S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 20. juni 2008

Nå kommer Dramatikkens Hus


Publisert
20. juni 2008
Sist endret
25. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/na-kommer-dramatikkens-hus/
Facebook

Scenekunstmeldingen er ikke veldig konkret forpliktende, men virker grundig og er positiv for alle involverte. Meldingens klare nyhet er at Dramatikkens Hus nå skal etableres på Det Åpne Teater i Oslo.

Av Julie M. Løddesøl

“Bak kulissene” heter meldingen til Stortinget som kulturminister Trond Giske offentliggjorde på Det Åpne Teater (DÅT) i Oslo i dag. Som kulturministeren annonserte selv allerede i forrige uke: til tross for tittelen, avslører den lite , vurdert utifra dagens presentasjon. Ikke desto mindre var reaksjonene positive fra involverte parter i salen. Mye skal utvikles videre, i dialog med de berørte. Og Kulturløftet skal gjennomføres fortsatt, hvilket betyr at Kulturbudsjettet for 2009 også vil ekspandere. Kulturministeren høstet naturlig nok spontan applaus da han fra Det Åpne Teaters scene fortalte at nettopp dette skal utvikles til å bli Dramatikkens Hus, noe DÅT har jobbet for i noen år. Giske sa ikke mer spesifikt enn at det kommer, ikke noe om hvor fort og i hvilket omfang, men det skinte igjennom at alle må vente på statsbudsjettet, for å se hvordan han legger løpet videre.

Styreleder Bente Erichsen ved Det Åpne Teater var strålende fornøyd og sa i en kommentar til scenekunst.no etterpå:

-Dramatikkens Hus er et spørsmål både om misjon og organisasjon for hvordan vi ønsker å utvikle ny norsk dramatikk. Nå har vi fått ja til vår misjon, og så skal vi diskutere med departementet hvordan det kan utvikles . Teatersjef Franzisca Aarflots åremål er forlenget, og så finner vi vel en måte å holde skipet flytende på til vi vet mer om organisasjonen.

Gunnar Germundson, leder for Dramatikerforbundet, var også kjempefornøyd over at huset kommer, at det satses på scenetekst og at refusjonsordningen som i dag finnes for scenetekst nå skal vris, fra å følge produksjon, til å følge manus.

Mer til programmering

Black Box Teater i Oslo, BIT Teatergarasjen i Bergen og Teaterhuset Avant Garden i Trondheim får større midler å programmere for. De tre utgjør Nettverk for scenekunst, men nå skal støtten til nettverket gå til de tre husene, samtidig som de hver for seg skal styrkes. Betingelsen er at de fortsetter sitt allerede utstrakte samarbeid. Den foreslåtte løsningen har de tre teatrene arbeidet for lenge.

Det frie scenekunstfeltet gleder seg over at Trond Giske flere ganger sa at basisfinansieringen for frie grupper skal styrkes. Her får Verdensteatret og Jo Strømgren Kompani allerede fireårig støtte, og feltet trenger desperat at tilbudet til de etablerte gruppene utvides. (Les den pågående debatten om dette på Scenekunst.no her!) Men igjen – Giske tallfestet ingenting i sin presentasjon i dag. Den frie scenekunsten skal også få penger til at kunsten som har fått produksjonsstøtte, vil bli vist flere ganger enn i dag. Det frie feltet skal forøvrig også dokumenteres med statistikk og tall, slik det er innarbeidet praksis å gjøre for institusjonsfeltet.

Det er klart at kulturministeren i det kommende statsbudsjettet vil satse videre på at Hedmark Teater utvikles til å bli et teater Innlandet, altså til å omfatte også Oppland fylke, som i dag ikke har et regionteatertilbud.

