S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 15. juni 2009

Til minne om Augusto Boal


Publisert
15. juni 2009
Sist endret
25. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/til-minne-om-augusto-boal/
Facebook

Augusto Boal døde 2. mai i år. Han utviklet forumteatret, skjult teater og teater for de undertrykte, og også nordnorske teaterfolk fikk gleden av å møte ham, i februar 2007, skriver Elin Danielsen i minneord over Boal.

Til minne om Augusto Boal

My name is Augusto Boal…. I was born on 16 March, very early in the morning, on a summers day, in my parents bed…. My star sign is Pisches, in Hot Sands…. A very strong sign! A long time ago… In 1931… in the Penha-Circular… in Rio De Janeiro… Brazil… Brasil…brèsil…. …One day, I saw myself in the mirror and realised that

I was alive… How strange… From that day on, I have never been able to stop living… never…ever…never…” (Augusto Boal: “Hamlet and the baker`s son. My life in theatre and politics”, 2001)

I Rio de Janeiros tidlige morgentimer 2. mai i år, døde teaterkunstneren og grunnleggeren av Theatre of the Oppressed (TO); Augusto Boal. Forkjemperen for samfunnets svake, vår venn og inspirator, ble 78 år gammel.

Augusto Boal var kjemikeren som ble de fattiges og undertryktes forkjemper gjennom sitt livsprosjekt Theatre of the Oppressed. Den verdensomspennende teaterbevegelsen har bl.a. utviklet forumteater og skjult teater; samfunnsengasjerte teaterformer som i dag brukes i store deler av verden. Augusto viet livet sitt til overbevisninga om at alt teater er politisk. I sine prosjekter rev han ned ”den fjerde veggen” mellom scene og sal, og lot publikum, eller ”spect-actors” (”til-skue-spillere”), som han kalte det, ta aktivt del i forestillinga. For Augusto var teatret en ”generalprøve på virkeligheta”, noe som skulle vekke folks bevissthet og føre til handlinger som kan skape endringer i samfunnet, her og nå.

Å jobbe politisk under Brasils militærdiktatur på 1970-tallet var farlig. Diktaturet anså Augustos teaterarbeid som en trussel mot sitt regime. En regntung kveld i 1971, etter jobb, ble Augusto kidnappet og arrestert. Han ble utsatt for trusler og tortur flere ganger i løpet av de tre månedene han satt i fengsel. Da nyheten om kidnappinga nådde internasjonale medier, publiserte Arthur Miller et brev i New York Times, med krav om løslatelse. Hundrevis av forfattere og kunstnere skrev under på oppropet. Augusto ble løslatt etter tre måneder.

Etter løslatelsen levde Augusto i eksil i Argentina, Portugal og Frankrike. Han fortsatte arbeidet sitt og ga bl.a. ut boka ”Theatre of the Oppressed” (1974). I dette verket argumenterer han for sitt syn på tradisjonelt teater som overmaktas verktøy for å passivisere massene. Men han beskriver også motsatsen til dette; hvordan teatret kan bli et våpen mot undertrykking, gjennom å gjøre den passive tilskueren til en aktiv ”til-skue-spiller”. Boka er i dag oversatt til flere titalls språk.

I 1986, etter militærdiktaturets fall, flyttet Augusto tilbake til Rio de Janeiro. Her etablerte han senteret sitt; ”Theatre of the Oppressed”. En grunnleggende tanke i Augustos teaterarbeid, var å skape politiske endringer gjennom å spørre folk hva de selv ønsket, ikke fortelle dem hva de burde gjøre, slik som 1960-tallets dogmatiske politiske teater ofte gjorde. –Law is always someones Desire. When will it be ours? Skriver han i boka “Hamlet and the baker`s son”.

Augusto Boal ble en levende legende som også mange nordnorske teaterfolk fikk gleden av å møte og lære av. Med takknemlighet – og vemod – ser HATS tilbake på februaruka i 2007, da vi var vertskap for Augusto og hans sønn Julian under den politiske teatersatsinga vår; ”Prosjekt: Forumteater” på Nordland Teater. Det er med ydmykhet og pågangsmot vi og andre skal føre arven hans videre.

-End. I do not believe in that word: nothing ends, you can be sure. Believe me. Nothing ends…. Ever! (Augusto Boal)

Våre tanker går til Cecilia, Fabian og Julian.

Elin Danielsen, teaterfaglig konsulent i HATS, Tromsø


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no