S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 21. februar 2014

Nasjoner med tunnelsyn

Norge i verden. Illustrasjon.


Publisert
21. februar 2014
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/nasjoner-med-tunnelsyn/
Facebook

KOMMENTAR: I alt mylderet har svært få diskutert det Kyander egentlig skriver om. Nasjoner gjør forskjell på folk. Tenk om kulturministeren kunne kunne brukt Kyanders forord og Grunnlovsjubileet til å snakke om det, skriver HIld Borchgrevink.

Én eneste setning om FrP i direktør Pontus Kyanders forord til Trondheim kunstmuseums vårprogram har virvlet opp mye interessant.

Vi har en kulturminister som bruker Statsministerens kontor som telefonkatalog. Vi har en Høyre-minister som punkterer frihetsreformen hun gikk til valg på, i sin iver etter å rette opp omdømmet til et annet parti. Vi har en museumsforvaltning som blir skremt av telefoner fra departementet og omsetter dem i truende tekstmeldinger til sine ansatte.

Vi har også et nasjonalmuseum der direktøren på Kulturnytt tirsdag mente at det finnes grenser for hva det er relevant å skrive om i et museumsprogram.

Heldigvis påpekte Bergens Tidende på lederplass dagen etter at hvis politisk debatt blir forbeholdt dem som er betalt for å debattere, er vi på vei i en farlig retning. Det samme gjelder forøvrig hvis selvsamme kulturminister struper støtten til mediene vi debatterer i.

Pontus Kyander glemte å skrive hvorfor han mener at FrP er et nasjonalistparti. Kanskje plasserer det ham i amatørdebattantenes rekker. Men like viktig som å forsvare amatørenes ytringsfrihet, er det å høre på hva de prøver å si.

I alt mylderet har svært få diskutert det Kyander egentlig skriver om. Utgangspunktet hans er et kunstverk: et neonskilt med ordene "Landet ditt finnes ikke". For nordmenn er det et harmløst tankeeksperiment.

Libia Castro og Ólafur Ólafsson: Dein land existiert nicht (2013). Foto: Galleri Opdal

Man skal ikke reise langt sør eller øst for oss før det er en realitet. I teksten minner Kyander om at nasjoner er noe mennesker har funnet på, og at ingen nasjoner varer evig. Deretter definerer han nasjonalisme som en "ekskluderende mekanisme". Nasjoner stenger noen ute og slipper andre inn. Nasjoner gjør forskjell på folk. Nasjonen Norge ved grunnlovsjubileet er intet unntak, skriver Kyander. Så kommer setningen om FrP.

Debatten den har skapt, er ironisk nok med på å motbevise Kyanders påstand om at Norge ligner på alle andre nasjoner. En levende offentlig samtale binder oss sammen som land. Over grensen har svensk TV innført nye retningslinjer om nøytralitet som gjør at satireprogrammer blir tatt av lufta i tre måneder fordi det er valgår.

Men Kyanders ene setning har også skapt tunnelsyn i norske medier, selv om kulturministeren og mediene står på hver sin side av tunnelen. Mens vi roper om at alle har rett til å ytre seg om FrP, er nasjonale mekanismer i sving i Syria, i passkontrollen på Gardermoen, i smørebussen i Sotsji.

Vi bruker et tyvetalls millioner på nasjonal skismøring til OL. Samtidig sender vi mindreårige som har gått på skolen i Norge i årevis, tilbake til land som nesten ikke finnes. Tenk om kulturministeren kunne brukt Kyanders forord til å snakke om det. I anledning grunnlovsjubileet. Snakke om hvorfor nasjoner er vanskelig og hvorfor vi trenger dem.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no