Faksimile av manifestet

– Lollike er ingen opportunist

Den danske teatersjefen får nå også støtte fra en av de overlevende fra Utøya. Og ikke alle norske scenekunstnere avviser ideen om teaterstykker om 22/7, men de vil ikke selv gå inn i stoffet – ennå.

– Teatersjef Christian Lollike er ingen opportunist som vil lage lettvint underholdning av 22. juli. Han er meget seriøs og søker stadig å gå inn i det som er aller vanskeligst å snakke om i samfunnet. Han har stor kunstnerisk integritet, noe som er en forutsetning for å kunne lage teater av Anders Behring Breiviks ideologi. Mye av tankegodset i manifestet hans er dessverre mange enig i, bortsett fra at massemorderen skiller seg ut ved å ha begått ugjerninger som er aldeles hinsides, sier Arne Nøst, teatersjef ved Rogaland Teater til Stavanger Aftenblad.

Selv vil han ikke gå inn i stoffet såpass kort tid etter hendelsen.

– Å lage skuespill av dette er svært touchy. Folk flest vil vurdere enhver framheving av massemorderens ideologi som at teateret gjør det til underholdning, sier Nøst til Aftenbladet.

Støtte fra Utøya-overlevende
I Aftenposten i dag skriver Bjørn Ihler (20) under overskriften ”Min frustrasjon” at ”kunsten er fri”.  I følge Dagbladet studerere Ihler teaterproduksjon i England.

Scenekunst.no gjengir her avsnittet hvor han går inn for å bruke teateret for å peke på galskapen i manifestet:

”Andre som tilsynelatende uttaler seg på vegne av meg går imot den omdiskuterte oppsettingen av Breiviks manifest ved CaféTeatret i Danmark. Jeg studerer og jobber selv med teater, og vet at en oppsetting som dette kan være et viktig verktøy i kampen mot ekstremisme. Teatret ønsker å sette fingeren på punktene i manifestet som ikke har rot i virkeligheten, å peke på galskapen og å si at noe liknende aldri må skje igjen.

Det er ikke i de politiske miljøene vi vinner kampen mot ekstremisme, det er i folket.

For å vinne kampen må vi også benytte andre kanaler, da er teater en nærliggende kommunikasjonsform. Jeg skulle gjerne bidratt til oppsettingen selv, det blir derfor galt å forsøke å nekte teatret og sette opp det de ønsker.

Om vi gjemmer manifestet og Anders Behring Breivik bort og forsøker å glemme gjør vi en stor feil. Da forblir ekstremistene i sine lukkede rom, sine ekkokamre av gale ideer, som altfor lett fører til gale handlinger. Vi må få ekstremismen frem i lyset, vi må bringe trollet ut i solen så det sprekker. Vi må la ekkoene dø ut. Manifestet er allerede spredd, hverken det eller annen ekstremisme blir borte av at vi ignorerer det.”

Les Bjørn Ihlers innlegg i Aftenposten.

Forståelse fra regissør
Kjersti Horn, som har regissert kritikerroste, samfunnskritiske teateroppsetninger, uttaler seg også til avisen:

– Jeg orker ikke å gå inn i dette stoffet selv, men tenker at det er annerledes når man står litt lenger unna i Danmark. Lollike er en av de modigste og klokeste teaterkunstnere jeg vet om i Norden i dag. Hans arbeid består i å gå inn i de vanskelige temaene i samfunnet, og oppsetningene hans har gitt meg noen av mine største teateropplevelser noen gang. Vi behøver ikke være redde for at han skal spre Behring Breiviks budskap. Det Lollike gjør, er alltid en del av hans store humanistiske prosjekt.

Arne Nøst er åpen for å reise sydover og se teaterstykket som Lollike planlegger:

– Jeg kan tenke meg å se hvordan han lager en monolog av Behring Breiviks tanker slik at det blir det motsatte av en talerstol for ham.

Regissør Horn mener at kunsten spiller en rolle i slike situasjoner.

– 22. juli vekker et vell av motstridende følelser i oss, så som hat og hevntanker som vi må våge å kjenne på. Vi trenger flere arenaer enn pressen og kirken til å reflektere over dette. Det kan gjøres på en teaterscene uten at det blir underholdning. Jeg mener virkelig at vi skal gå varsomt inn i de vanskelige følelsene, men hvis ikke kunsten tør det, har vi meldt oss helt av, sier Horn til Aftenbladet.

Gode kritikker til Lollike

Det er ikke lenge siden Lollike fikk gode kritikker for en av sine oppsetninger her i Norge. Da Rogaland Teater satte opp «Kosmisk frykt eller dagen da Brad Pitt fikk paranoia» med tekst av den danske teaterregissøren og dramatikeren, var adjektivene bare av det positive slaget:  "Den danske forfatteren Christian Lollike har skapt en tekst som er full av satire og inderlighet, ironi og varme, alvor og komikk," skrev Stavanger Aftenblad i november i fjor.

 

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER