S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Carl Martin Eggesbø – 25. mars 2020

May you live in interesting times

Illustrasjon: Carl Martin Eggesbø


Publisert
25. mars 2020
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Baktanker Teater

Teksten er en lett omarbeidet versjon av en tekst som stod i Tidsskriftet Fanfare høsten 2017. Vi republiserer med tillatelse.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/may-you-live-in-interesting-times/
Facebook

Da Dronning Ingrid Alexandra tidligere i år, i sin første nyttårstale som regent, ønsket å finne et uttrykk som best beskrev tidsånden, brukte hun ordene: Skal det leve, må noen kjøpe det.

Året er 2021 eller 2031 eller 2051 og folk går ikke lenger på teater. De bare laster forestillingen ned i sin PersonalChip™ fra Staten AS sin egen hjemmeside, kunstportalen.no, og kan se den hvor og når de vil ved hjelp av sine Briller™.

Det er: art-on-demand 😀

“Teater er øyeblikkets kunst”, pleide vi kanskje å si før, men nå er disse øyeblikkene tilgjengelige til alle døgnets tider og steder, og vi rekker å se mange mange flere forestillinger fordi vi slipper å ta trikken ned til teatret henge av oss jakken og stå i kø inn til plassen vår, og ingen trenger å presse seg inn i seteryggen og vri knærne ut av ledd for at noen skal komme forbi, fordi ingen kommer for sent. Ikke fordi vi er blitt flinkere til å komme tidsnok, men fordi det ikke er noen forestilling å komme for sent til.

Forestillingen begynner når du selv vil.

Som publikummer på kunstportalen.no møter du den interaktive publikumsverten Gaia™ som leder deg gjennom forvalg som lengde (i hovedsak kort, lang og performance) og sjanger (fra komedie, prisvinnere og LGBT-relatert til musikal) for å sette sammen forestillingen du ønsker å se. For å optimalisere opplevelsen best mulig til dine behov og ønsker, gir Gaia™ deg også muligheten til å endre styrken på parameter som overraskelse, provokasjon og følsomhet. Slår du Verden™ på pause slipper du unødvendig FOMO.

Du er klar.

Gaia™ ønsker deg god fornøyelse, lysstyrken går ned og det virtuelle teppet åpner seg.

Gjennom en algoritme basert på vår DigitalPersona™ blir du presentert for et helt unikt produkt av scener i den rekkefølgen ARTSYstem 2.0™ mener passer deg. Gjennom et detaljert 4D-landskap kan du bevege deg inn i handlingen, og har du husket å kjøpe tilleggspakken Sensible Gloves™ kan du til og med kjenne på scenografien og berøre skuespillerne. Ønsker du å interagere med aktørene underveis gjør du dette enkelt ved å snakke til eller berøre disse. Enkelte av skuespillerne har sikret seg mot virtuell antasting, så vær oppmerksom hvis det skulle dukke opp en rød trekant ved intim berøring. Trykker du på firkanten oppe i høyre hjørne får du også mulighet til å pause forestillingen og se bakomfilm og bloopers fra den aktuelle scenen.

Ingen av disse teknologiske nyvinningene er selvfølgelig gratis, men mye ble spart inn ved å strømlinjeforme og effektivisere rammene for produksjon. Skuespillerne produserer dobbelt så mye som før fordi de har fått halvert prøvetiden på hvert enkelt prosjekt, og tiden de tidligere brukte på forestillinger er nå satt av til å spille inn et visst antall versjoner av scenene slik at ingen virtuell forestilling skal bli lik noen annen. Publikumsverter, billettluke og garderobe er fjernet, og kostyme- og scenografibudsjettet er i stor grad flyttet over til den nye staben av 3D-grafikere. Personalets julebord og sommerfest er også slått sammen til én digital sammenkomst som vanligvis faller rundt fastelavnstider. Catering og bordpynt står den enkelte for. (NB: Bare husk å sende inn kvittering for utlegg til festkomiteen).

I tillegg er behandlingstiden for hver søknad uhyrlig effektivisert til glede for alle utålmodige og sultne scenekunstnere. Det er nesten nostalgisk i våre dager å tenke på at det hele begynte med episoden der scenekunstner Vegard Vinge, som på tidspunktet ikke selv visste at han var smittet av koronaviruset, sprutet maling ut av rumpa utover et titalls publikummere under en forestilling i Operaen. De enorme smittetallene som fulgte førte til en gjenoppliving av debatten om hva som er god og steril kunst, noe som også førte til den endelige avvikling av Kulturrådet. Da FRPs forslag om en Folkejury for God Kunst! også falt til bakken ble det behov for å tenke i nye baner.

Den største nyvinningen av lanseringen av kunstportalen.no er at brukerplattformens kunstige intelligens selv velger de produktene som egner seg for kommersielt salg. Produsentene laster opp en kort produktbeskrivelse på nettsiden og får i løpet av få sekunder vite produktets status. Blir produktet godkjent blir det klassifisert etter sine kvaliteter og forventet publikumsengasjement. Alternativet er at det blir avvist eller lagt i mappen for smalere prosjekter. Herfra kan investorene selv velge og vrake i de prosjektene som best harmonerer med deres kunstneriske profil. Slik blir kunstportalen.no plattformen både for deg som selger og deg som kjøper.

Så snart produktet er klart for visning, blir det lagt ut på nettsiden for salg.

Prisen per forestilling ligger normalt på rundt 100 €. Etter at EURO-samarbeidet raknet valgte Norge, som resultat av en folkeavstemning, å kjøpe opp det resterende lageret av EURO-sedler, som uansett bare skulle brennes. Detaljert forskning viser at EURO-sedlene gir oss nordmenn følelsen av å være på ferie, noe som har bidratt til å senke landets stressnivå til et normalt tall igjen etter de siste årenes katastrofale verdenshendelser. Velger du å betale i digital valuta er prisen 0,2 bitcoins.

Er du blant dem som er glad i å børste støv av gamle greier, er det nok betryggende å høre at det ennå finnes en liten scene i Sone 6 (tidligere Torshov) hvor de ennå spiller analogt teater i forbindelse med norskopplæringen i grunnskolen. Det ble nemlig nylig bestemt at alle sjetteklassene i Osloskolen, som en del av historiefaget, må se tre analoge teaterforestillinger i løpet av skoleåret for å kvalifisere til videre utdanning. På teaterpensumet står blant annet SKAM Sesong 1-4 og Ibsens Gengangere.

Jeg anbefaler alle å logge seg inn på kunstportalen.no for å få med seg CreativeProductions AS sin siste forestilling ”Haha, et samfunn uten roboter?” Heldigvis kan du spole forbi den dritkjedelige monologen til Mads Ousdal, som for all del er veldig bra, men kanskje litt for lang, og i det siste har han begynt å snakke veldig sakte (hvor gammel er han egentlig blitt nå?), og når du selv kan redigere, så hvorfor ikke?

Når produktet er lastet ned, er scenen din. God forestilling.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no