Marius Hoel. Foto Ole Kaland/NRK

NRK og musikken

Kulturredaktør i NRK, Marius Hoel, svarer her på fagredaktør i Scenekunst.no, Hilde Halvorsrød, sin kritikk av musikkdekningen i NRK.

Hilde Halvorsrød er fagredaktør for opera og kunstmusikk i Scenekunst og skriver i en kommentar 3. desember «Om å brøle for NRKs døve ører». Hun kritiserer NRKs musikktilbud og kaller begrunnelsene NRK gir på endringer i radiotilbudet for «teflonretorikk». Halvorsrød er spesielt misfornøyd med NRK P2. Ja, så misfornøyd er Halvorsrød at hun vil kaste radioen i veggen akkompagnert av spørsmålet «Hvorfor i huleste skal en statsfinansiert kulturkanal bruke skattepenger på å dekke akkurat den samme kvadratcentimeteren med kulturstoff som alle andre?».

For å svare på spørsmålet tenker jeg det er greit å være helt konkret. La oss starte med noen eksempler fra siste ukes tilbud til NRK P2s lyttere. Så kan leserne av Scenekunst selv gjøre seg opp en mening om dette er kulturstoff som hos «alle andre».

I programmet Spillerom Søndag kunne man høre fra innspillingen av Lucianos storverk Coro med Det Norske Solistkor og Kringkastingsorkestret, under ledelse av Grete Pedersen. Innspillingen ble belønnet med den franske prestisjeprisen Diapason d`Or de l`Année. I tillegg ble begrepet samtidsmusikk problematisert, belyst og diskutert.

I programmet Jungeltelegrafen handlet det om Maradona og musikken. Vi fikk høre at Manu Chao skrev to låter til den ikoniske fotballspilleren, og leder for Oslo World, Alexandra Archetti Stølen, var gjest. Hun delte de mest legendariske argentinske låtene om Maradona.

I programmet Folkemusikktimen møtte vi Sister Brothers med Tom Willy Rustad og Stein Villa, som gjør nybrottsarbeid på det gamle, norske strengeinstrumentet Sister. Lytterne ble invitert inn til et musikalsk møte i Store Studio på Marienlyst av programleder Leiv Solberg.

I programmet Jazzklubben kunne vi høre musikk fra Sentralens digitale jazzfestival. I NRK har vi ønsket å dele fra denne festivalen, både på radio og TV. I denne ukas program hørte vi Beady Belle, Tord Gustavsen Trio, Arild Andersen Group, Mats Eilertsen og Elephant9.

I programmet Åpen bok kunne lytterne blant annet høre om Knut Faldbakkens nye roman og om skotske Douglas Stuart, som har skrevet Den Store Glasgow-romanen Shuggie Bain. For denne vant han Bookerprisen.

I våre daglige flater på hverdagene i NRK P2 spilte blant annet Kim Rysstad live i Kulturstripa og musikken til Egil Olsen ble belyst gjennom et dypdykk i låta «Mouths to feed». I Drivkraft møtte vi artisten Dagny til et dybdeintervju og i Studio 2 ble den nye filmen om Frank Zappa belyst og diskutert.

Men er dette nok? Og mer konkret, er det nok klassisk musikk? Slik jeg forstår Halvorsrøds kommentar er svaret nei. Dette er en innvending jeg har forståelse for hvis man kun ønsker å lytte til én radiokanal.

Da de norske radiokanalene gikk over til DAB økte mangfoldet og valgmulighetene for lytterne. I NRK ønsket vi å rendyrke vårt tilbud om klassisk musikk i kanalen NRK Klassisk. NRK Klassisk sender klassisk musikk hele døgnet. På dagtid inviterer kanalen inn lyttere som liker stemningen, melodiene og klangbildet til den klassiske musikken, mens kveldene og helgene i kanalen er viet spesialprogrammer om klassisk musikk og transmisjon av hele konserter. Aktuelle konserter sendes enten direkte eller som opptak og velges fra sesongprogrammet til de norske symfoniorkestrene fra Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Bodø/Tromsø og Kristiansand. Norske uroppførelser står jevnlig på programmet, også i KORKs konsertflate hver onsdag kveld. Store operaproduksjoner sendes hver lørdag i radiokanalen med operaoppsetninger hentet fra The Metropolitan-operaen i New York, fra operahus i Paris, Milano og London. I tillegg er NRK medlem i det store europeiske allmenkringkaster- nettverket EBU, der NRK deler sine klassiske konsertopptak med internasjonale radiokanaler og i retur kan sende konserter fra europeiske konsertsaler. Dette gjør vi ukentlig. I helgene får lytterne anledning til å fordype seg i temaprogrammer om klassisk musikk, som i Eureka, Rebus, Spillerom Søndag (som også sendes i NRK P2), portretter og serier. Rebusen i NRK Klassisk får flere hundre svar hver uke, noe som er en sjeldenhet i dagens radiounivers. Engasjementet blant våre lyttere for å delta er stort.

