Bilde: Teater Grimsborken spiller Balladen Om Den Gamle Sjømannen

Romantiserende mystikk

Teater Grimsborken har tatt fatt i et verk fra
verdenslitteraturen, og ved hjelp av enkle virkemidler har de skapt
en stilsikker bilde- og lydreise, skriver vår anmelder, Elisabeth
Leinslie etter å ha sett Balladen Om Den Gamle Mannen av
Teater Grimsborken, i Oslo.

Forestillingsnavn: Balladen Om Den Gamle Sjømannen

Spillested: Soria Under Moria, Oslo

Av Samuel Taylor Coleridge, gjendiktet til
norsk av Geir Uthaug

Regi: Claes Krogsgaard Ericsson

Med: André Brunvoll, Markus Tønseth og Peder
Opstad

Balladen Om Den Gamle Sjømannen (skrevet 1797-1799) er historien om
en sjømann som er dømt til å vandre rundt resten av sitt liv og
fortelle historien om sjøreisen som forandret hans liv. Det lange
diktet er blant diktene som signaliserte et skifte i moderne poesi.
De var begynnelsen til romantikken i England.

Moral

Når vi får høre den gamle sjømannens historie er det en
bryllupsgjest som er tilhøreren. Han kan ikke annet enn å fengsles
av hva sjømannen har å fortelle – og går følgelig glipp av hele
bryllupet. Sjømannen opplever en rekke overnaturlige hendelser på
sin lange reise. Både stormen som tar skuta til Antarktis, den
lykkebringende albatrossen som han skyter, vindstilla de blir
liggende i, og skipet som kommer mot dem i stilla, er hendelser
omkranset med mystikk. Når så dette møtende skipet viser seg å være
selveste dødsskipet, hvor både Døden og Liv-i-Døden holder til,
blir det virkelig uhyggelig. Døden tar med seg hele mannskapet
utenom den gamle sjømannen som Liv-i-Døden får – kvinnen som fryser
blodet i årene på mennesker. Hun vil gi han en skjebne verre enn
døden som straff for hans drap på albatrossen. Hans dom er å vandre
verden rundt, fortelle sin historie og lære sine tilhørere en
lekse:

He prayeth best, who loveth best

All things both great and small;

For the dear God who loveth us,

He made and loveth all.

Hvorvidt Teater Grimsborken er opptatt av å videreformidle moralen
i Coleridges dikt er vanskelig å si, selv om de metafysiske
dimensjonene ved verket får blomstre mot slutten av deres
sceneversjon. De er også svært tro mot forfatteren. Teksten er
bevart i sitt fulle, den står i sentrum for forestillingen og
fortelles med intens innlevelse. Det er mye og tungt tekstmateriale
og det kreves en god porsjon konsentrasjon skal man få med seg alt.
Jeg måtte jukse litt og lese det igjen dagen etterpå for å forsikre
meg om at jeg hadde forstått hva diktet dreier seg om.

Visuelt hørespill

Forestillingen tar form av et visuelt hørespill. Helt konkret
tas vi, i del I, med inn i radiostudioet. Tre menn gjør seg klare
til sending. De kommuniserer lydløst, kun med armer og mimikk som
om de var på lufta allerede. Åpningsscenen skisserer et tydelig
hierarki mellom mennene som vi tidvis ser igjen gjennom deler av
forestillingen. Dette blir allikevel i overkant karikert og banalt
for min smak.

Så lyser den røde lampen, og sendingen er i gang.
Jeg får følelsen av at vi er tatt med 30 år tilbake. Teknikken i
studioet er minimal, alle lydkulissene lages manuelt og live. Det
er fascinerende å se hvordan de tre mennene er oppslukt av både
tekstformidlingen og timingen på lydkulissene. Det er allikevel noe
som ikke stemmer i dette studioet og med disse mennene. For det
første er manusarkene de leser fra blanke, for det andre rives de
stadig ut av det realistiske radiostudioet. Jeg legger ikke merke
til akkurat når det skjer, men plutselig er de ute på en
uforklarlig reise – som om de dras inn i og blir en del av
historien de forteller.

Ved å la skuespillerne gå vekselvis ut og inn av
den realistiske radiosettingen, tar Ericsson vare på det mystiske
og uoppklarte i Coleridges tekst. Det er en fin måte å understreke
tekstens form og stil på, og det hele er gjort med veldig enkle
midler. Tre stoler, noen instrumenter, lommelykter et hvitt laken,
en radiomikrofon og det klassiske røde ”on air”-lyset, er alt som
skal til for å ta oss med i denne berg-og-dalbanen av følelser,
mystikk og visuelle bilder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER