S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Marianne Larsen – 24. mai 2012

Kunst i skolen

Illustrasjonsfoto: Norske kulturskoletilbud når stort sett bare norske jenter, viser en ny rapport,


Publisert
24. mai 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Rådgivere Marianne Larsen og Guro Karstensen jobber i Norsk kulturråd som sekretariat for Den kulturelle skolesekken.

I morgen starter seminaret Tilstanden til kunst og kulturfagene i Norge i Oslo konserthus.

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen inviterer til konferansen, som presenterer kartleggingen "Arts and cultural education in Norway" av professor Anne Bamford.

På oppdrag fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen reiste Bamford på kryss og tvers av Norges land fra november 2010 til mai 2011. Kartleggingen er nå klar og nå skal norsk skoles kreativitet, innovasjon, musikk, dans, drama, og design under lupen.

I rapporten foreslår Professor Bamford forbedringer når det gjelder:

– Å styrke samarbeidet mellom skoler og kunstnere, både når det gjelder antall skoler som er involvert og varigheten på samarbeidet – Å styrke samarbeidet mellom de frivillige kulturmiljøene, kulturskolene og kunst og kultur i opplæringen i skole og barnehage – Å ha et større fokus på kunst og kultur i skolefritidsordningen (SFO). – Å bedre karriererådgiving og yrkesopplæring når det gjelder jobbmuligheter innenfor kulturnæringene og kunst- og kultursektoren – Sterkere kobling mellom de ulike aktørene som tilbyr kompetanseutvikling med fokus på kulturnæring – Behov hos skoleledere for mer kunnskap om verdien av kunst- og kulturopplæring og kreative undervisningsmetoder i alle fag. Å øke elevmedvirkning i kunst- og kulturopplæringen.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kunst-i-skolen/
Facebook

– Anne Bamford har sammenliknet Den kulturelle skolesekken med speeddating, og kanskje har hun litt rett i det? Men på en speeddate kan man som kjent treffe sitt livs kjærlighet.

Den 24. mai legges rapporten Arts and Cultural Education in Norway fram på konferansen “Tilstanden til kunst- og kulturfagene i Norge” på konserthuset i Oslo. Rapporten (pdf) er en kartlegging utført av professor Anne Bamford ved University of Arts i London på oppdrag fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. Bamford tegner et nyttig og viktig øyeblikksbilde av situasjonen i kunst- og kulturopplæringen i Norge. Hun roser i stor grad holdningen til kunst og kultur rettet mot barn i Norge, men kritiserer blant annet Den kulturelle skolesekken for å ta for lite hensyn til inkludering og å prioritere dekning framfor dybde.

Profesjonell kunst- og kulturformidling til barn og unge har lenge vært et prioritert område i norsk kulturpolitikk, og en generell føring til offentlige kulturaktører. I Norsk kulturråd jobber vi for at barn og unge skal få møte kunst og kultur både som tilskuer og deltaker. Gjennom satsinger som Kunstløftet og Den kulturelle skolesekken utvikles og spres kunstprosjekter for barn og unge til mange steder og på mange måter.

Likevel kan slike satsinger kritiseres. Bamford etterlyser i sin rapport en mer helhetlig tenkning rundt barns tilgang til og delaktighet i kunst- og kulturaktiviteter og at de som er ansvarlig for kultur og opplæring på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå møtes regelmessig. Dette er utfordringer vi ser og tar tak i, og derfor er det inngått en samarbeidsavtale mellom Ungdommens Kulturmønstring, Norsk kulturskoleråd og Den kulturelle skolesekken der målet er å se hvordan vi kan styrke og utfylle hverandre. Gjennom de ti årene Den kulturelle skolesekken har eksistert, ser vi at samarbeidet på tvers av fagområder og forvaltningsnivåer stadig blir sterkere og bedre.

Bamford peker også på at kunsten i Den kulturelle skolesekken må inkludere alle elever, og ta hensyn til det mangfoldet av elever som finnes i norsk skole. For å møte denne utfordringen skal styringsgruppa for Den kulturelle skolesekken iverksette en satsing hvor nettopp inkludering er et tema: Hvordan kan man sikre at den kunsten elevene møter gjennom Skolesekken virkelig når alle elevene, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn og funksjonsnivå?

Bamford hevder også at Skolesekken er full av flyktige møter og hun stiller derfor spørsmål om man heller bør satse på mer langvarige møter og samarbeid mellom elever og kunstnere. Dette er en kjent problemstilling for oss som arbeider med Den kulturelle skolesekken. Men vi mener det er minst like viktig at barn får møte kunsten også som publikummer. Vi vil jobbe for å sikre at alle barn og unge i Norge får sett teater og dans av høy kvalitet, får vært på konserter innen ulike musikksjangre, får besøkt det lokale museet og får opplevd og diskutert ulike typer kunst. For de fleste dreier det seg om fire til fem opplevelser i løpet av skoleåret, men i gjennom et helt skoleløp er opplevelsene mangfoldige og varierte. Dette er et resultat av at det er et systematisk og gjennomtenkt arbeid som gjøres regionalt og lokalt for å fylle sekken.

For å sikre at elevene får arbeide med kunstnere over lengre tid er det ikke nok med Den kulturelle skolesekken. Det krever en skole som tør å slippe inn kunstnerne, som samarbeider systematisk med for eksempel kulturskolen og hvor kunst og kultur dermed får den plassen den fortjener. Her håper vi skolene er seg sitt ansvar bevisst, og at det gjennom både læreplaner og lærerutdanningene i framtiden satses målrettet på inkludering av de estetiske fagene i skolehverdagen.

Men i tillegg til den ordinære undervisningen gir vi skoleelever fra Tana til Tromøya kunstopplevelser der og da, og det er det som er Den kulturelle skolesekkens styrke. Møtet med en kunstner og en kunst som kanskje treffer én elev midt i hjertet, mens klassekameraten ikke helt forstår vitsen.

Anne Bamford har sammenliknet Den kulturelle skolesekken med speeddating, og kanskje har hun litt rett i det? Men på en speeddate kan man som kjent treffe sitt livs kjærlighet…!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no