Halvorsrød er bekymret for om NRK følger med på hva som skjer. Hun nevner «Livekonserter, strømmekonserter, bakgårdskonserter, Festspillene i Bergen, Moldejazz, Operafestuker i Kristiansund, Only Connect-festivalen og så videre og videre og videre». Hun spør retorisk: «Men NRK vet vel knapt om at noe av dette har skjedd». La meg være helt konkret igjen:

Festspillene i Bergen ble dekket i et spennende, større digitalt samarbeid under tittelen Festspillene fra første rad. Vi har i prosjektet NRK Musikk formidlet musikk fra Sentralens strømmekonserter og Jazz fra Sentralen med 15 av Norges fremste jazzutøvere. I år førte pandemiutbruddet til mange programendringer i kulturlivet. Konsertplanene som Spillerom Søndag hadde for å dekke Only Connect-festivalen, måtte legges på is. I stedet sendte NRK et lengre intervju med festivallederen i Ny Musikk, Bjørnar Habbestad. NRK har likevel dekket festivalen hvert år, og senest i 2019. Da ble flere konsertopptak og intervjuer delt med allmenkringkasterne BBC og deres publikum. I november 2019, formidlet Spillerom Søndag og NRK Klassisk en rekke konserter fra Nordiske Musikkdager i Bodø, der NRKs opptak også ble delt videre med radiopublikummet i våre nordiske naboland.  Årets Moldejazz ble dekket på alle NRKs medieplattformer i vårt store prosjekt Festivalsommer, der publikum også fikk musikkopplevelser fra Olavsfest, Førdefestivalen, Notodden bluesfestival, Bergenfest, Melafestivalen, Jørn Hilme- stemnet, Oslo Jazzfestival, Nordland Musikkfestuke og Risør kammermusikkfestival.

NRK er til for alle og skal speile mangfoldet i befolkningen. Det skal også NRKs kulturtilbud. Derfor ønsker vi ikke å samle alt om kultur kun ett sted, men bruke alle kanaler vi har tilgjengelig både på radio, tv og nett for å nå hele befolkningen. Et eksempel er innhold om klassisk musikk på nrk.no, som vi ser at publikum, blant dem mange som ikke er faste lyttere av verken NRK P2 og NRK Klassisk, setter pris på. Som anmeldelse av årets julealbum med klassisk musikk , langleser om Kirsten Flagstad eller denne saken om svarte amerikanske komponister som ble hyllet i sin samtid, men glemt i dag. På NRK2 kunne vi denne helgen se inviterte artister fra Oslo World til en konsert i Studio 19, Hovedscenen viste en dokumentar om Oslo-Filharmoniens 100 årsjubileum og utdrag fra Det Norske Solistkors jubileumskonsert i Ris kirke i Oslo, i jula kommer en helt ny tv-versjon av Den Norske Opera & Balletts Nøtteknekkeren og i NRK Musikk kan publikum fordype deg i musikalske høydepunkter fra NRKs produksjoner, akkurat når de selv vil.

