S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Helge Matland – 17. august 2012

Satser på musikkarriere


Publisert
17. august 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

KIRSTEN SAND (1895-1996)

– Kom til Nord-Norge som arkitekt for å være med på gjenoppbygginga av landsdelen etter krigen, og endte med å bli en legende i norsk musikkliv.

– Spilte fiolin hele sitt lange liv, og var en glødende entusiast som, ikke minst gjennom mange tiår i siste delen av sitt liv, brukte svært mye tid på å undervise.

– Så behovet for å sette samspillet og spillegleden i sentrum.

– Samspillkurset for strykere som hun startet i 1980, ble etter hvert hetende Kirsten Sand-kurset.

– Tromsø Kulturskole arrangerer fortsatt kurset i hennes ånd, med samspill mellom barn og ungdom i ulike aldersgrupper og på ulike ferdighetsnivå.

Kirsten Sand-kurs og Polardans:

I tida 15. til 20. august samles ca. 140 barn og unge til sommerskolene Kirsten Sand-kurs og Polardans. Alt foregår på Kulturskolen i Tromsø der deltakerne danser, spiller, spiser og sover.

I år deltar også seks elever fra Musikkskole nr. 1 i Arkhangelsk og fire elever fra Ringkøbing, Tromsøs vennskapsby i Danmark.

Polardans er for unge dansere (14-18 år) der undervisninga omhandler klassisk ballett, jazzdans og moderne dans.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/satser-pa-musikkarriere/
Facebook

KONSERTMESTER: 17 år gamle Johannes Liebig fra Tromsøhar fått æren av være konsertmester for det eldste orkesteretunder årets Kirsten Sand-kurs. Ved siden av ham sitter russiskePolina Piankova (19) som i nærmere 10 år har reist fra Arkhangelsktil Tromsø for å delta på de årlige samspillkursene.

Johannes G. Liebig (17) har bestemt seg for å satse på en karriere som fiolinist. Nå er han konsertmester på årets Kirsten Sand-kurs.

– Jeg var lenge usikker på hvor mye jeg skulle satse på musikken, men nå har jeg bestemt meg. Jeg satser på å kunne gjøre en karriere som fiolinist, og det å få være konsertmester for det eldste orkesteret på dette samspillkurset er ei fin erfaring å ta med seg videre, sier Johannes Liebig som i neste uke begynner i 2. klasse på musikklinja ved Kongsbakken videregående skole, og som også reiser til Oslo for å få undervisning hos professor Isaac Schuldman ved Norges musikkhøgskole.

– Dette er tredje gang jeg deltar på Kirsten Sand-kurset, og jeg trives med å delta. Her treffer jeg nye mennesker, får lære meg nye stykker å spille, og som konsertmester for første gang, så synes jeg det gir en fin erfaring i å lede et kammerorkester, sa Johannes Liebig da iTromsø møtte ham på ei øving i går formiddag.

– Vi har avsluttende konsert lørdag, og øvingene viser at vi er på god vei, sier han

«Stort talent» Malfred Hanssen, som leder det eldste av de tre orkestrene som er i sving under kurset, betegner Johannes Liebig som et svært stort talent. Det eldste orkesteret spiller blant anna hele Mozarts «Eine kleine nachtmusik» og flere av Johannes Brahms' «Ungarske danser». Det blir også flere stykker av Leroy Anderson blant andre «Fiddle-Faddle», noe som kan bli ei utfordring for hele orkesteret.

Orkesteret på mellomstadiet ledes av Snorre Holmgren. B-orkesteret kommer til å spille en forhekset suite, noen morsomme småstykker og som alltid en tradisjonell brudemarsj.

Det yngste orkesteret har i år Geir Håkon Seljelid som dirigent. De skal spille noe av Thorbjørn Egner og annet stoff som passer til nybegynnere.

Russiske gjester De tre orkestrene har også til sammen rundt 20 deltakere fra en kulturskole i Arkhangelsk. De får støtte fra Barentssekretariatet for å kunne ta turen til Tromsø, og denne utvekslinga er blitt en tradisjon i forbindelse med Kirsten Sand-kurset.

– Jeg liker denne kontakten med norske unge musikere og ledere. Det er inspirerende. Dessuten får jeg lære meg nye musikkstykker, og det er bra for engelsken min å være her, sier fiolinisten Polina Piankova (19) som har deltatt på Kirsten Sand-kurs i nærmere 10 år. Og hun får full støtte fra cellisten Ivan Drozdov (16) som også setter stor pris på å få jobbe med ensemblespill.

Polardans Sara Kaspersen (20) er godt i gang med sin utdannelse som danser ved Kunsthøgskolen i Oslo. Men Polardans går hun ikke glipp av.

– Det er veldig artig å være med på Polardans. Dette kan jeg ikke gå glipp av, sier tromsøjenta Sara Kaspersen som har deltatt hvert år siden hun var 12.

Hun har gått gradene som elev ved Tromsø Kulturskole, og i fjor høst begynte hun på bachelorstudiet i utøvende moderne ballett ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Karriere – Jeg satser på en karriere som danser når jeg er ferdig med studiet. Noe mer konkret enn det vet jeg ikke ennå, men har ennå to år igjen til å finne ut av det, sier Sara Kaspersen.

Denne artikkelen står på trykk i dagens utgave av iTromsø.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no