Redaksjonen – 11. mai 2004

Pressemelding fra Vest Norges Opera

11. mai 2004
25. mai 2023

For første gang i Norge presenterer Vest Norges Opera (VNO) Rockquiem, en rocksymfonisk forestilling basert på Mozarts Requiem. Forestillingene er 4., 5., 6. og 7. august utendørs på Bergenhus festning i Bergen, på en spillearena som bygges for anledningen – med egen scene og scenografi samt tribune- og serveringsfasiliteter for inntil 1500 personer.

Operaen i Bergen har siden 1995 årlig presentert utendørs opera- og konsertopplevelser på sommeren i Bergen; Nabucco, Aïda, Carmina Burana, Der Fliegende Holländer, Macbeth, Carmen, Turandot, Carmina Burana og Cavalleria Rusticana. De historiske og vakre omgivelsene på Bergenhus festning fungerer utmerket som arena for utendørsforestillinger, både moderne og klassisk.

Om Rockquiem VNO ser frem til å presentere Rockquiem for publikum; en spennende symbiose mellom klassiske og moderne kunstuttrykk basert på Mozarts Requiem, om de alltid aktuelle temaene i dødsmessen. 95% av Mozarts Requiem er med i forestillingen og i tillegg er tematikk tatt ut og skrevet om til rock av komponist og musiker Stefan Wurz. Rockquiem er iscenesatt til et nytt og helhetlig kunstuttrykk med klassisk musikk, rockemusikk, dans, kostymer og lys- og lyddesign og gir antydninger til spørsmål om døden. Utviklingen av hovedprosjektet Rockquiem er et samarbeid mellom Bolzano, Praha og Bergen. VNO vil så knytte til seg lokale, regionale og nasjonale kunstnere som i samarbeid med internasjonale kunstnere vil utvikle og realisere vårt sommerprosjekt.

Europeisk kunstnersamarbeid Rockquiem-konseptet er blitt utviklet i et fellesprosjekt i samarbeidet mellom kunstnere i tre europeiske byer – Bergen, Praha og Bolzano. Idé- og prosjektutviklingen har foregått i hele 2003 i Praha med designer og produsent Daniel Landa som en av de viktige initiativtakerne sammen med Manfred Schweigkofler fra Bolzano. VNO har bidratt i dette hovedprosjektet særlig knyttet til det musikalske. I mai 2003 var Dies Irae-satsen instrumentert for rockeband. Satsen ble koreografert og tatt opp på video. Høsten 2003 var 50 minutter av Rockquiem ferdigstilt og ble presentert i Praha for å prøve ut forestillingen på publikum og journalister. Rockquiem er nå utviklet til en helaftens forestilling og verdenspremieren var 8. april i år ved Nuovo Teatro Comunale Bolzano. Forestillingen var vellykket og fikk positive tilbakemeldinger. Helaftens forestillinger vil bli spilt ved International Summer Dance Festival Innsbruck og Szeged Open-Air Festival i Ungarn i juli, i Bergen i august og eventuelt ved Llangollen festivalen i 2005. Både Bolzano og Bergen benytter kunstnere ved sine teaterinstitusjoner for å realisere produksjonen av Rockquiem samtidig som noen av kunstområdene vil være samarbeidselement. Manfred Schweigkofler fra Bolzano skal være produsent og regissør for forestillingene i Bergen. Kostymer og lysdesign vil være samarbeidselement med forestillingen i Bolzano, men vil videreutvikles og tilpasses prosjektet i Bergen.

Medvirkende Rockquiem krever 4 sangsolister som mestrer både klassisk og musikal, og tenor og bass må i tillegg beherske pop/rock. Videre kreves 18 dansere, klassisk symfonisk orkester med 35 musikere, rockeband med orgel, bassgitar, gitar, slagverk og keybord samt kor. Som solister medvirker de norske sangerne Bodil Arnesen, sopran, Tone Kvam Thorsen, alt, Erik Jacobsen, tenor, og Paul Åge Johannessen, baryton. VNOs orkester med profesjonelle musikere og korpartiene ivaretas av Bergen Operakor. Som rockeorkester medvirker Mads Eriksen band. Dirigent er Anne Randine Øverby. Danserne fra Bolzano vil også medvirke i Bergen.