S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 29. mai 2015

Ny doktorgrad om Teaterhøgskolen og norsk teaterpolitikk


Publisert
29. mai 2015
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Disputasen finner sted fredag 12. juni 2015, kl. 10.15 i Auditorium D3, Bygg 2, Nivå 3, Universitetssenteret på Dragvoll.

Prøveforelesningene finner sted torsdag 11. juni 2015, kl. 16.15 for selvvalgt emne og kl. 17.15 for oppgitt emne. Begge i Auditorium D2, Bygg 2, Nivå 3, Universitetssenteret på Dragvoll.

Tittel på selvvalgt emne:

Teaterhøgskolens utfordringer

Tittel på oppgitt emne:

Teaterutdanninger mellom konvensjoner og nyskaping. Drøft skuespillerutdanninger, historisk og i vår egen tid, som arenaer for teaterutvikling

Prøveforelesninger og disputas er åpne for alle interesserte. Avhandlingen kan fås ved å kontakte Servicesenteret på Det humanistiske fakultet på NTNU.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/ny-doktorgrad-om-teaterhogskolen-og-norsk-teaterpolitikk/
Facebook

HF-fakultetet på Dragvoll, Trondheim

Sigrid Skutvik har skrevet doktorgradsavhandling om skuespillerutdannelsen ved Teaterhøgskolen og norsk teaterpolitikk 1993-2013. 12. juni disputerer hun ved NTNU.

Temaet for avhandlingen er skuespillerutdannelsen ved Teaterhøgskolen. Ved å sette egne erfaringer og innsamlede kunnskaper om Teaterhøgskolen inn i en større kontekst mener Skutvik å kunne vise hvordan skuespillerutdannelsen ved Teaterhøgskolen har utviklet seg, særlig i løpet av de siste 20 årene.

Avhandlingens empiriske materiale er intervjuer med studentkullet som utdannet seg til skuespillere ved Teaterhøgskolen i perioden 2002 – 2005. Intervjuene er deretter analysert med utganspunkt i "grounded theory", og ved hjelp av denne analysen har Skutvik kunnet påvise en endring i skuespillerutdannelsen ved Teaterhøgskolen som ikke har vært systematisert tidligere.

Hun betegner denne endringen som en overgang fra et tekstteaterbegrep til et menneskerelatert og handlingsrelatert teaterbegrep – og fra oppfatningen av skuespillernes rolle som utøvende til å være selvstendig skapende.

"Grounded theory" er en forskningsmetode utviklet innen sosiologi og psykologi der man forsøker å utvikle en teori ut fra et datasett. I motsetning til tradisjonell hypotesetesting tar "grounded theory" utgangspunkt i et fenomen eller en situasjon og arbeider for å utvikle en teori som kan forklare fenomenet.

Skutvik knytter resultatene av intervjuanalysen til en kulturpolitisk diskusjon om hvorvidt teaterinstitusjonene i Norge forvaltes ut fra en teaterpolitikk som kan romme denne mer performative og aktive skuespillerrollen og et tilsvarende teaterbegrep. Skutvik skriver i sammendraget av avhandlingen at det er "en nødvendig forutsetning for en vitalisering av teatret at teaterpolitikken blir basert på en ny forståelse av hva teater er og at det er menneskene i teatret som fornyer teatret."

Avhandlingen er bedømt av en komité bestående av professorene Karin Helander, Stockholms Universitet, Sigrid Røyseng, Handelshøyskolen BI og Svein Gladsø, Institutt kunst- og medievitenskap, NTNU. Helander og Røyseng er oppnevnt som første og annen opponent.

Disputasen finner sted fredag 12. juni 2015 på Universitetssenteret på Dragvoll i Trondheim, med prøveforelesninger dagen før.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no