Foto: Dagbladet

SCENEKUNSTKRITIKK: Sigrid Hvidsten, Dagbladet

Scenekunstkritikkenqueten fortsetter! Denne gangen er vi kommet til Sigrid Hvidsten, kulturredaktør i Dagbladet.

Kan du fortelle litt om hvordan din redaksjon jobber med scenekunst
I Dagbladet jobber vi med scenekunst over to akser. Vi har en reporter med spesielt ansvar for teaterdekningen. Da snakker vi om intervjuer, reportasjer og nyhetssaker. Og så har vi en fast tilknyttet teateranmelder som anmelder rundt 70 teaterstykker i året.

Hvilke scenekunstrelaterte prosjekter er du mest stolt av å fått til i din periode som redaktør?
Jeg er veldig stolt over at Dagbladet har klart å opprettholde en bred og grundig dekning av scenekunstfeltetet i ei tid som ikke er enkel for norske medier.

Hva tenker du om de generelle vilkårene for scenekunstkritikk i Norge i dag?
Den kunnskapsrike og velbegrunnede kulturkritikken er veldig viktig for offentligheten, men har sine utfordringer i ei tid der mange kulturredaksjoner har stått overfor store kostnadskutt. Scenekunstfeltets utfordring, når det for eksempel kommer til dekning i rikspressen, er at det er et smalere felt enn mange andre kulturuttrykk. En teateroppsetning er, nesten uansett hvor mange som ser den, et mer lokalt fenomen enn en kinofilm eller ny plateutgivelse. Derfor vil kritikkens nedslagsfelt også være mer begrenset.  I ei tid der mye handler om lesertall kan scenekunstfeltet dermed lett bli nedprioritert, i konkurranse med for eksempel tv eller film. Det kan også være svært vanskelig for kritikerne å skulle leve av det arbeidet de gjør. Dagbladets anmelder er delvis støttet av Fritt ord, og det er vi veldig glade for, det gir et viktig økonomisk spillerom.

Hvilken rolle spiller din redaksjon i scenekunstlandskapet dere dekker? Har dere en funksjon for offentligheten på dette feltet?
Nå har jeg ikke telt, men Dagbladet er nok en av de riksavisene som anmelder mest teater. Derfor tror og håper jeg at vi også er en viktig aktør i offentligheten når det kommer til scenekunst. Men jeg kunne ønske at scenekunstfesltet brukte Dagbladets flater enda mer aktivt når det kommer til debatter. Det er klart det debatteres i fagområdene, men det er generelt for lite bred kulturdebatt i Norge, synes jeg. Hvordan skal folk vite hva som er viktig hvis vi ikke snakker om det?

Kulturkritikkens manglende oppslutning i mediene debatteres stadig vekk. Ser vi en endring i kritikklandskapet?
Ja. Dette er noe som debatteres innen alle felt. Det som derimot ikke debatteres så mye som jeg kunne ønske, er hvordan man burde bedrive kulturkritikk i ei tid der internett er den viktigste informasjonskanalen. Folk leser på forskjellige måter på papir og nett. Og nå som internett er viktigst, burde man lete etter nettspesifikke måter å drive kritikk på. I Dagbladet har vi teateranmeldelsene våre i Pluss-universet, og vi ser at det er betalingsvilje for teaterstoffet. I stedet for å klage over at stoffet er bak betalingsmur, er dette noe som burde glede alle og enhver.

Hvordan tror du dette vil se ut i fremtiden og hvordan vil dette se ut i din avis?
Det er vanskelig å spå framtiden når det kommer til dagens medier. Det er stadig nye utviklinger, noen ganger helt på tvers av det man trodde bare noen måneder tidligere. Så her tenker jeg at jeg holder meg unna.

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER