Mare av Lisa Lie. Foto: Tale Hendnes. Scenograf og kostymedesignar: Maja Nilsen. Lysdesignar: Kerstin Weimers

Mare av Lisa Lie vinner Ibsenprisen 2020

2. april ble det offentliggjort at Mare av Lisa Lie er årets vinner av den nasjonale Ibsenprisen.

De to andre nominerte til prisen var Meg nær Arne Lygre og Dottera av Goksøyr/Martens

Mare av Lisa Lie hadde premiere på Det Norske Teatret i januar 2019. Vår anmelder, Chris Erichsen, skrev i sin kritikk av forestillingen at den må ses i forlengelsen av Lies helhetlige teaterprosjekt, og at det er åpenbart at hun har fått aktørene med på det store prosjektet:

“Det er grunn til å anta at Mare er et delresultat av Lisa Lies forskningsprosjekt på KhiO, som nettopp går ut på å la det «fiktive og det virkelige blandes til ny virkelighet», noe hun strengt tatt må sies alltid å ha hatt som prosjekt. Interessant i denne sammenhengen er at skuespillerens arbeid med materialet er integrert i forskningen som et prosjekt i seg selv og dermed like viktig som resultatet av forestillingens skapelsesprosess. Det er ikke her snakk om det mer eller mindre utgåtte begrepet «devising theatre», hvor skuespillerne er med på å skape forestillingen gjennom improvisasjoner hvor de i stor grad henter materialet fra egne erfaringer. Prosessen går mye lengre enn som så, ved at skuespilleren søker seg «forbi begrensningene som tilhører erfaringer fra levd liv, og kan snakke fra et utall andre posisjoner og steder, som oppleves selvopplevde, men tilhører fantasien». I Mare kommer det til syne i en stilisert, outrert spillestil som til tider får aktørene til å likne digitale animasjonsfigurer.”

Juryens begrunnelse
Dette skriver juryen i sin begrunnelse:

“Mare av Lisa Lie er et subtilt og intelligent referanseflettverk preget av musikalitet, originalitet og varme. Med utgangspunkt i Evripies’ Medea spinner Lie frem et rikt dramatisk landskap i spennet mellom klassisk tragedie og moderne livsanskuelse. Den mytologiske og nærmest arkaiske forståelsen av Medea blir vrengt og gitt et samtidig og intelligent perspektiv. Det mytiske knyttes til vår egen tid gjennom eldgamle og nåtidige referanser, og blir en reise inn i et mytisk landskap der endestasjonen finnes i oss selv. Spennet mellom en postdramatisk struktur hvor scenografien fungerer som et drivende dramaturgisk element og monologer som bringer leseren tett på hovedpersonen, gjør dramaet nærværende. Som Medea sier:

Alt det vi gjer mot dei forsvarslause. Utan at vi klarer å sjå at det skjer. Under gatene våre. Inne i husa. Dei sakna barna. Dei som forsvinn. Dei som ikkje har nokon til å forsvare seg. Svikta av dei som påstår forsvare dei. Og der har du meg.
Eg speglar deg. Mørket i deg.”

Se film som viser kåringen av årets vinner.

Juryens medlemmer i 2020
• Norsk kritikerlag: Karen Frøsland Nystøyl (juryleder)
• Norsk dramaturgforum: Endre Sannes Hadland
• Norsk Sceneinstruktørforening: Ingrid Forthun
• Norsk teaterlederforum: Nora Evensen
• KHIO: Runar Hodne
• Skien kommune v/Teater Ibsen: Thomas Bye

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER