S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 7. desember 2011

Topper laget


Publisert
7. desember 2011
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

El Sistema: Et musikkopplæringsprosjekt som ble grunnlagt av José Antonio Abreu for 35 år siden, og som i dag omfatter 400.000 barn og unge.

Simon Bolivar-orkesteret er en del av El Sistema. Musikerne er 18-28 år gamle. Gjennomsnittsalderen er 24 år. Ungdomsorkestret i El Sistema heter Sinfónica Juvenil Teresa Carreño (Teresa Carreno ungdomsorkester).


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/topper-laget/
Facebook

Christian Vasquez er ny sjefdirigent i Stavanger Symfoniorkester fra 2013. Han har bakgrunn fra talentsatsingen El Sistema i Venezuela.

Orkestertalentene fra El Sistema kommer til Norge for å danne et nytt orkester med de beste studentene fra Barrat-Due og Musikkhøgskolen. Topplaget kan du få med deg på Festspillene i Bergen i 2012.

Orkestertalentene fra El Sistema kommer til Norge for å danne et nytt orkester med de beste studentene fra Barrat-Due og Musikkhøgskolen. Topplaget kan du få med deg på Festspillene i Bergen i 2012.

Tekst: Nanna Baldersheim

Bildet viser dirigent Christian Vasquez, som tiltrer som sjefdirigent i Stavanger Symfoniorkester fra 2013. Vasquez fikk sin utdanning hos El Sistema

— I fjor sommer kom El Sistema på besøk fra Venezuela med Simon Bolivar-orkestret sitt og maestro og sistema-grunnlegger Jose Antonio Abreu. De ble begeistret for det de hørte av juniorkesteret vårt, som rekrutterer strykertalenter i alderen 13-19 fra hele Norge, og vi ble naturligvis begeistret for deres arbeid. Vi representerer noe som er litt annerledes – de har en metodikk med fokus på gruppeundervisning, mens vi er mer individualistisk orienterte. De har et system som utvikler utrolige grupper i orkesteret, forteller Stephan Barrat-Due, rektor ved musikkskolen med det samme navnet.

Skolen han leder, er kjent for sin talentsatsing. Barrat-Due mener at flere musikkinstitusjoner i Norge, inkludert orkestrene, burde være bedre på nettopp dette området.

— Vi er utvilsomt den sterkeste og største aktøren på talentsatsingsfeltet når det gjelder klassisk musikk. Vi har et program vi kaller Unge talenter hvor vi tar inn 10 – 15 % av dem som prøvespillr hvert år. De får et tilbud som går ut over det normale musikktilbudet. Dessuten har vi startet opp et prosjekt i samarbeid med Majorstuen skole og Oslo kommune hvor musikkinteresserte barn får en bred – og gratis – musikkundervisning fra femte trinn. Det gir en mulighet for barn å være i et miljø hvor deres interesse for musikk faller naturlig inn i deres hverdag, forteller rektoren.

Både Barrat-Due og Norges Musikkhøgskole (NMH) skal avholde prøvespill for studenter som ønsker å delta i det unge topporkesteret.

— Vi skal skape et orkester bestående av de fremste studentene fra Barrat-Due og NMH. Det blir 60 studenter til sammen, og så skal vi leie inn 20 av de de fremste norske profesjonelle musikerne under 30 år. Fra Norge stiller 80 musikere, og fra El Sistema 80. Vi skal hyre inn en topp internasjonal dirgent og solister. Planen er å presentere orkesteret på Festspillene i Bergen i 2012 og s ha konserter i noen europeiske byer og til slutt reise til Caracas og holde konserter der. Dette er et prosjekt som skal gå over tid og gjentas, sier Barrat-Due.

Vil der slippe til unge norske dirigenttalenter?

— Ikke i denne sammenhengen. Tanken er at det bør være en topp internasjonal dirigent som skal være en inspirasjon for denne typen type sammensetningsorkester. Men vi ser ikke bort fra at dersom vi får til et samarbeid som går over tid, kan vi få til diverse utvekslingsmuligheter.

De fleste store norske orkestrene har en eller annen form for satsing på unge talenter, feks i form av konsertrekker for solister – er dette godt nok?

— Nei. Se på presset på de orkesterstillingene som lyses ut. Det er mange søkere, og de er internasjonale. Det spiller ingen rolle hvor de kommer fra, orkesteret vil ha de beste musikerne. Nivået er internasjonalt og økende. Hvis vi skal ha et internasjonalt nivå på norske musikere også i fremtiden, må vi satse på talentutvikling i ung alder – det er der det skjer. Og nivået må være høyt også i rekrutteringen. Det nytter ikke å ta en bachelor på høyt nivå om du ikke allerede har et høyt nivå når du begynner.

Barrat-Due viser til forskning sier at hvis om en musiker skal komme opp på et internasjonalt nivå, må vedkommende ha akkumulert 7500 øvingstimer i 18-årsalderen.

— Det er altså før du påbegynner din profesjonsutdanning. Derfor sier vi ved skolen at musikk ikke kjenner aldersgrenser, bare grader av kvalitet. Individet må få den rette utdannelsen til rett tid.

Det nye, binasjonale talentorkestret kan komme til å bety mye for norsk talentutvikling, mener Barrat-Due.

— Orkestret har en realistisk ambisjon i å etablere seg i et topp internasjonalt sjikt og det får også betydning for et norsk publikum som i årene som kommer kan få oppleve det fremste Norge har å by på i møte med El Sistemas formidable orkesterkvalitet.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no