegg i Dagbladet.

Les også under hva daglig leder Tove Bratten i Danse- og teatersentrum mener i leserinnlegg til scenekunst.no:

“Vi har i det siste vært vitne til at ulike media også nå har fungert som visningsarena for første akt i performanceforestillingen ”Tylldalspelet” som vises i sin helhet på Black Box Teater 20. april.

Aktørene er anerkjente profesjonelle scenekunstnere fra det frie scenekunstmiljøet. Ved hjelp av latviske kolleger og av Norsk Skuespillerforbund har de fått frem et viktig poeng: At den frie profesjonelle scenekunsten i årevis har hatt vanskelige produksjonsforhold.

Avsetningen til fri scenekunst i Norsk kulturråd er i 2006 på 34 millioner kroner. Dette beløpet skal dekke finansieringen av all scenekunst som skapes utenfor institusjonene. Men beløpet er ikke stort nok: Kulturrådet behandler mellom 300 og 400 søknader årlig på til sammen mellom 120 og 150 millioner kroner, og har gang på gang beklaget at mange gode søknader må avvises av mangel på penger.

Hard virkelighet

Det frie feltet er ikke tariffregulert, men det betyr ikke at man ikke gjerne skulle ha fulgt de eksisterende profesjonelle satser. Danse- og teatersentrum råder alle til å bruke disse satsene i søknadsbudsjettene. Men så får gruppen ikke det den har søkt om. Da er det ingen annen råd enn å skjære produksjonsbudsjettet til beinet. Lønna blir langt under ”tariff”. Man ”subsidierer” prosjektene gjennom gratis innsats og/eller lave honorarer, og så krysser man fingrene og håper forestillingen blir så bra at den kan spilles over tid, så man kan få redusert produksjonskostnadene ved hjelp av spilleinntekter. Det har nemlig omtrent aldri skjedd en frigruppe at den har kunnet la spilleinntektene gå inn i virksomheten som overskudd.

For en profesjonell kunstner er det avgjørende å få frem det man har på hjertet. Det er også et stort behov for produksjoner fra det frie sceniske miljøet: Uten dem stopper Scenekunstnorge.

Fanesak

Derfor har det i mange år vært Danse- og teatersentrums fanesak å styrke den frie scenekunsten ved å få en betydelig økning av midlene til produksjon, formidling og visning. Det frie feltet rommer et mangfold av sceniske uttrykksformer – dans, tekstteater, performance, musikkteater, fysisk teater, figurteater, crossover – og felles for dem alle er at de skapes av profesjonelle scenekunstnere som med sine vitale produksjoner gleder et etter hvert stort og sammensatt publikum, både nasjonalt og internasjonalt. Dette klarer de til tross for at avsetningen er alt for liten – de fem millionene Trond Giske i fjor plusset på Svarstad Hauglands budsjett rekker ikke så veldig langt.

Kampen har vært lang, og resultatene magre. Problemstillingen har vært påpekt i årevis, uten at det har ført frem.

Glitrende stunt

Men i Dagbladet anklager faktisk Kulturrådets direktør en norsk frigruppe for å drive med ”sosial dumping” av skuespillere. Skuespillerne er nemlig ikke norske, de er latviske, og den meget omtalte luselønna har de mottatt under prøvetiden i sitt hjemland – der den faktisk er normallønn. Den tiden de er i Norge, honoreres de etter norske satser. Det er fremdeles ikke tilfelle for flesteparten av våre medlemmer. Men det er tydeligvis i sine fulle orden for Norsk kulturråds direktør?

Det frie feltet har strevd i økonomisk motvind og kjempet mot for knappe budsjetter i årevis – og i full åpenhet. Ingen har noensinne vært i nærheten av å få oppslag i media om saken – før nå! Det er glitrende politisk stunt gjort av gruppen bak Tylldalspelet. Terningkast 6!”

(Innlegget er noe forkortet)


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no