S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 29. september 2014

Lisbeth J. Bodd (1958-2014)


Publisert
29. september 2014
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/lisbeth-j-bodd-1958-2014/
Facebook

Lisbeth Bodd. Foto: Times of India

Verdensteatrets Lisbeth Bodd er død etter lengre tids sykdom. Hennes og Verdensteatrets nyeste produksjon Broen over gjørme spilte ekstraforestillinger på Henie Onstad Kunstsenter denne helgen.

Verdensteatrets Lisbeth Bodd er død etter lengre tids sykdom.

Lisbeth Bodd etablerte Verdensteatret i Bergen i 1986, og siden da har det kommet 26 produksjoner fra dette kompaniets hånd med en helt spesiell kunstnerisk signatur.

Deres særegne, abstrakte sceniske univers har vakt oppsikt og har vært invitert til alle verdenshjørner. I 2006 fikk Verdensteatret The Bessie Award i New York for produksjonen Konsert for Grønland i kategorien performance, installasjon og nye medier. Her hjemme har de blant annet blitt tildelt Telenors kulturpris Grenseløs kommunikasjon i 2003 og ble nominert til Heddapris i åpen klasse i 2002 for produksjonen Tsalal.

Fra Verdensteatrets produksjon And all the questionmarks started to sing (2011)

I 2014 gikk Heddas ærespris til Verdensteatret. Heddakomiteen oppga følgende begrunnelse:

"Heddas ærespris tildeles i år et kunstnerskap som siden oppstarten på 1980-tallet har bidratt sterkt til å internasjonalisere norsk teater. Først ved å hente inn impulser fra europeisk kunst-teater, og siden ved å sette en ny standard for dette teatret i Europa, USA og Asia. Overalt hvor de har reist har de satt dype spor, og spor av disse reisene er alltid med tilbake inn i produksjonene. Med et uttrykk som er like dypt forankret i musikk og billedkunst som i teater har de bygd broer mellom kunstformer, mellom steder og generasjoner – og det er ikke tilfeldig at deres neste produksjon har fått navnet Broen over gjørme. Vanskelig å kategorisere, men lett å kjenne igjen. Unikt i sin egen form, men umiskjennelig som teater. Umiskjennelig som Verdensteatret."

Verdensteatrets nyeste produksjon Broen over gjørme hadde premiere på Henie Onstad Kunstsenter i september i år og spilte sin siste forestilling i går, søndag 28. september.

Her kan du lese Scenekunst.nos anmeldelse av forestillingen, ført i pennen av Chris Erichsen: En smak av forgjengelighet, undergang og Laterna Magica (22.09.14)

Elisabeth Leinslie skrev dette essayet om Verdensteatret i forkant av Broen over gjørme: Verdensteatrets sansesymfoni (22.09.14)

På Verdensteatrets egne hjemmesider beskrives deres kunstneriske virke slik:

Å se lyden, å lytte til bildene

Verdensteatret er kunstnere fra ulike kunstfelt som arbeider sammen og skaper levende kunst og andre kunstrelaterte prosjekter. Gjennom en samarbeidsprosess søker de å integrere ulike kunstneriske disipliner i prosjekter som bygger bro over kunstneriske avstander og grenser. Karakteristisk for arbeidet deres er utsøkte koblinger mellom tilsynelatende uforenlige teknologier og materialer. En eksperimenterende bruk av audiovisuell teknologi i tett dialog med mer tradisjonelle og historiske verktøy munner ut i komplekse orkesterverk eller romlige musikalske komposisjoner.

I dag regnes Verdensteatret som et av de mest innovative kompaniene i Norge. Deres arbeider presenteres internasjonalt i en rekke sammenhenger og på mange steder, alt fra kunstgallerier til moderne musikkfestivaler og teatre. De har utviklet en unik og sammensatt audiovisuell stil, der lydrom blander seg med skulpturell scenografi og historier om skjøre, menneskelige sjeler.

Verdensteatret sier at aktiviteten deres nå minner om et "fortellerorkester" som komponerer i "et bevegelig rom". Etablerte begreper om form eller stil i ordinære forestillinger er mer eller mindre umulig å benytte om disse besynderlige, fengslende verkene.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no