S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Goksøyr & Martens, Toril Goksøyr – 25. februar 2013

Stafetten 8 - Goksøyr & Martens

Goksøyr og Martens


Publisert
25. februar 2013
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/stafetten-8-goksoyr-martens/
Facebook

– Vi har opplevd samarbeidet med Nationaltheatret som både enormt givende og frustrerende, skriver Toril Goksøyr i svaret til Hadia Tajik. Goksøyrs spørsmål går til dramaturg ved Volksbühne i Berlin, Celina Nicolay.

Sist mandag fikk Toril Goksøyr fra performancegruppen Goksøyr & Martens følgende spørsmål fra kulturminister Hadia Tajik:

Hvilke erfaringer har du fra samarbeid med institusjonsteatre, og hvordan mener du det frie feltet og institusjonene best kan virke sammen?

Goksøyr & Martens svarer:

Siden 1997 har vi produsert mer enn tjue forestillinger i teaterrom, kunstrom og offentlige rom. Seks av disse har vært realisert i samarbeid med Nationaltheatret. På Nationaltheatret har vi erfart at det er fantastisk å ha et produserende apparat rundt seg. Vi har blitt tildelt rom vi har kunnet jobbe konsentrert i, verksteder bemannet med håndverkere som strekker seg langt for å få til den sceniske installasjonen vi ønsker oss og teknikere på scene, lys og lyd som yter for prosjektet. Vi har samarbeidet med svært gode skuespillere, møtt teatersjefer som har vist oss tillit, hatt produsenter som vil oss vel og taler vår sak, hatt inspisienter som har oversikt når alt virker kaotisk og vi har møtt et markedsapparat som sørger for at forestillingene får oppmerksomhet, alltid.

Vi har dessverre også opplevd medarbeidere som kjeder seg, som ikke har lyst til å være med, og som overhodet ikke ville valgt oss om de ble spurt. Vi har opplevd at teatret synes våre ønsker virker uhåndterlige, og vi har erfart at prosessen med å få prosjektene i gang har vært lange og trenerende. Resursmessig har teatret vært låst til egen stab, og vi har derfor opplevd at folk vi ønsker å ha med i et arbeide ikke finnes på huset. Dette gjelder både det kunstneriske teamet og aktørene som skal stå på scenen, som for eksempel mennesker fra ikke vestlige land, og med ulike fysiske forutsetninger; barn, ungdom, eldre og funksjonshemmede, folk som svarer til de menneskene vi lever sammen med. I tillegg har vi opplevd huset som lite fleksibelt, at forestillinger vi har samprodusert med Nationaltheatret spilles i for korte tidsrom fordi institusjonen ikke klarer, selv om de ønsker, å tilrettelegge for en lengre spilleperiode selv når alle visninger er utsolgt.

Med andre ord har vi både opplevd samarbeidet med Nationaltheatret som enormt givende og frustrerende.

Hvordan tror vi feltene best kan virke sammen?

Vi ønsker oss et scenekunstfelt hvor kunstnerisk identitet ikke handler om hvem som befinner seg utenfor eller innenfor institusjonen. Vi ønsker et produserende teater hvor forskjelligartet kompetanse blir hentet inn til hvert enkelt prosjekt etter behov. Vi ønsker oss en institusjon hvor de som involveres i ulike prosjekter kan velge hverandre, og på den måten tar felles ansvar. Vi ønsker et scenekunstfelt der teaterhuset og det fantastiske sceniske apparatet som finnes der kan fungere for de prosjektene som til enhver tid gjennomføres. Vi ønsker oss en arena hvor sjangeroverskridelser er en selvfølge, og hvor scenekunstnere kan arbeide slik at vi igjen og igjen kan finne ut hva teater er.

En slik institusjon kan trenge en sterk kunstnerisk ledelse, en teatersjef eller et kunstnerisk råd, som får lov til å prege huset med sitt kunstsyn og sine preferanser i en tildelt periode.

Scenekunstnerne bør alle være del av et fritt felt, og bør sikres økonomisk med langt flere arbeidsstipend og garantiinntekter. I et klima med større økonomisk sikkerhet for flere er det mulig vi vil møte uventede initiativ også fra de som befinner seg innenfor institusjonene i dag og som bare venter på å bli tildelt en oppgave.

Vi ønsker å spørre dramaturg og produsent ved Volksbuehne i Berlin, Celina Nicolay:

How is the collaboration between Volksbüehne and Vinge/ Müller organised, and how do you think the institutions and the rest of the theatre field may work well together?

Vi har fått beskjed om at Celina Nicolay er på turné med en produksjon, og hun har derfor ikke kunnet svare på Scenekunst.nos henvendelse ennå. Vi melder så snart vi vet om Nicolay kan svare. Red. anm.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no