S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
IdaLou Larsen – 25. november 2005

Slurvete barneteateroppslag


Publisert
25. november 2005
Sist endret
25. mai 2023
Tekst av

Nyheter Teater

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/slurvete-barneteateroppslag/
Facebook

I et kritisk innslag har NRKs Kulturnytt rettet søkelyset mot norsk barneteater. Et prisverdig tiltak som dessverre ødelegges av dårlig og slurvete journalistikk. Av IdaLou Larsen

NRK anmelder omtrent ingen teaterforestillinger fordi teatret er en lokal opplevelse. Derfor er kvaliteten av det som spilles i Oslo fullstendig uinteressant for 80 prosent av lytterne. Det hevdet iallfall Otto Haug i Dagsnytt 18 i går.

Osloteatrenes tilbud

I stedet prioriterer NRK forhåndsomtaler som de antakelig mener er veldig interessante for alle de som ikke får anledning til å se forestillingen, og såkalte kritiske reportasjer.

Som eksempel på det siste trakk Otto Haug i den samme debatten fram et innslag om at ”de store teatrene snyter barna for nye teateropplevelser”. Det var hovedoppslag på Kulturnytts kveldssending etter nyhetene på NRK fjernsyn i går.

Merkelig nok omtalte denne reportasjen utelukkende de store Oslo-teatrenes tilbud til barna nå i førjulstida. Menne den geografiske skjevheten ble overhodet ikke kommentert.

År etter år

”Nye teaterforestillinger for barn er det de frie teatergruppene som står for. For store teatrene setter bare opp gamle klassikere og de samme forestillingene settes opp år etter år, mener Anne Margrethe Helgesen, lektor i teatervitenskap, UiO.”

Dette sitatet fra programmet innlederartikkelen på Kulturnytts hjemmeside i dag. Det hører med til historien at Anne Margrethe Helgesen i teaterverdenen er bedre kjent som Anne Helgesen, som har laget flere barneforestillinger på sitt eget figurteater, Katta i sekken.

Mer interessant er det at Kulturnytt overhodet ikke tar seg bryet med å se nærmere på Anne-Margrethe Helgesens påstand. Det ville faktisk ikke krevd så veldig mye research å oppdage at fire andre store norske teatre overhodet ikke spiller ”de samme forestillingene år etter år”.

Mye forskjellig

I Bergen spiller Den Nationale Scene en helt ny versjon av Alice i eventyrland som ikke er en gjenganger på norske scener. Den spilles dessuten ikke på Hovedscenen, men på teatrets Småscene.

På sin Studioscene viser Trøndelag Teater Rasende rebeller og andre reddharer, produsert av frigruppen Cirka Teater. Som en av sine tre åpningsforestillinger spiller Hålogaland Teater på Kafé Nord Det er sikkert og visst, en nydelig eventyrstund med H. C. Andersen. Rogaland Teaters eget Barneteater viser Snehvit i en ny versjon av Per Lillo-Stenberg, med nyskrevet musikk av Knut Aabø og Odd Erik Ognedal, mens Riksteatret reiser Norge rundt med Den lille muldvarpen.

Så langt for de ”store” norske teatrene som faktisk er ganske så store selv om de ikke ligger i Oslo. Også ved de mindre teatrene – les regionteatrene – er repertoaret ganske variert. Det er innlegget under – fra Teatret Vårt – et godt eksempel på.

Tradisjonelt

Det er riktig at repertoaret på de store Osloscenene er ganske tradisjonelt. Iallfall på Nationaltheatret og Oslo Nye, selv om Nationaltheatret kan unnskylde seg med at de aldri før har spilt akkurat Pippi Langstrømpe.

Det Norske Teatret vil for øvrig nok ikke si seg enig i NRKs vurdering av Trollprinsen: Den hadde urpremiere i fjor høst, og ennå kan den absolutt ikke kvalifiseres som en gjenganger.

Men sett over tid er det riktig at de store Osloscenene ikke har vært flinke nok til å tenke nytt hva tilbudet til barn og unge angår. I og for seg er det ikke noe galt i at teatrene spiller det tradisjonelle repertoaret: De har en forpliktelse overfor klassikerne, enten de er for barn eller voksne.

De store Oslo-teatrene kan derimot anklages for at de ikke har et bredere tilbud til barn og ung hele året rundt. Det er ikke nok med bare store spektakulære hovedsceneproduksjoner som Reisen til julestjernen og Folk og røvere når det stunder mot jul – barn i Oslo har også krav på å få oppleve mer intimt og nært teater, på å få se ny dramatikk på teatrets mindre scener.

På dette punktet blir de stemoderlig behandlet. Men dette sier NRK ingenting om: Gårsdagens reportasje var overfladisk og lettvint, den vitnet om mangel på kunnskap, nysgjerrighet og grundighet. Dårlig journalistikk, rett og slett.

Et helt annet forhold som NRK overhodet ikke tok opp, er at en familie på to voksne og to barn må ut med nærmere en tusenlapp hvis de skal på teater i dag. Det er faktisk ganske mange penger.

Det spilles nye stykker for barn

Brevet med denne tittelen har Teatret Vårt sendt NRK: “NRK Kulturnytt hadde i sin TV-sending torsdag 25. november et innslag om manglende teater for barn og særlig nye barneforestillinger. Teatret Vårt, Regionteatret i Møre og Romsdal har en lang og god tradisjon med å sette opp forestillinger for barn og unge. Teatret var også først ute av institusjonsteatrene i landet med å produsere forestillinger for den Kulturelle Skolesekken. Dramatikeren Bjørnar Teigen har skrevet flere stykker for barn og unge som har blitt oppført på Teatret Vårt. Bjørn D (2002), Det tredje tegnet (2003). Det tredje tegnet henvendte seg spesielt til barn i 12-13 års alderen, og for dette skuespillet fikk Teigen Heddaprisen som “Årets Debutant – Heddastipendet”. Stykket er senere oppført i Sverige. Ansiktet på Mars (2005) som Andreas Wiese i Dagbladet beskrev som “Vart, rart og godt” ble skrevet til en internasjonal klasseromsfestival i Dresden. Stykket er nå solgt til flere europeiske teater. De siste årene har vi for de alle minste spilt Harun og Historienes Hav av Salman Rushdie, Gubben og Katten av Sven Nordqvist og Trollspeilet av Carl Morten Amundsen. Den 8. desember har vi norgespremiere på Okse og Esel – en annerledes julefortelling av Norbert Ebel. Repertoaret for barn og unge er på Teatret Vårt ikke preget av klassikere og kommersielle satsinger. Tvert imot har teatret en bevisst kunstnerisk satsing på dette området. For ungdom har vi produsert forestillinger som Vi lever 25 minutter for sent en forestilling basert på Kurt Schwitters diktning, Flammefjes av Marius von Mayenburg, Lomman fulle av stein av Marie Jones, Norway.Today av Igor Bauersima og Shakespeares samlede verker, lett forkortet av Jess Borgeson, Adam Long og Daniel Singer. Men denne henvendelsen ønsker vi å gjøre Kulturnytt oppmerksom på at det også spilles teater for barn og unge utenfor Oslo. Mye bra teater også.”


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no