Foto: Marta Anna Løvberg

Therese Bjørneboe mottok Kulturrådets ærespris

11. desember mottok redaktør i Norsk Shakespearetidsskrift, Therese Bjørneboe Kulturrådets ærespris. Det melder Kulturrådet i en pressemelding. Scenekunst.no gratulerer!

– Det er en ære for meg å stå her i dag og få lov til å dele ut denne prisen, sa rådsleder Tone Hansen under seremonien på Kunstnernes Hus i Oslo i kveld. Kulturrådets ærespris skal gå til noen som har gjort «en innsats av vesentlig betydning for norsk kunst- og kulturliv», og det har årets prisvinner definitivt gjort, sa Hansen.

– Det gjelder også sektoren hun er en del av, nemlig tidsskriftsektoren. Det er en del av norsk kunst- og kulturliv som sjelden blir sett i form av bevilgninger, men som kjennetegnes av noen vanvittig dedikerte mennesker, sa Hansen. – Tidsskriftene faller stadig mellom to stoler når mediepolitikken og bokpolitikken skal diskuteres, og det er et felt det har vært naturlig for Kulturrådet å ta tak i, sa Hansen.

Therese Bjørneboe er redaktør i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, og har drevet tidsskriftet i over tjue år. Gjennom tidsskriftet har hun vist hvor avgjørende kunstkritikk er for utviklingen av både scenekunst og andre kunstfelt i Norge, heter det i begrunnelsen for prisen. Kulturrådet mener Bjørneboe viser viktigheten av langsiktighet og kontinuitet, og at hun har satt en standard som bør tjene som inspirasjon for andre i kunstkritikk- og tidsskriftfeltet.

– Vi håper prisen vil bli sett på både som en anerkjennelse av jobben hun har gjort, og som en inspirasjon til hele tidsskriftfeltet. Vi i kulturlivet er helt avhengige av dere, sa Hansen.

Tidsskriftet har vært mitt universitet
– Det er en stor ære og glede å motta denne prisen, sa Bjørneboe selv. – Men en forutsetning for at jeg står her i kveld er naturligvis alle skribentene og bidragsyterne som har vært med meg disse årene.

Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift har en internasjonal profil med skribenter fra veldig mange land, og har ifølge Bjørneboe fungert både som en kritikerskole og et rekrutteringssted for avisene. – Men læringen har i høyeste grad vært gjensidig, og som redaktør har jeg lært mye av skribentene og kritikerne, sa hun. – Selv om jeg har en akademisk grad så har dette tidsskriftet vært mitt universitet.

Bjørneboe beskrev kommersialiseringen av mediene fra midten av nittitallet og kampen for å få kritikker av teateroppsetninger i utlandet på trykk i norske aviser som noen av drivkreftene bak engasjementet hennes.

– Noe av det jeg er mest glad for er at så mange teaterfolk har skrevet i tidsskriftet, og at noen av dem også føler et eierskap til det, sa Bjørneboe. – Jeg håper tidsskriftet kan leses som idéhistorie, samtidig som det dokumenterer noen av de viktigste utviklingstrekkene i norsk teater de siste 21 årene.

Kulturrådets begrunnelse
Therese Bjørneboe (f. 1963) har i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift bygget opp et uvurderlig fagtidsskrift ikke bare for norsk, men også nordisk og internasjonal scenekunst. Tidsskriftet gjør norsk scenekunst til en naturlig del av Europa og europeisk teatertradisjon. Bjørneboe følger scenekunstfeltet tett, tar inn alle former for scenekunst, og gir plass til omfattende forestillings- og festivalanmeldelser. Gjennom Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift viser Bjørneboe hvor avgjørende kunstkritikk er for utviklingen av ulike kunstfelt i Norge.

Therese Bjørneboe har på imponerende og utholdende vis drevet tidsskriftet siden 1998, og stått for en utvikling som har gitt stadig større grad av profesjonalisering av virksomheten. Hun viser viktigheten av langsiktighet og kontinuitet, og gjennom sine valg av skribenter øker hun bredden i det norske kritikerfeltet. På denne måten har hun tatt samfunnet inn i scenekunsten og brakt scenekunsten ut i samfunnet. Therese Bjørneboe har gjennom Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift satt en standard som bør tjene som inspirasjon for andre i kunstkritikk- og tidsskriftfeltet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER