S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 25. november 2010

Nationaltheatret: - Black Box og BIT Teatergarasjen er døråpnere

Det teatret som Black Box og BIT Teatergarasjen har vært døråpnere for i Norsk sammenheng løftes nå inn i selve storstuen, erklærer Nationaltheatret.


Publisert
25. november 2010
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/nationaltheatret-black-box-og-bit-teatergarasjen-er-dorapnere/
Facebook

Det teatret som Black Box og BIT Teatergarasjen har vært døråpnere for i Norsk sammenheng løftes nå inn i selve storstuen, erklærer Nationaltheatret.

I går presenterte teatersjef Hanne Tømta Nationaltheatrets vårprogram. Hun lover en “feit vår”.

Verdt å merke seg er at teatret nå åpent anerkjenner de ikke-institusjonelle spillestedene Black Box og BIT Teatergarasjen som inspirasjonskilder og samarbeidspartnere. Programmet ICON er kuratert i samarbeid med Sven Åge Birkeland fra BIT Teatergarasjen i Bergen, som forøvrig for tiden er uten fast tilholdssted men likefullt av The Guardian nylig ble listet som en av de mest innovative kunstscenene i verden.

Highlights

ICON-programmet skal, ifølge teatret, introdusere historiske highlights, moderne teaterfornyere, toneangivende kompanier og regissører i dag, samt peke framover og være en del av helt nye initiativ med Nationaltheatrets som medprodusent. I programmet for 2011 inngår det 4 produksjoner, herav 2 betydelige gjestespill og 2 tunge co-produksjoner.

På den måten håper Nationaltheatret at nye publikummere vil finne veien til teatret, og “for kjernepublikummet vårt er det en gylden anledning til å oppleve det beste av det beste i det innovative scenekunstfeltet”.

De to første gjestespillene i dette programmet blir This is how you will disappear av Gisèle Vienne, en forestilling som ble vist på Avignon-festivalen i sommer. Når Gisèle Vienne og hennes mannskap inntar Nationaltheatrets hovedscene forvandles den til en svært naturalistisk skog. I denne skogen konfronteres tre skikkelser som symboliserer motstridende idealer i samtidskulturen; en trener som står for autoritet og orden, en ung kvinnelig idrettsutøver som representerer skjønnhet knyttet til perfeksjon, og en ung rockestjerne som gestalter skjønnhet knyttet til selvødeleggelse og ruin.

Nærvær

Vårens andre gjestespill blir The ministerŽs black veil av Romeo Castellucci. – Det teateret som jeg søker og praktiserer er aldri en fortolkning eller kommentar til noe som allerede eksisterer, sier Castelluci. – Jeg søker et totalt nærvær av en kroppslighet som er tett og rørbar, jeg søker spenningslinjene som strømmer ut fra en kald, visuell objektivitet som trekker materien tilbake fra virkeligheten og fra tiden.

Denne satsingen fra teatret skjer parallellt med at Samtidsfestivalen legges ned. Istedet sprer man så å si festivalen over hele sesongen: Det blir tretten premièrer til våren, og de aller fleste er enten urpremièrer eller Norgespremièrer.

Mennesker i dag

– Historier skrevet i dag, om mennesker i dag, er kjernen i våren på National. Dette er en viderføring av Eirik Stubøs visjoner for Samtidsfestivalen. Vi vil gi samtiden en solid plass i repertoaret. Fremfor å skvise alt inn i løpet av to uker på begynnelsen av høstsesongen, vil vi spre samtidsdramatikken ut over hele året, sa Tømta.

Les mer om Nationaltheatrets vårprogram Her.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no