Bilde: BallRom 1 Foto Vebjørn Storeide

Poetisk barneperformance

Levende Dukkers nye forestilling BallRom tilbyr noe så
sjeldent som en performance for småbarn. Forestillingen står som en
befriende motvekt til den sterke realisme- og eventyrtradisjonen vi
har i norsk barneteater, skriver vår anmelder, Elisabeth Leinslie,
etter premieren i Asker kulturhus i Akershus lørdag.

Forestillingsnavn: BallRom

Spillested: Asker Kulturhus

Av og med: Levende Dukker – Knut Alfsen og
Agnes Schou

Regi: Espen Dekko

Scenografi: Thomas Hestvold

Målgruppe: 0-3 år

To voksne spretter lekent ball til hverandre. Bak dem står en
innbydende installasjon av sykkelhjul, renner, rør, små dører og en
gammel gummistøvel. På gulvet triller en mengde tennisballer i
ulike farger. Stemningen er rolig, trygg og lekpreget.

Utforskende ball-lek

Dette er hva barna møter når de kommer inn i Multisalen på Asker
Kulturhus. Forestillingen heter BallRom og det er nettopp et
ballrom vi har kommet inn i. I et rolig tempo eksperimenterer
aktørene (Alfsen og Schou) med forskjellige typer baller. De undrer
seg og prøver ut ulike bruksløsninger. Tennisballene er de mest
vanlige ballene, for de er det flest av og de hører til
forestillingens midtpunkt, installasjonen. Thomas Hestvolds
underfundige installasjon fungerer som en ballrenne med lyd og
bevegelser. Den fungerer ikke alltid, så aktørene drives til å
prøve ut forskjellige metoder for å få den til å virke. Når ballen
en sjelden gang uten besvær triller helt fra gummistøvelen, gjennom
plastrøret, på rennene, rundt sykkelhjulet og ned i esken på
bunnen, er gleden stor. Aktørene er tydelig engasjerte i sin
utforskende lek med ballmaskinen. Hvorvidt barna er like engasjerte
er vanskelig å si. Noen viser åpenlys interesse, mens de fleste
sitter helt stille.

Lekdramaturgi

Når det så dukker opp andre type baller, som badeballen,
bæsjeballen, diskoballen og plastikkballen, trigges en undring over
hvor de hører hjemme. Det er da ensemblets alltid så fascinerende
dyredukker kommer på banen. Plastikkballen hører til en naiv dukke
som er ekspert i ballkunstner. Bæsjeballen er de taslende billenes.
Badeballen er den lille sjarmerende selungens, som ivrer etter å
kaste ball med barna. Og diskoballen er pelikanens, som samler
baller i nebbet sitt.

Dukkesekvensene er lett gjenkjennelige og når
barna i tillegg får kaste ball med selungen og pelikanen livner de
til. Det deltakende regigrepet er kjent innen barneteater, og
vanligvis brukes grepet til at barna skal fungere som medhjelpere
til å føre historien videre. I BallRom er det derimot ingen
historie å føre videre. Forestillingen består av en rekke små
hendelser som ikke hører sammen i narrativ forstand. Dramaturgien
er snarere bygget på en logikk som speiler småbarns lek. Små
hendelser som en ball som ruller, oppdagelsen av en ny dør i kassen
eller en lukt som plutselig siver ut i rommet overtar aktørenes
oppmerksomhet, avbryter sekvenser og driver forestillingen i nye
overraskende retninger.

Poetisk performance

Barnas tidvis reserverte reaksjoner har antagelig en sammenheng
med forestillingens form. Den ligger nærmere performance-sjangeren
enn teatret, og det er sjelden vare for småbarn. I scenisk
sammenheng er nok småbarn (og deres respektive voksne) mer vant til
å se voksne kle seg ut og spille karakterer enn å se voksne leke og
utforske på samme måte som dem selv. Det kan være vanskelig å
forstå, for både barn og voksne som ikke er vant med denne formen,
at det fremdeles dreier seg om spill, og ikke minst poesi.

BallRom er nemlig en forestilling som
først og fremst taler gjennom et lekende poetisk språk. Et
scenespråk Levende Dukker har lang erfaring med, og et godt grep
om. De lager verken pedagogiske forestillinger eller eventyrspill,
men skaper mangetydige universer som oppfordrer til barnlig
undring. Levende Dukkers produksjoner generelt og BallRom
spesielt, fungerer med andre ord som en befriende motvekt mot den
sterke realisme- og eventyrtradisjonen vi har i norsk
barneteater.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER