S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 11. mai 2004

Pressemelding fra Det Åpne Teater


Publisert
11. mai 2004
Sist endret
25. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/pressemelding-fra-det-apne-teater-2/
Facebook

Tysk samtidsdramatikk på Det Åpne Teater 9. og 10.juni.

Fra 9. juni fram til søndag 13. juni blir det teaterfest i Oslo – med Dramatikkfestiva, Nordiske Teaterdager og tysk samtidsdramatikk på Det Åpne Teater. I et samarbeid mellom Det Åpne Teater, Nationaltheatret og Goethe-Institut Oslo presenteres fire nyoversatte stykker av fire tyske samtidsdramatikere med lesninger og diskusjoner den 9. og 10. juni på Det Åpne Teater. Dea Loher, Igor Bauersima, Fritz Kater og Roland Schimmelpfennig er etterspurte dramatikere, ikke bare i Tyskland, men i hele verden. Alle skriver i tiden, men de har også betydelige karakteristiske særpreg når det gjelder språk, form og innhold. Med unntak av Igor Bauersimas norway.today er ennå ikke noen av stykkene deres blitt spilt ved norske teatre. De to tyske dagene er lagt opp til Dramatikkfestivalen og De Nordiske Teaterdager og er en del av hele festivalens program. Stykkene som leses er Dea Lohers Uskyld (2003), Igor Bauersimas Tattoo (2002), Fritz Katers WE ARE CAMERA / jasonmaterial (2003) og Roland Schimmelpfennigs Den arabiske natten (2001). Dramatikerne kommer til å være tilstede under lesningene og de påfølgende samtalene på scenekanten. Skuespillere: David Allen, Jan Grønli, Marian Saastad Ottesen, Tone Danielsen, Svein Scharffenberg, Lasse Lindtner, Silje Færavaag, Ole Johan Skjelbred-Knudsen, Cecilie Mosli, Jan Hårstad, Tiril Pharo Onsdag 9. juni 12.30 – 15.00

  • Franzisca Aarflot og leder av dramatikkfestivalen, Ragnhild Mærli, ønsker velkommen< br>
  • Åpning og presentasjon av tysk samtidsdramatikk
  • Presentasjon av dramatikeren Dea Loher
  • Lesning av Uskyld
  • ”Samtale på scenekanten” med Dea Loher, Juliane Koepp (Lohers produksjonsdramaturg), Mari Moen

15.00 – 16.00 – PAUSE (Smia er åpen)

16.00 – 18.00

  • Presentasjon av dramatikeren Igor Bauersima
  • Lesning av Tattoo
  • ”Samtale på scenekanten” med Igor Bauersima og medforfatter Réjane Devignes Uwe B. Carstensen (Bauersimas forlagsredaktør), Mari Moen

18.00 – 19.00 – PAUSE (Smia er åpen)

19.00 – 21.00

  • Presentasjon av dramatikeren Fritz Kater
  • Lesning av WE ARE CAMERA / jasonmaterial
  • ”Samtale på scenekanten” med Hege Randi Tørresen, Juliane Koepp (Katers produksjonsdramaturg)

Avslutning med ”Fest i SMIA”

Torsdag 10. juni 10.30 – 13.00

  • Presentasjon av dramatikeren Roland Schimmelpfennig
  • Lesning av Den arabiske Natten
  • ”Samtale på scenekanten” med Roland Schimmelpfennig, Uwe B. Carstensen (Schimmelpfennigs forlagsredaktør), Mari Moen

Påmeldning innen den 28. mai.

Den sveitiske arkitekten, dramatikeren, film- og teaterregissøren Igor Bauersima (

  • 1964) har sin bakgrunn fra friteatermiljøet i Sveits. Med stykket norway.today – som er blitt oversatt til over 20 språk – har han opplevd en boom ved tyske teatre de siste årene. Et av de viktigste temaene i stykkene hans er det moderne menneskets holdning til realitetsbegrepet. Hva er virkelighet? Hva er fiksjon? Når han fokuserer på disse spørsmålene fletter han filmmediet og teatermediet inn i hverandre. Denne kombinasjonen er blitt Bauersimas varemerke. Den 9. juni presenteres kunstmarkedssatiren Tattoo ved Det Åpne Teater i en lesning. Bauersima skrev stykket om sammensmeltningen av liv og kunst i 2002. Paret Fred og Lea blir satt på en hard moralsk prøve når de arver sin avdøde venns, den prominente kunstneren Tiger, mumifiserte kropp. Vennskapsbånd og gamle løfter forsvinner når de blir konfrontert med gigantsummene kunstmarkedet tilbyr for Tigers lik. Det de ikke vet er at Tigers tatoverte kropp er ”fake” og installert med kameraøyne – og at samtalene deres samles og redigeres…