Som kulturredaktør er jeg også stolt av vår nye, brede satsing på kulturanmeldelser innen teater, kunst, musikk, film, litteratur og spill. Våre analyser forteller oss at publikum først og fremst ønsker anmeldelser digitalt og det er godt å se at vi nå lykkes med å løfte kulturkritikken frem til langt flere enn tidligere. Jeg anbefaler å ta en kikk på https://www.nrk.no/anmeldelser/

Halvorsrøds kommentarer viser engasjement for musikken. Det deler vi! Hun forsøker å tegne et bilde av at hun brøler for døve ører. Jeg kan berolige henne med at vi lytter. Halvorsrød ønsker seg svar på «…hvorfor det offentliges midler skal brukes på å gå kommersielle medier i næringen». Her er vi uenige i Halvorsrøds premiss, som ikke må forveksles med å ikke lytte. Det offentliges midler går her til en aktuell kultur- og samfunnskanal som hver dag samler rundt 280.000 lyttere og som har en positiv utvikling på lyttertid. Kanalens løfte til lytterne er å utfordre og utforske, bevege til ny forståelse og gi lytterne energi og lyst til å delta i samfunnet. Kanalen har et bredt innholdstilbud innen nyheter, politikk, kultur og samfunnsliv, som samlet gir lytterne et radiotilbud som etter vår oppfatning skiller seg ut i det norske radiomarkedet. NRKs kulturoppdrag er å gi flere tilgang til kulturinnholdet ved å behandle brede kulturuttrykk med nysgjerrighet og åpne smale kulturuttrykk for flere. I NRK P2 ønsker vi derfor å løfte frem hele kulturfeltet, fra ulike spesialprogram til innhold om populærkultur. Alt med ambisjonen om å utfordre og utforske. Begrunnelse er at vi skal speile det mangfoldet og de interessene som finnes i befolkningen og blant NRK P2s lyttere.

Tidligere i høst fikk NRK P2 en hyggelig anerkjennelse da den ble kåret til årets radiokanal av radiobransjens egen fagjury. Dette var selvfølgelig inspirerende, men Halvorsrøds kommentar viser samtidig at vi ikke når like godt ut til absolutt alle. Vi håper at Halvorsrød lar radioen stå, uten å kaste den i veggen. Og at hun og mange flere vil finne glede i både NRK P2, NRK Klassisk og alle de andre radiotilbudene våre, i tillegg til innhold på tv og nrk.no. Jeg har likevel notert meg Halvorsrøds frustrasjon. Er løsningen å lage NRK P2 som for 20 år siden. Nei, til det er endringene i folks mediebruk for store. Men vi skal bli flinkere til å fortelle P2-lytterne om innholdet vi tilbyr på NRK Klassisk. Undersøkelser viser at der publikum tidligere i gjennomsnitt brukte 1,5 radiokanaler, er tallet i dag 3,1. NRK P2 løser ikke kulturoppdraget alene. Derfor er det helheten og samspillet mellom de ulike kanalene og innholdstilbudene som er det sentrale.

Marius Hoel
Kulturredaktør NRK

RELATERTE ARTIKLER +
KOMMENTAR
  • Magdalene Thomassen :

    Jaddajadda … Marius Hoel har tydelig IKKE catchet poenget, men det var vel heller ikke å forvente. Ørene er fortsatt døve. For bare å nevne én liten flik av denne problematikken: Når man kan påberope seg NRK Klassisk som et motargument til hva Halvorsrød beskriver, sier det sitt. Også denne kanalen er dessverre ødelagt for de av oss som ønsker å lytte til klassisk musikk, og det i det minste av to grunner: 1. Den evinnelige pludringen og 2. Jukebox-prinsippet. Først gang jeg fikk en Schubert-kvartett avbrutt av en Operette etter første sats trodde jeg det var en teknisk feil, men nei, det var det siste hittet på påhitt-himmelen – man skal “bryte opp verk-strukturen” må vite … Etter flere slike voldelige erfaringer, kombinert med den alltid så hyyyygeeeeliiiige musikk-pludringen, er NRK Klassisk blitt skrudd av for godt hos oss. P2 snakker jeg ikke engang om. Men når Hoel retorisk spør; “Er løsningen å lage NRK P2 som for 20 år siden” repeterer han en svært så velkjent maktmanøver: Plasser mot-debattanten i en håpløst reaksjonær og / eller uvitende posisjon. Hvis det er dette han hører / leser at Halvorsrød sier / skriver er problemet hans, ikke hennes – men det blir dessverre da også vårt alles, skattebetalere som vi er. Vi er ikke verken blinde eller døve, Hoel!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER