S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 20. desember 2011

Søk etter tilskudd på nettet


Publisert
20. desember 2011
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

KulturCash har samlet søkbar og oppdatert informasjon om tilskudd til kunstprosjekter for amatører og profesjonelle.

Du kan finne informasjon om 700 tilskudd. En kalender holder oversikt over søknadsfrister.

Nettsiden tilbyr også et sosialt nettverk og en nyhetstjeneste.

KulturCash er en abonnementstjeneste, og du kan velge mellom årsabonnement (83 kr/mnd) eller løpende abonnement (99 kr/mnd). Kilde: KulturCash


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/sok-etter-tilskudd-pa-nettet/
Facebook

Scenekunst.no har bedt organisasjoner og utøvere om å teste den nye nettjenesten KulturCash. Gjør den det lettere å finne muligheter for tilskudd, og fungerer den for profesjonelle scenekunstnere?

KulturCash gjør det enklere å finne ekstra penger til alle typer kulturprosjekt, enten det gjelder musikk, scenekunst, bildende kunst, film, spill eller kulturvern, sier Frode Iversen, som er daglig leder i selskapet Scan4news AS i en pressemelding.

På nettsidene skal profesjonelle utøvere – samt lag, organisasjoner og amatører – kunne søke etter tilskudd som passer ditt prosjekt, lese siste nytt om tilskudd og delta i et sosialt nettverk for norsk kulturliv, alt ifølge KulturCash selv.

Scenekunst.no har bedt Norsk Skuespillerforbund, Musikernes Fellesorganisasjon (MFO), Norske Dansekunstnere (NoDa) og en utøver fra en fri scenekunstgruppe om å teste den nye nettjenesten. Alle kan opprette en konto og teste tjenesten gratis i tretti minutter. Ellers er dette en betaltjeneste med en pris på enten 83,- eller 99,- kroner i måneden.

Skuespillerforbundets leder støtte først på tekniske problemer, men fikk raskt hjelp av KulturCashs supporttjeneste. Hauk Heyerdahls reaksjon var knapp og konsis:

— Dette har jeg sansen for, men mye av informasjonen kan skuespillere få gratis av oss. Det er allikevel praktisk å ha alt samlet på et sted. Og prisen er vel ikke så verst. Jeg tror mange vil ha glede av dette.

Deretter spurte vi nestleder i MFO, Hans Ole Rian. Det viste seg at han ikke er helt uhildet som testperson.

— Vi har vært med fra sidelinjen, svart på noen spørsmål fra utviklerne, og sett på løsningen før lansering. MFO kommer til å kunne tilby denne tjenesten som medlemsfordel for sine medlemmer, til en pris som ligger noe lavere enn ordinær pris.

Vi valgte likevel å høre hva han hadde å si om tjenesten, siden MFO representerer en viktig del av norske profesjonelle scenekunstnere, og de ikke er eiere eller utviklere av tjenesten.

— Jeg liker spesielt godt søkefunksjonene, forteller Rian.

Mange av støtteordningene, som kulturrådet, vil nok allerede være kjente for proffe musikere og andre scenekunstnere, men tror du likevel de kan finne nye stipender o.l. her?

– Jeg tror at alle, proffe og amatører, erfarne og "nybegynnere" kommer til å finne stipender og støtteordninger her som de ikke har hørt om tidligere. Jeg tror også at de her vil finne oppdatert og kvalitetssikret informasjon, og en rimelig helhetlig oversikt over (nesten) alt som finnes av slike økonomiske ordninger.

Finnes det andre nettsteder som samler liknende informasjon?

— Jeg har ikke funnet noen som er like fullstendig eller like oppdatert i hvert fall.

KulturCash tilbyr brukerne en sosial del hvor en kan opprettet profil og delta i grupper. Dessuten kan en laste inn nyhetsfeeder, for eksempel fra Scenekunst.no, og opprette egne nyhetsoversikter, for eksempel NRKs kulturstoff (gjelder bare for nettsider som har en rss-feed). Da Scenekunst.no testet nettjenesten fire dager etter lansering, var det opprettet fire grupper, en av dem av Rian.

— Jeg liker nyhetsfeedene, der får jeg informasjon som er tilpasset mine behov, og om gruppene kommer godt i gang, kommer nok disse også til å være nyttige for å dele informasjon om nyttige stipender, koordinering av søknadsskrivning, etterlysning av samarbeidspartnere og medkunstnere i prosjekter og band/teaterprosjekter osv.

Vil du anbefale nettsidene for profesjonelle scenekunstnere?

— Ja, dette tror jeg vil bli et uunnværlig hjelpemidler for de som i stor grad finansierer sin kunstneriske virksomhet ved hjelp av støtteordninger, stipender og annen ekstern finansiering.

Scenekunst.no ringer Peder Horgen, leder i NoDa, og ber ham ta en tit på nettjenesten. Horgen viser seg å være litt mer tilbakeholden i sin evaluering.

