– Jeg var lenge usikker på hvor mye jeg skulle satse på musikken, men nå har jeg bestemt meg. Jeg satser på å kunne gjøre en karriere som fiolinist, og det å få være konsertmester for det eldste orkesteret på dette samspillkurset er ei fin erfaring å ta med seg videre, sier Johannes Liebig som i neste uke begynner i 2. klasse på musikklinja ved Kongsbakken videregående skole, og som også reiser til Oslo for å få undervisning hos professor Isaac Schuldman ved Norges musikkhøgskole.
– Dette er tredje gang jeg deltar på Kirsten Sand-kurset, og jeg trives med å delta. Her treffer jeg nye mennesker, får lære meg nye stykker å spille, og som konsertmester for første gang, så synes jeg det gir en fin erfaring i å lede et kammerorkester, sa Johannes Liebig da iTromsø møtte ham på ei øving i går formiddag.
– Vi har avsluttende konsert lørdag, og øvingene viser at vi er på god vei, sier han
«Stort talent»
Malfred Hanssen, som leder det eldste av de tre orkestrene som er i sving under kurset, betegner Johannes Liebig som et svært stort talent.
Det eldste orkesteret spiller blant anna hele Mozarts «Eine kleine nachtmusik» og flere av Johannes Brahms' «Ungarske danser». Det blir også flere stykker av Leroy Anderson blant andre «Fiddle-Faddle», noe som kan bli ei utfordring for hele orkesteret.
Orkesteret på mellomstadiet ledes av Snorre Holmgren. B-orkesteret kommer til å spille en forhekset suite, noen morsomme småstykker og som alltid en tradisjonell brudemarsj.
Det yngste orkesteret har i år Geir Håkon Seljelid som dirigent. De skal spille noe av Thorbjørn Egner og annet stoff som passer til nybegynnere.
Russiske gjester
De tre orkestrene har også til sammen rundt 20 deltakere fra en kulturskole i Arkhangelsk. De får støtte fra Barentssekretariatet for å kunne ta turen til Tromsø, og denne utvekslinga er blitt en tradisjon i forbindelse med Kirsten Sand-kurset.
– Jeg liker denne kontakten med norske unge musikere og ledere. Det er inspirerende. Dessuten får jeg lære meg nye musikkstykker, og det er bra for engelsken min å være her, sier fiolinisten Polina Piankova (19) som har deltatt på Kirsten Sand-kurs i nærmere 10 år.
Og hun får full støtte fra cellisten Ivan Drozdov (16) som også setter stor pris på å få jobbe med ensemblespill.
Polardans
Sara Kaspersen (20) er godt i gang med sin utdannelse som danser ved Kunsthøgskolen i Oslo. Men Polardans går hun
ikke glipp av.
– Det er veldig artig å være med på Polardans. Dette kan jeg ikke gå glipp av, sier tromsøjenta Sara Kaspersen som har deltatt hvert år siden hun var 12.
Hun har gått gradene som elev ved Tromsø Kulturskole, og i fjor høst begynte hun på bachelorstudiet i utøvende moderne ballett ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Karriere
– Jeg satser på en karriere som danser når jeg er ferdig med studiet. Noe mer konkret enn det vet jeg ikke ennå, men har ennå to år igjen til å finne ut av det, sier Sara Kaspersen.
Denne artikkelen står på trykk i dagens utgave av iTromsø.