S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 13. januar 2012

Kvinner kurses til kunstledelse


Publisert
13. januar 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

I institusjoner som Norsk Kulturråd, Rikskonsertene og Riksteatret er kvinneandelen i lederstillingene på 50 prosent eller mer. Innenfor medieområdet har de tre institusjonene som er målt en kvinnelig lederandel på 47 prosent eller mer. Kulturdepartementet selv har en toppledelse bestående av 62 prosent kvinner. Kilde: Klassekampen, 08/20 2011

Kvinneandel i ledelse hos medlemmene i Norsk Teater- og Orkesterforening (NTO):

Scenekunst (NTO) per våren 2011: Kvinneandel blant kunstneriske ledere : 36 % prosent Kvinneandel blant direktører/administrative ledere: 62% Andel kvinner på tvers av kategoriene kunstnerisk leder og direktør: 45 %. Andelen har ligget nokså stabilt rundt 40 % i perioden 2005-2010, med en økning til 45 % fra 2010.

Musikkinstitusjoner (NTO, utenom Den Norske Opera&Ballett): Kvinneandel blant daglige ledere: 31 prosent. Kvinneandel blant kunstneriske ledere/sjefdirigenter: 23 prosent. Siden det er få institusjoner (13 stk), vil ethvert skifte gjøre stort prosentvis utslag. Enkelte tidligere år har opp mot 50 %. av orkesterdirektørene vært kvinner. I perioden 2005-2009 var det få skifter av direktører, og det var 0 % kvinner i både direktørstillinger og kunstneriske lederstillinger i de 7 store orkestrene. Arbeidsmarkedet for sjefsdirigenter er utpreget internasjonalt. Få kvinnelige dirigenter gjør balansert rekruttering vanskelig. Kilde: NTO

Lederkurset Kunstens kvinner: Programmet har som målsetting å gi kompetanse og trygghet på eget lederskap, og mot og lyst til å lede kunstorganisasjoner i nye retninger. Programmet gjennomføres av Arbeidsforskningsinstituttet.

Kurset ble gjennomført første gang i 2008-2009 med 17 deltakere som representerte alle fagområdene innen scenekunst, musikk, film og TV.

Kunstens Kvinner er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Skuespillerforbund, Norske Dansekunstnere, Musikernes Fellesorganisasjon, Norsk Sceneinstruktørforening, Norske Filmregissører, Norsk Filmforbund, Norsk film- og tv-produsenters forening og Norsk teater- og orkesterforening med støtte fra Kulturdepartementet.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kvinner-kurses-til-kunstledelse/
Facebook

Det finnes få kvinnelige dirigenter i Norge, og det er en av grunnen til at andelen kvinnelige kunstneriske ledere/sjefdirigenter er såpass lav i orkester-Norge. På bildet dirigerer Dudamel Gøteborgsymfonikerne.

I scenekunstens verden er andelen kvinnelige sjefer 45 prosent, mens det i orkestrene er mennene som dirigerer. I vår starter lederkurset “Kunstens kvinner”.

Lederutviklingsprogrammet Kunstens kvinner retter seg mot kvinner som har lyst til å ha en ledende stilling innen scenekunst, musikk, film eller tv, og skal gi kompetanse og trygghet på eget lederskap.

Programmet ble gjennomført første gang i 2008 og 2009 med 17 deltakere fra alle fagområdene. Av de 17 er 7 i dag i en ledende stilling.

Er dere fornøyd med resultatene?

– Ja, svarer koordinator for Kunstens Kvinner 2012, Cecilie Priscilla Norseth enkelt og greit.

Har dere et mål om hvor mange av deltakerne som skal ha lederstillinger etter kurset?

– Nei, sier Norseth.

Hvorfor trenger vi egne kurs for kvinner i kulturledelse?

– For å sitere en av de tidligere kursdeltakerne: «Jeg lærte to ting: det ene er at jeg erfarte at jeg faktisk fikk veldig lyst til å bli leder, det andre er at jeg kan bli, og hadde kompetansen til å bli leder» Det sa Un-Magritt Nordseth, som nå er kunstnerisk leder av Dansens Hus. Kulturministeren uttaler at «ofte så føler kvinner at de ikke er kompetente, men så er de det allikevel. Jeg bruker mye tid på å overtale kvinner til å påta seg lederansvar som de er mer enn kompetente til å ta», forklarer Norseth.

