S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 8. mars 2012

Musikere føler seg dårlig behandlet


Publisert
8. mars 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/musikere-foler-seg-darlig-behandlet/
Facebook

“Ansatte opplever manglende tilbakemelding eller å bli oversett under prøver. Det vises også til at en kan få for stor oppmerksomhet på dårlig utført arbeid.” Arbeidstilsynet ber Harmonien i Bergen se på arbeidsforholdene. – Slike funn vil man finne i alle kunstorganisasjoner, fordi presset er så stort, mener forsker.

Det er Bergens Tidende (BT) som skriver om Arbeidstilsynets pålegg overfor Bergen Filharmoniske Orkester (BFO). I fjor sommer var tilsynet på besøk i orkesteret, og i rapporten står det ifølge avisen blant annet:

«Ansatte opplever for eksempel manglende tilbakemelding eller å bli oversett under prøver. Det vises også til at en kan få for stor oppmerksomhet på dårlig utført arbeid. Dette kan medføre uforsvarlig belastning, og virksomheten pålegges å iverksette tiltak som bringer trakasseringen til opphør/reduserer belastningen for involverte slik at arbeidssituasjonen blir fullt forsvarlig.»

– Det har vært flere slike situasjoner, rapportert til oss av BFOs hovedverneombud, verneombud og tillitsvalgte under tilsyn, sier seniorinspektør Øyfrid Geiring i Arbeidstilsynet til Bergens Tidende.

Musikere og administrasjon Et av problemområdene i orkesteret er ifølge rapporten manglende kommunikasjon mellom de ulike avdelingene:

«Når det gjelder arbeidsoppgaver og arbeidssituasjon opplever både musikere og ansatte i administrasjonen en gjensidig og svært uttalt mangel på kunnskap og forståelse.»

Bernt Bauge, direktør i BFO, mener at Harmonien er en god arbeidsplass, men at det hender at det i prøvesituasjoner med ulike dirigenter kan oppstå situasjoner som oppleves som ubehagelige for noen av musikerne.

– Dirigenter kommuniserer direkte der og da, og med nye dirigenter hver uke med hver sitt særpreg, kan det oppstå situasjoner som oppleves ubehagelig for noen. Det er til en viss grad en uunngåelig situasjon i et orkester. Selv om vi ikke presenterer dirigentene regler for god oppførsel som vedlegg til kontrakten, vil vi selvsagt ikke kunne godta enhver form for uønsket atferd, sier Bernt Bauge.

Utsatt arbeidshverdag Han skriver i et svar til Arbeidstilsynet at det ikke forekommer trakassering, et brev som ifølge Bauge også er underskrevet av verneombudene og som dermed er forankret i organisasjonen. Direktøren uttrykker samtidig forståelse for at orkestermusikerne har en utsatt arbeidshverdag.

– Musikerne er sårbare, i større eller mindre grad. De skal prestere der og da, og det er ofte veldig krevende situasjoner. For musikere er heller ikke alle dager like. Men høyprestasjonskravet er en del av å være i et orkester i europeisk toppdivisjon, sier Bauge til BT.

Flott arbeidsplass Men musikerne er ikke bare misfornøyde, tvert i mot. Arbeidstilsynets rapporterer også at de ansatte i BFO melder om en fantastisk arbeidsplass med høy trivsel, forteller Bauge. Han får støtte av en anonym musiker i orkesteret, som forteller om en flott arbeidsplass.

– Men arbeidsmengden er for stor og det blir satset for mye på administrasjon i forhold til det musikalske, sier musikeren til BT.

Arbeidstilsynet har gitt BFO frist til ut juni 2012 med å melde tilbake.

Ikke uvanlig i kunstorganisasjoner Grete Wennes, forsker på ledelse innen kunstorganisasjoner, og førsteamanuensis ved Trondheim Økonomiske Høgskole (TØH) er ikke overrasket over klagene fra musikerne, men mener det er relativt like forhold i andre profesjonelle orkestre. Hun understreker at hun ikke uttaler seg på generelt grunnlag og ikke om BFO spesielt.

– Den innbakte konkurransen i et orkester kan oppleves vanvittig belastende både for enkeltindividet, men er samtidig en viktig drivkraft for orkesterets musikalske utvikling. Det er et iboende dilemma. Konkurransen kan av og til tippe over, og føles som trakassering. Enkeltindivider prøver å prestere utover evne, og konkurransen gjør at musikeren skjerper seg. Og det finnes ikke rom for dårlige dager. Det gjør det ekstremt. Derfor er ikke Arbeidstilsynets funn fra Harmonien overraskende. Slike funn vil man finne i alle kunstorganisasjoner, fordi presset er så stort, sier Wennes til BT.

Må lette premierestress Også Trøndelag Teater (TT) har fått pålegg om utbedringer fra Arbeidstilsynet. De fikk blant annet beskjed om å se på måter å lette arbeidspresset og stress på, skriver Adresseavisen.

-Folk føler på dette i ulik grad, og det blir nok verre å takle stresset med alderen. Jo nærmere scenen man jobber, jo mer føler man stresset og tispresset. Skuespillerne er utsatt for høyt press, og for en stor grad av offentlig eksponering. De arbeider mye og tøft, og må hele tiden yte, det får vi tilbakemeldinger om. Det er mye av dette vi ikke kan gjøre noe med, kanskje er det noe de må lære seg å håndtere, sier direktør ved TT, Berit Tiller.

I rapporten fra Arbeidstilsynet blir det forslått en større spredning på premierene for å lette arbeidspresset.

-Det er noe vi vurderer. Vi har nettopp lagt en tøff periode bak oss, og vi ser at det sliter på folk. Vi ønsker ikke å ha det sånn. Fordi det ikke var fulle saler, tok vi av «Arturo Ui» en uke tidligere enn planlagt. Neste gang må vi tenke på å legge inn mer tid mellom forestillingene, sier Tiller til Adresseavisen.

Tilsynsleder Trond Reinseth og saksbehandler Gunvor S. Solstad i Arbeidstilsynet Midt-Norge sier til avisen at manglene ved TT ikke er graverende, og at det ikke er uvanlig å gi slike pålegg.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no