— Førsteinntrykket: positivt. Da jeg så et vel av støtteordninger, tenkte jeg wow, dette er nyttig! Men jo mer jeg brukte der inne, jo mer falmet inntrykket.

Horgen utdyper.

— Det er veldig tydelig at det ikke er noen med kunstfaglig innsikt som har tilrettelagt, så det blir mye støy, mye hummer og kanari. For profesjonelle utøvere, som våre medlemmer, er det kanskje litt lite hensiktsmessig at så mange av søkeresultatene retter seg mot velforeninger, lag og amatører av ulike slag. Selv om jeg bruker sorteringsmuligheten i menyen og velger å søke på tilskudd for profesjonelle, og ikke amatører, får jeg fortsatt opp treff på Strømmen Storsenter som vil støtte det lokale speiderlaget. Siden det er en betaltjeneste, bør det ikke være feilsorteringer eller bugs som det. Dessuten forandrer sorteringsmenyen seg: et søkeord gir 15 treff for profesjonelle utøvere, men når jeg så klikker på profesjonelle for å kun se disse, er det plutselig 20 treff. Det kan virke som om søkemotoren ikke er helt stabil.

Vil du anbefale tjenesten til profesjonelle dansere?

— Jeg vil nok ikke det slik den er nå. Det er fint at den finnes og at det finnes mange vinkler inn til tilskuddene. Jeg kjenner ikke til noen liknende tjeneste annet enn legathåndboken. Men medlemmene våre får denne informasjonen allerede hos oss. Det er litt plagsomt at listen var såpass usortert. Her kommer basssfinansieringen i den ene linjen og folkemusikk i den neste, fulgt av statens kunsterstipend og Gjensidiges støtte av kunstprosjekter med fokus på sunnhet og helse. Som proff ville jeg nok heller forholdt meg til organisasjonene. Dette er nok mer for amatørbransjen, for det finnes utrolig mye av stort og smått i stiftelsespenger.

NoDa-lederen ser også noe positivt i det varierte utvalget.

— Det er positivt at det dukket opp ting der som jeg ikke visste om. For eksempel var det mange sparebanker som driver med sponsing her. Det er et interessant segment som vi ikke har dekket så godt hittil.

Tale Katrine Hendnes i den frie scenekunstgruppen Flukt har også testet KulturCash for Scenekunst.no

— Informasjonen som disse sidene formidler, er ting det tar noen år å få tak på ute i felten. Det vil muligens være til stor hjelp for de som er første og andregangssøkere, men mye av informasjonen og tilskuddsordningene er oftest kjent for prosjektledere som har jobbet i noen år. Nettstedet virker ryddig og kan være til stor hjelp for å holde orden på fortløpende frister, kanskje også man bør kunne abonnere på nyhetsoppdateringer på aktuelle frister på mail, slik at det ikke blir nødvendig å besøke siden hyppig, men får en påminnelse i mailboksen?

Finner du ordninger du ikke har sett før her?

— Det er selvsagt tilskuddsordninger vi ikke har oversikt over, det er ofte ordninger med et smalt nedslagsfelt når det kommer til bosted/virkested/kunstart og andre kriterier. Disse ordningene er også av liten økonomisk art. Det gjelder egentlig for hele tilskuddsfeltet utenfor Norsk Kulturråd og Kulturdepartementet. Mindre beløp har beklageligvis lite å si i et produksjonsbudsjett der man etterstreber tariffliknende lønninger og honorarer.

Kjenner du til liknende nettsider for frilans skuespillere/teater/dansegrupper?

— Du har Legathåndboken, med nettside og i bokutgivelse, men denne har for også mange svært marginaliserte fond og tilskuddsordninger til at den blir et brukerverktøy for oss.

Hva synes du om nyhetssidene og nettverksbiten med grupper og profiler?

— Siden virker god og gjennomtenkt, og bør være i konstant forandring slik at brukervennligheten/design ikke utdateres. Sammenlikn gjerne med steder som Facebook, som etterstreber optimal brukervennlighet og nye virkemidler. Navnet i seg selv kunne muligens vært på norsk.

Kan dere i Flukt tenke dere å betale for å bruke tjenesten?

— Antakeligvis ikke, men tiltaket er positivt, og mange som er nye i søknadsjungelen kan finne verktøyet nyttig og oppklarende.

Et raskt søk som Scenekunst.no selv gjorde på ordet ”scenekunst”, ga 69 treff for ulike tilskuddsordninger det er mulig å søke på. 9 av disse var ordninger innenfor Norske Kulturråd (noen såpass like at de var sammenfallende), 2 var reisestøtte fra Utenriksdepartementet, 1 var EU-stipend. Svært mange treff var ulike lokale sparebanker og kommuner som støttet både profesjonelle, amatører og lag.

Scenekunst.no har samlet noen linker til høyre på denne siden som viser ulike oversikter over diverse støtteordninger for profesjonelle scenekunstnere. Si fra om du vet om en nettside vi ikke har nevnt!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no