S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Bentein Baardson – 9. desember 2013

Kvalmt for Honoré, velsmakende for andre!

Kulturhusavdelingen i Kilden får antakeligvis to millioner kroner mindre av Kristiansand kommune enn de har søkt om og budsjettert med. Det kan bety kutt i tilbudet i det nye teater- og orkesterhuset.


Publisert
9. desember 2013
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kvalmt-for-honore-velsmakende-for-andre/
Facebook

INNLEGG: – Når Erik Honoré kritiserer balansen mellom det smale og det brede, det samtidige og det klassiske i Kildens repertoar, uttrykker det forakt for andres smak og behag, skriver husets administrerende direktør Bentein Baardson.

Dette har hendt: Musiker og festivalgründer Erik Honore refser den kunstneriske kvaliteten i Sørlandet store teater- og konserthus Kilden. Særlig at et Vennesla-band får fremføre en Pink Floyd-hyllest i Fjæreheia. Vi tar opp tråden etter at Honoré har beskrevet hvordan hans mage reagerer på Kildens repertoar:

Den 5. desember informerer Erik Honoré i Fædrelandsvennen om hvilke sangartister og musikalske sjangre han ikke har sans for. For eksempel Kyrkjebø og Skorgan, som etter hans smak er eksempler på «kos av det overflatiske slaget» og representerer «lag på lag med tomme karbohydrater». Honoré blir også direkte kvalm av wienervals, operetter, klassisk musikk, musikalparader og tribute-konserter. Bare tanken på at disse populære sjangre blir godt representert i Kildens bredt sammensatte repertoar gjør ham så uvel at han mister evnen til å resonnere logisk: Honore mener de nevnte musikkformer ikke har kunstnerisk kvalitet fordi de er uoriginale, altså komponert i en annen tid og fremført mangfoldige ganger, til og med gjennom århundrene (!) – det er sannelig en original form for «kvalitetsvurdering»!

Honore kritiserer at standup-forestillinger får slippe til i Kilden. Han mener det er konkurransevridende, fordi forestillingene kunne foregått andre steder. Nok et underlig resonnement. Kildens eiere har bygget Kilden for også å kunne ta imot forestillinger og arrangementer som krever et tilstrekkelig publikumstilfang. Store folkekjære produksjoner som ingen andre lokaliteter kan ta imot, og som tidligere reiste forbi Sørlandet. Honore kan umulig være klar over at Kilden har en forpliktelse om kulturdrift for Kristiansand kommune.

Kilden har bevisst arbeidet for at våre gjestespill skal ha en stor bredde og være inkluderende for de mange. Og vi er selvsagt meget glade for at artister og musikksjangre som byr Honoré så voldsomt imot trekker tusenvis av publikummere. Men vi har også huset artister innen mer moderne og samtidsorienterte sjangre. Produksjoner så smale at de dessverre har gått med dundrende økonomisk tap. Godt da at vi har andre utsolgte forestillinger som kan være med å finansiere mer spesielle konserter og teaterforestillinger. Honoré vet meget godt, av egen smertelig erfaring, hvor stor risiko slike evenementer innebærer. Kilden har til og med vært med på å hjelpe Honorés egen Punktfestival gjennom slike økonomiske kriser. Fordi vi mener at også dette lille publikummet er et verdifullt bidrag til det store og favnende bilde, og fordi den type musikksjanger som Honoré får ekkel smak i munnen av, har samlet et enormt stort publikum og gitt oss mulighet til å støtte det mer særegne og spesifikke.

Kilden har statlig støttede enheter som skal ivareta et stort og sammensatt publikum, med et krav til egeninntekt som prosentmessig er landets høyeste. Honoré mener balansen mellom det smale og det brede, det samtidige og det klassiske repertoar er feil. Han vil ha mer av det han liker og mindre av det andre liker. Greit nok, men behøver han derfor uttrykke forakt for andres smak og behag?

Honoré må gjerne mene noe om kvaliteten på det Kilden selv produserer, men når han angriper Kildens samlede repertoartilbud velger han bort det som ikke passer og blir usaklig. Han nevner ikke at Kilden nylig har hatt fire premierer på samtidsdramatikk – at Kilden har hatt flere musikalske urfremføringer og nylig en konsert med relativt nyskrevet musikk av Sofia Gubaidulina, presentert en innovativ Assitej-festival, gjestespill med ny ballett og avantgardistiske Circus Cirkør. Repertoar som for mange virker fremmed. Derfor sliter også Kilden med å fylle setene ved slike anledninger, men beholder troen på at vårt publikum langsomt men sikkert vil venne seg til mer eksperimentelle kunstuttrykk.

Honoré er fortørnet over at Kilden ønsker å løfte frem et av landsdelens coverband. Puls har formidlet Pink Floyds musikalske univers til 15 000 tilhørere, og har samlet det største publikum i Kildens to år lange historie med fire utsolgte hus i Konsertsalen. Fædrelandsvennen ga dem terningkast seks og en fantastisk anmeldelse. Kilden føler et stort ansvar for å være med på å løfte frem talenter fra regionen. Fjæreheia vil være en fantastisk arena for det audiovisuelle konseptet som Puls representerer, med god støtte fra vår profesjonelle stab og Blank som er en betydelig ressurs med sin kompetanse om 3D. Sammen gjør noe som aldri har vært gjort i Fjæreheia tidligere. Sånn sett er det underlig at Honoré ikke har fått med seg at dette er helt nytt og høyst originalt. Han burde bifalt at Kildens repertoar i Fjæreheia kommende sommer går helt nye veier: Borte er gamle svisker som Ibsen, Shakespeare, Sofokles, opera og musikal.

Burde ikke det virke legende på hans kvalmende tilstand?

Bentein Baardson Adm.dir Kilden Teater- og konserthus for Sørlandet

Kronikken stod på trykk i Fædrelandsvennen


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no