Dea Loher (

  • 1964) var med i det første kullet da Kunsthøyskolen i Berlin startet dramatikerutdanningen under ledelse av Heiner Müller i 1990. Etter ti år er hun nærmest å regne som en moderne klassiker i Tyskland. For Olgas Raum fikk hun Royal Courts ”Playwrights Award” i 1993 og har siden fått flere renommerte priser i Tysland, bl.a. ”Mülheimer Dramatikerpreis” for Adam Geist i 1998. Uskyld presenteres i en lesning ved Det Åpne Teater den 9. juni. Stykket forteller historier fra samfunnets randsoner og kretser omkring små hverdagsmennesker og deres problemer med å takle livets tilfeldige fordeling av skyld og uskyld. I typisk Loher-stil er teksten preget av svart og grell galgenhumor og et nesten klokkeklart og opphøyet poetisk språk. En av handlingsstrengene handler om de to illegale svarte immigrantene, Fadoul og Elisio, som fullstendig handlingslammet blir vitne til at en ung kvinne drukner. Elisio mister nattesøvnen, mens Fadoul begir seg ut i livet og møter Absolutt, en ung blind kvinne på en bussholdeplass. Der finner han også en plastikkpose med en høy pengesum, og hevder deretter hardnakket at han har funnet Gud i en plastikkpose…

Fritz Kater er i løpet av de siste årene blitt en av Tysklands viktigste og mest spilte samtidsdramtikere. Navnet er et pseudonym for den innovative og grensesprengende tyske instruktøren Armin Petras (

  • 1964). Etter hvert som både dramatikeren og regissøren høster mer berømmelse fremstår den ”schizofrene” kunstnerduoen som temmelig myteomspunnet i tysk presse. Petras skiller hardnakket de to, selv om han som regissør også iscenesetter sine egne stykker. I de tre siste stykkene sine Vineta (oderwassersucht) (2001), zeit zu lieben zeit zu sterben (2002) og WE ARE CAMERA / jasonmaterial (2003) befatter han seg inngående med tiden i Tyskland før murens fall. Han skriver om livet i det tidligere DDR, om øst kontra vest, opplevelsen av diktatur og dens spor i menneskesinnet, de sosiale følgene av Tysklands gjenforening og om mennesker som faller gjennom det sosiale nettverket. Men han skriver også om glade og forvirrede ungdomsår mellom forelskelse, skuffelser og fremtidshåp. I stykkene sine forbinder Kater konsekvent politiske og individuelle perspektiver, og litterære forbilder har han for eksempel i Heiner Müller og Einar Schleef.

Den tidligere husdramatikeren ved Schaubühne Berlin, Roland Schimmelpfennig (

  • 1967), ble i 2002 kåret til Tysklands samtidsdramatiker nr. 1, da han fikk ”Nestroy-prisen” for Push up 1-3, et stykke om autoritetspyramider, karriere, maktkamp og jantelov på arbeidsplassen. Schimmelpfennig skriver atmosfæriske ”iakttagelsesstykker” som er preget av en slags ”magisk realisme”. Den 10. juni presenteres stykket Den arabiske Natten (2001) i en lesning ved Det Åpne Teater. En het og trykkende sommerkveld gjør Østens mystikk inntog i et boligkompleks i Tyskland, og gjennom en vannlekkasje i syvende etasje veves fem figurers skjebne sammen i et atmosfærisk, transeliknende scenario. Fra sjelens ubevisste avgrunner strømmer det uventet bilder som fra Tusen og en natt. Glemte minner og uspektakulære biografier suppleres med fargeklatter fra figurenes indre ”orientalske billedbok”. En mann blir sittende fast i heisen, en annen krymper og forsvinner inn i en cognacflaske, en tredje er plutselig ute på ørkenvandring. Magiske ting b egynner å skje…

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no