S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 21. februar 2012

Setter opp Lollikes 22/7-stykke i Norge


Publisert
21. februar 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

«Manifest 2083»

Teaterstykke basert på Anders Behring Breiviks 1500 sider lange manifest. Settes opp på CaféTeatret i København, og Dramatikkens hus i Oslo.

En monolog som skal fremføres av skuespiller Olaf Højgaard. Han har utviklet stykket sammen med dramatiker og teaterleder Christian Lollike.

Planlagt premiere i København og Oslo i oktober 2012.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/setter-opp-lollikes-227-stykke-i-norge/
Facebook

Dramatikkens hus

Dramatikkens Hus samarbeider med danske CaféTeatret om taterstykket basert på terroristens manifest.

– Christian Lollike er en dramatiker av europeisk format, Dramatikkens Hus er et utviklingssenter. Han ønsker å bruke oss som et slags barometer. Han skal skrive stykket, vi skal bistå, sier Johnsen til Aftenposten.

Samarbeidet innebærer at stykket skal settes opp på Dramatikkens Hus i Oslo i oktober i år.

Les Kai Johnsens støttebrev til Kristian Lollike på Scenekunst.no.

Kai Johnsen er klar over at temaet er vanskelig. Mange pårørende reagerte kraftig på nyheten om Caféteatrets sjef Kristian Lollikes teaterplaner.

– Man skal ha den aller største forståelse, medfølelse og empati med dem som er rammet, men det er ikke bare de som skal definere grensene for ytringsfriheten i Norge. Når er det gått lang nok tid, etter ett år – eller ti? sier Johnsen til Aftenposten.

Regissør Marit Moum Aune forteller til Aftenposten at hun mener at pressen har et minst like stort ansvar som kunstnerne og Dramatikkens Hus.

– De må ha noe veldig viktig i ermet som vi ikke vet noe om. For jeg regner med at de er klar over det ansvaret de har ved å utsette ofrene for dette. Vi kunstnere kan ikke fristille oss fra det virkelige livet. Dette kan være alt fra et viktig prosjekt til deres største tabbe. Men pressen har et nesten større ansvar. Terroristen har som klart mål å få oppmerksomhet, og det får han, sier hun.

Teatersjefen for Nord-Trøndelag Teater, Ketil Kolstad, sier til Adresseavisen at han synes det er for tidlig.

– Man skal kunne behandle alle temaer kunstnerisk. Samtidig er det noe med timing og smak som Dramatikkens Hus bommer helt på, sier Kolstad.

Han mener at hendelsen fortsatt ligger for nær i tid.

– Visdom kommer ofte med litt avstand. Vi er ennå ikke ferdig med rettsprosessen, og har ikke full oversikt over saken. Retrospektivt vil saken være mer kunstnerisk givende.

Sjef for Teaterhuset Avant Garden, Per Ananiassen, er i følge Adresseavisen skeptisk, men mener det er viktig at kunstnerisk konfrontasjon kan være en måte å ta tak i tankegodset til terroristen.

– Mennesker er blitt drept i manifestets navn for bare noen måneder siden. Det er et stort nasjonalt traume for oss. Jeg tar det for gitt at de tar inn over seg reaksjonene som nå kommer og at det blir en viktig del av prosjektet, enten de velger å avlyse eller å kjøre på.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no