Redaksjonen – 11. mai 2004

Pressemelding fra Norske Dansekunstnere

11. mai 2004
25. mai 2023

På sin generalforsamling lørdag 8. mai delte Norske Dansekunstnere ut tre stipend.

“Lørdag 8. mai ble 3 stipend fra Norske Dansekunstnere delt ut under forbundets generalforsamling. DANSERSTIPENDET 2004 gikk til danseren GURO RIMESLÅTTEN. I begrunnelsen fra stipendkomiteen i Norske Dansekunstnere står det: Danseren har jobbet med koreografer som Sølvi Edvardsen ved Teater Ibsen, Lise Ferner, Terje Tjøme Mossige og Hege Tvedt og sist med Carte Blanche og Ohad Naharin i oppsetningen Minus 2/dans nylig vist på Det Norske Teater. På bakgrunn av danserens korte karriere, men kraftfulle nærvær og punsj i Carte Blanches forestilling med Ohad Naharins koreografi er det derfor en stor glede på vegne av Norske Dansekunstnere å gi årets danserstipend til Guro Rimeslåtten. VIDEO/KORTFILMSTIPENDET 2004 gikk til koreografen INA CHRISTEL JOHANNESSEN. Stipendet skal brukes til å ferdigstille en dansevideo med tittelen ”Pre” som tar utgangspunkt i en gravid danser i 7.5 mnd og et tidligere solomateriale for samme danser fra forestillingen ”suppose this time I see what he saw” fra 2000. Danseren i videoen er Cecilie Lindeman Steen. ”Pre” beskriver en stemning rundt tilstanden graviditet der den ellers kontrollerte dansekroppen ”umyndiggjøres”, naturen tar over, noe inne i en selv vokser mot eget liv utenfor. Videoen tar for seg ambivalensen i denne tilstanden der glede veksler med frykt og kroppen er invadert av et nytt liv som samtidig er ens eget. PEDAGOGSTIPENDET 2004. For første gang ble det delt ut et pedagogstipend fra Norske Dansekunstnere og gikk til dansepedagogen KRISTIN NASH. I begrunnelsen fra Stipendkomiteen står det: Kristin Nash arbeider som fagleder for Dans i den videregående skolen. Hun er opptatt av at elevene får arbeide med sine skapende og kreative evner i tillegg til den dansetekniske dansetreningen, og hun viser evne til å se den dansekunstneriske pedagogikken i et større perspektiv. Kristin Nash skal bruke stipendet til å se nærmere på hvordan slike kreative prosesser blir iverksatt og gjennomført, og hvordan pedagogens rolle går over til bli en veileder.