Runar Hodne. Foto: Lars Opstad/Oslo Nye Teater

– Publikum må føle seg sett av teatret

Runar Hodne mener at den fleksibiliteten som finnes på Oslo Nye Teater er en gavepakke for enhver teatersjef.

Da søkerlisten til stillingen som teatersjef på Oslo Nye Teater ble offentliggjort, ble det bemerket at det var en svært sterk liste med mange kompetente søkere. I forrige uke ble det klart at jobben går til regissør Runar Hodne som overtar jobben etter Kim Bjarke 1. januar 2023. Hodne har lang fartstid som regissør, og det er 20 år siden han debuterte som regissør med Nokon kjem til å kome på Nationaltheatret som han også mottok Heddapris for beste regi for. I dag er han professor i regi ved Den Danske Scenekunstskole.

Hvorfor har du lyst til å være teatersjef på Oslo Nye Teater?

Ingen teatre kan hvile på et trofast publikum, men Oslo Nye Teater står i en særstilling fordi teatret har potensial til å nå et bredt publikum med sine mange scener, samtidig som det er et lite og lokalt teater. På grunn av dette kan Oslo Nye Teater fylles med både store og små prosjekter. Jeg gleder meg til å sy sammen et repertoar med rom for både kontinuitet og helhet, i tospann med smalere prosjekter rettet mot de som ikke naturlig søker mot teater og scenekunst. Oslo Nye Teater har denne fleksibiliteten i kraft av sin størrelse og sin historie, det er en gavepakke for enhver teatersjef.

Du har bakgrunn som regissør og professor i regi. Hva blir nytt i denne jobben?

Jeg har erfaring med å tenke repertoar som husregissør ved Nationaltheatret under Eirik Stubø og som del av Kunstnerisk Råd ved Aarhus Teater de siste 6 årene. Men det å ha overordnet ansvar for å skape forbindelse mellom kunstneriske visjoner og den praktiske realiseringen, samt å garantere for økonomisk bærekraft, er nytt for meg. Det er også en av de viktigste grunnene til at jeg ønsker denne jobben – den representerer et ubetinget ansvar for kunstnerisk innhold og alt det dette innebærer av risiko.

Hva mener du er Oslo Nye Teaters viktigste oppgave?

 Oslo Nye Teaters viktigste oppgave er å skape teater for et bredt hovedstadspublikum uten at visjoner utvannes. Det kan for eksempel gjøres gjennom enkeltprosjekter som har spissformulerte målsettinger og hvilket publikum de retter seg mot. Publikum må føle seg sett og representert av teatret – forestillingene må føles relevante, og aller helst resultere i aktivitet som setter innhold og teaterkunst i en aktuell og samfunnsmessig kontekst.

Hvordan vil publikum og merke at du er kunstnerisk leder?

 Jeg vil bygge videre på det solide arbeidet Kim Bjarke har gjort de siste årene. Men et hvert sjefs skifte skaper et moment for å diskutere teatrets profil og identitet, og det vil jeg benytte meg av. Teatret er veldrevet både økonomisk og kunstnerisk, men jeg kommer til å invitere nye kunstnere og medarbeidere til å realisere og reflektere mitt personlige teatersyn for å nå de målene jeg har satt meg.

Har du et manifest for Oslo Nye Teater og teatret i Oslo?

Jeg tror teater som kunstform fyller en viktig rolle når det gjelder å skape historier som setter samfunnet i bevegelse. Teater på sitt beste kan gjøre mennesker bedre rustet til å takle livet og eksistensen i sin helhet, men for å åpne seg for kunst og i dette tilfellet, teaterkunst, må man først og fremst se teater. Man skal dermed ikke undervurdere betydningen av underholdning som inngangsnøkkel til å forstå scenekunst og for å bli glad i teater. Oslo Nye teater skal bli et teater for alle, både de som er kjennere, men også de som ennå har til gode å glede seg over scenekunst.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER