S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 14. juni 2004

Ny nordisk dramatikk på nordiske scener


Publisert
14. juni 2004
Sist endret
25. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/ny-nordisk-dramatikk-pa-nordiske-scener/
Facebook

Nabolandenes dramatikk har liten plass på de nordiske scenene. En løsning kunne være å forby klassikerne, mente Svenska Dagbladets kritiker, Lars Ring. – Teatrene er kanskje ikke flinke nok til å se mulighetene i ukjente tekster, sa teatersjef Eirik Stubø. – Dramatikklesning er et undervurdert kompetanseområde.

Da Nordisk Dramatikerpris ble opprettet i begynnelsen av 1990-årene, håpet man at prisen vill føre til at de nordiske landene skulle bli mer interessert i sette opp dramatikk fra nabolandene. Det har ikke skjedd. I anledning Nordiske Teaterdager undersøkte de nordiske landenes teaterunioner om de stykkene som har vunnet Nordisk Dramatikerpris er blitt spilt i de nordiske landene. Resultatet var nedslående, og viste at prisen i liten grad har oppfylt sin hensikt. Hvorfor er det slik? Det var spørsmålet Nationalteatrets sjef, Eirik Stubø, lederen for Colombine förlag, Berit Gullberg, Jannicke Brandt som leder Dramatikeruddanningen i århus og kritiker Lars Ring fra Svenska Dagbladet skulle drøfte på Teaterdagenes første seminar fredag.

Ettertraktet i Europa

Spørsmålet er komplisert, og fikk intet klart svar. – De store nordiske nasjonalteatrene skal jo først og fremst ta vare på den nasjonale draamtikken. Mandatet vårt er den klassiske dramatikken. Vi skal naturligvis også legge forholdene til rette for samtidsdramatikken i våre hjemland. Men dette mandatet er mer vagt, mente teatersjef Eirik Stubø. Ett av argumentene for at teatrene bør spille mer samtidsdramatikk fra sine hjemland, er at publikum ønsker gjenkjennelse når de oppsøker teatret. – Men er dette en udiskutabel verdi, spurte han, og innrømmet at som regissør er det nettopp det ukjente, det han ikke helt forstår, som tiltrekker ham. – Det hersker allmenn enighet om at vi bør spille mer norsk og nordisk samtidsdramatikk, men burde vi kanskje ikke heller spørre hvorfor det er så viktig, sa han. Ingen av de øvrige paneldeltakerne tok opp denne hansken. Berit Gullberg leder Colombine Teaterförlag, forlaget som blant annet har mye av æren for at Jon Fosse har fått et navn internasjonalt. Hun konstaterte at den nordiske dramatikken er ettertraktet ute i verden, faktisk langt mer ettertraktet – og mere spilt – enn den er i Norden. En nordisk dramatiker vil lettere få gjennomslag i Norden dersom han eller hun først gjør suksess i Tyskland eller Frankrike. Teatrene er usikre på hva de skal våge å satse på.

Forby klassikerne!

– Teatrenes økonomi tvinger dem i dag til å satse på sikre kort, mente kritiker Lars Ring som fant Nordens sterke psyko-realistiske teatertradisjon problematisk. – Men vil man være sikker på at det kommer folk, så setter man opp en klassiker. Jeg skulle ønske meg at det kom et forbud mot klassikere! Ibsen, Shakespeare, Tsjekhov og Strindberg spilles om og om igjen. Vi ender opp med et arkeologisk repriseteater. – Det er riktig at Ibsen er det sikreste vi kan spille, bekreftet Eirik Stubø som mente det ville være et interesant eksperiment å forby klassikerne. – Men hvorfor ser ikke teatrene oftere mulighetene som ligger i en ny og ukjent teatertekst, ville salen vite. – Det er vanskelig å lese en teatertekst, repliserte Eirik Stubø.- Ikke misforstå: De fleste kan være enige i om en tekst er god eller dårlig. Men å lese en tekst, og se om den vil egne seg for scenen – det er ikke så lett, og jeg våger påstanden at dramatikklesning er et undervurdert kompetanseområde. Alle paneldeltakerne var enige i at kulturforskjellene mellom de nordiske landene ikke er så store at de kan forklare den manglende interessen for nabolandenes dramatikk. De var også enige i at den nordiske dramatikken slett ikke er dårligere enn den importerte dramatikken fra England og USA som utgjør en stor del av dagens repertoar. Men utover det kom de ikke med noe definitivt svar på spørsmålet. Det var kanskje heller ikke å vente.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no