I presentasjonen sa kulturministeren at scenekunsttilbudet er størst i Oslo og Hordaland, det er minst i Akershus, Buskerud og Østfold, og svakt i Nord-Trøndelag og Finnmark. Han forutsetter derfor at Hålogaland Teater gjenopptar sin forpliktelser på å turnere i Finnmark nå når innflyttingen i nytt hus i Tromsø er gjennomført. I Nord-Trøndelag ønsker Giske at teatret skal bli et større turnéteater, mens Trøndelag Teater i Trondheim skal være en fast scene med tilbudet i huset. For de tre fylkene i Oslos “randsone” vil departementet gå i dialog for å se hvordan scenekunsttilbudene her kan styrkes særlig, så de når ut til hele befolkningen. Brageteatret i Buskerud har i dag et stort tilbud for barn- og ungdom, men her skal altså hele fylkets befolkning få et tilbud.

Kvalitetsmessig vurdering

Mer overordnet sa han at staten vil fokusere på publikumsbygging, og da ikke bare geografisk, men også sosiologisk. Institusjonene skal nå underlegges også en kvalitetsmessig vurdering hvert fjerde år, for å se om de oppfyller oppdraget sitt. Men egne kvalititetsbegrep vil han ikke lage. Giske mente å se dramatiske forskjeller mellom teatret når det gjelder hvor mange de spiller for og hva de får av midler, og her, som i spørsmålet om sponsing, mente han at institusjonene ville ha mye å lære av hverandre.

Dette går også for operaområdet, der Giske mener å se at enkelte aktører som er halvprofesjonelle, kan gå mot et “modningsnivå”, der de er klare for institusjonalisering. Han sa han vurderer å gjøre Opera Østfold til en distriktsopera. Det fremkom også at han vil fortsette opptrappingen av støtte til Den Norske Opera & Ballett.

På dansefeltet, som på operafeltet, syns han han allerede har gjort mye. Som for fri scenekunst, skal også dansens formidlingsnettverk styrkes. Ut fra pressekonferansen kunne det høres som om dette betydde Riksteatret, som allerede formidler danseoppsetninger. Dessuten vil festivalene Coda og Oktoberdans styrkes. Og når vi er innom festivaler, Samtidsfestivalen i Oslo skal bli en tverrkunstnerisk stor biennale som ministeren håper vil nå ut internasjonalt.

Skryt fra danserne

Danserepresentantene var glade for å se tiltakslisten for dans i meldingen, for som Tone Øvrebø Johannessen, forbundsleder i Norske Dansekunstnere sa:

-Det vil kreve at det kommer penger. I tillegg er jeg glad for at dansen sees som en egen sektor ved siden av teater og opera. Det har en stor signaleffekt utover i landet og viser at regjeringen tenker helhetlig politisk for dansekunsten i Norge.

Det var forøvrig svært positive karakteristikker å høre da scenekunstfeltets folk fikk kommentere etter Giskes presentasjon, dog med enkelte kritiske spørsmål. Scenekunstner Kate Pendry var en av dem, som spurte hvor lenge apartheid mellom institusjonene og det frie feltet skal opprettholdes. Til dette svarte statsråden at forholdet mellom disse skal være behandles likeverdig, og at det nå er laget en slags mellomsone med basisfinansieringen. giske mener at vi vil se flere slike gråsoner mellom institusjoner og det frie feltet i fremtiden.

Ministeren regner med at Stortinges kulturkomité vil rekke å behandle meldingen i november. Løken-utvalget er forøvrig ikke i særlig grad skrevet inn i scenekunstmeldingen, ifølge statssekretær Hallvard Ingebrigtsen, og her er det høringsfrist 1. september. Den store levekårsundersøkelsen blant norske kunstnere, gjort av Telemarksforskning er forøvrig rett rundt hjørnet, og skal komme til departementet i neste uke. Ifølge Ingebrigtsen skal den også på høring.

Les Stortingsmelding nr 32 (2007-2008 “Bak kulissene” her!

Les Rogaland Teaters kommentar til støtten til kompetansesenter for deres barne- og ungdomsteater her!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no