Øyvind Pålshaugen er forskningsleder ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og er en av kursholderne. Han vil ikke gi et generelt svar på hvorfor det er flere menn enn kvinner i ledende stillinger.

– Det finnes mange svar på det. For eksempel at menn i posisjoner har sine egne nettverk og kanaler, slik at det blir selvrekruretterende. Eller at det i Norge er flere kvbinne renn menn som velger deltidsarbeid framfor å avansere i stillingen. Og så har vi noen kjente faktorer som sosialisering.

Programmet har tatt konsekvensen av de mange forklaringsmodellene og har utviklet et målrettet kurs.

– Noe av vitsen med Kunstens kvinner er å erkjenne at det er så mange forskjellige årsaker til mangel på kvinner i ledelse at man må lage kurs som er spesifikt rettet mot de kvinnene det gjelder i de virksomhetene det gjelder. Generelle tiltak er det vanskelig å få effekt av. I dette kurset selekterer vi de som i utgangspunktet har mot og lyst til å lede. Og så skal vi skape enda mer mot og lyst. Vi fokuserer på å utvikle en personlig lederstil.

Regissør og dramatiker Franziske Aarflot deltok på det første kurset, men er ikke overbevist om at det er nødvendig med egne kvinnekurs på alle kulturområdene:

– Innenfor scenekunsten er det ikke behov for egne kurs for kvinner slik jeg ser det idag. Kvinner er og har vært godt representert i lederstillinger gjennom flere år. Innenfor musikk og film ser det imidlertid annerledes ut.

Hva er annerledes?

– På den ene side har vi historisk sett hatt flere fremtredende kvinnelige sceneinstruktører gjennom forrige århundret – det har gitt gode forbilder, å være instruktør er å lede, og dette har nok igjen påvirket kvinners interesse for å lede teatrene. På den annen side er det sider ved spesielt filmproduksjon som i større grad er kommersielt innrettet, det står mye penger på spill, produksjonsmiljøet inkluderer investorer og så videre.

Nåværende teatersjef Janne Langaas, den gang bl.a. skuespiller og produsent, hadde stor glede av kurset, og unner andre den samme opplevelsen.

– Jeg opplevde det som godt å bare være kvinner. Det var befriende raust, overraskende raust. Det hadde sannsynligvis vært en annen tone med menn tilstede. Kanskje mer konkurranse? Samtidig oppleves det som ganske råflott å ikke tillate menn den sammen muligheten. Det er mange menn som ville hatt glede av dette også. I prinsippet er jeg mot enkjønnet kurs, men i praksis var det veldig fint.

Katrine Ganer Skaug etterlyser mer oppfølging i etterkant av lederkurset og forelår en mentorordning.

– Kanskje var kjennskapet til de andre deltakerne det aller mest verdifulle ved kurset: Musikklivet er en liten boble, og det var befriende å gå inn i en tverrfaglig gruppe. Oppfølgningen – og dermed langtidseffekten – har muligvis ikke vært fullt så god, men det er nok en individuell erfaring. Det ble ingen mentorordning i etterkant, det hadde styrket effekten tror jeg. Men selv om vi som gruppe har mistet hverandre litt i hverdagens larm, stoler jeg på at vi er det for hverandre fortsatt, hvis og når behovet skulle oppstå.

Har du en lederstilling i dag?

– Ja det er en lederstilling, men i en bitteliten institusjon, og jeg ønsker å komme meg videre til større utfordringer.

Danser og festivalstyreleder Snelle Hall; kurset skal gi kvinner mer lyst til å bli leder og større tro på egne lederevner. Har dette slått til for din del etter at du deltok?

– Kurset har gitt større tro på eget lederskap. At det ikke er nødvendig å ta en MA på BI for i det hele tatt å søke på en jobb. Det tror jeg er typisk jentete – å aldri tro vi er flinke nok. Jeg tror vi trenger egne lederkurs for kvinner, selv om danse- og scenekunstsektoren, som jeg tilhører, neppe er den som har størst behov for dette. Det har kommet mange kvinnelige ledere her.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no